Wat is social media?

Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. We staan er soms letterlijk mee op, en we gaan ermee naar bed. Bedrijven maken hier gretig gebruik van.



Wat is social media?

Social media is een verzamelbegrip voor de online platformen waarop gebruikers de inhoud verzorgen, met of zonder redactionele of professionele tussenkomst. Centraal staat hierin de interactie en dialoog tussen de gebruikers.

Social media is dus écht mensenwerk. Het stelt de gebruikers absoluut centraal. Dat is de kracht van deze netwerken: het platform is in principe de enige machine waarmee we in aanraking komen. Voor de rest is de communicatie volledig ‘menselijk’. 

Eerlijk is eerlijk: steeds minder vaak worden berichten op social media geplaatst zonder commerciële achterliggende gedachte. Dat is dan ook de eeuwige strijd die social media met zichzelf aan gaat: relevant blijven voor de menselijke eindgebruiker, en tóch willen profiteren van de commerciële wensen van adverteerders en bedrijven.

De meeste social media kanalen werken met een feed, welke is gebaseerd op een algoritme. Dit algoritme wordt in principe getraind door het steeds weer gebruiken van het kanaal. Het kanaal herkent vanzelf patronen in hetgeen wat je interessant vindt; dat laat je zien middels een reactie, een ‘like’, of een ‘share’. Dit algoritme is dus voor iedere gebruiker verschillend.

Uiteraard kennen we de grootste spelers op het gebied van social media: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat, YouTube en Pinterest. Ieder platform is uniek op zijn eigen manier, en dat biedt dus voor ieder type bedrijf dat gebruik wilt maken van social media als marketingmiddel kansen.

Facebook

Opgericht in: 2004

Aantal gebruikers: 2.000.000.000+ wereldwijd, 9.500.000+ in Nederland

Facebook is voor veel Nederlanders de opvolger van Hyves. Bovendien is het het allergrootste social media platform ter wereld - als we WhatsApp niet meerekenen. Alleen in Rusland, China, delen van Afrika en Indonesië is Facebook niet het allergrootste platform.

In de feed van Facebook kunnen zowel gebruikers als organisaties berichten plaatsen in de vorm van tekst, video, afbeeldingen, links naar websites, et cetera.

89% van de 20- tot 39-jarigen gebruiken Facebook. Opeenvolgend is de doelgroep 15-19 jaar met 80%. Opvallend: het gebruik van Facebook onder jongeren is gedaald van 88 naar 80%, maar forst gestegen onder 80+ers van 46 naar 61%.

Lees al het laatste nieuws over Facebook op ons blog!

Instagram

Opgericht in: 2010

Aantal gebruikers: 600.000.000+ wereldwijd, 2.500.000+ in Nederland

Op Instagram draait het om foto’s. Je kunt er niets plaatsen zonder een grote foto toe te voegen, die het volledige mobiele scherm in beslag neemt.

Instagram is dan ook voornamelijk gebouwd voor mobiel gebruik. Meer dan bij Facebook werkt Instagram met ‘hashtags’: je zoekt op bepaalde thema’s of onderwerpen die je interessant vindt, en daar plaats je je foto dan ook bij als die relevant is aan dat thema.

Sinds een tijdje hanteert Instagram ook profielen voor organisaties en bedrijven. Adverteren via Instagram gaat echter via dezelfde omgeving als van Facebook - het is immers van dezelfde eigenaar, Mark Zuckerberg.

Instagram is vooral populair onder de jeugd. Het kent eigen ‘communities’. Denk aan mommy- en food-bloggers. Fitgirls. Wereldreizigers. Als je veel volgers hebt, valt er zelfs behoorlijk wat geld te verdienen met een “insta post”. Volgens het onderzoek ligt het gebruik in de categorie 15-19 jaar het hoogst: 66% gebruikt Instagram. Opgevolgd door 20-39 jaar, daarvan gebruikt 35% het platform.

LinkedIn

Opgericht in: 2002

Aantal gebruikers: 467.000.000+ wereldwijd, 6.000.000+ in Nederland 

LinkedIn is hét sociale netwerk voor professionals. Hier kom je niet voor het delen van leuke weekendfoto’s of voor evenementen, maar om je professionele netwerk te bereiken. Met al je zakelijke contacten kun je een ‘Connectie’ maken, om up to date te blijven van elkaars updates en interessante vermeldingen.

Met name voor B2B-bedrijven is LinkedIn een interessant platform om content op te delen - zowel in het organische verkeer als betaald. LinkedIn is in 2016 overgenomen door Microsoft.

Op LinkedIn vind je relatief weinig jeugd en senioren. Hier kom je met name ‘werkend’ en solliciterend Nederland tegen, tussen de 20 en 40 jaar. 

Twitter

Opgericht in: 2006

Aantal gebruikers: 315.000.000+ wereldwijd, 2.500.000+ in Nederland 

Leeft Twitter nog? Jazeker. De afgelopen jaren heeft het platform flink geleden, als we het hebben over het aantal actieve gebruikers. Toch blijven de echte fanatiekelingen actief. Je zou kunnen zeggen dat dat het platform alleen maar ten goede komt.

Op Twitter mag je in 280 tekens zeggen wat je wilt. In de feed staan dus allerlei korte berichtjes, met name over nieuws en evenementen. Twitter is hét kanaal om bijvoorbeeld een sportwedstrijd te volgen, en alles wat anderen erover te zeggen hebben, of interactie te creëren tijdens een evenement. Je kunt ook foto’s en links delen, waardoor het voor bedrijven maar vooral media erg interessant is en blijft.

De cijfers van Twitter dalen al een tijdje. De categorie 20-39 jarigen is hier nog het meest aanwezig; hiervan gebruikt 25% het social kanaal. Hierna komt de doelgroep 15-19 jaar met 23%. Veel journalisten en media maken nog gebruik van het platform. Daarom kan Twitter erg geschikt zijn als PR-middel.

Snapchat

Opgericht in: 2011

Aantal gebruikers: 150.000.000+ wereldwijd, 1.000.000 in Nederland

Snapchat is, voor jongeren, hét kanaal van het moment. Er is geen social medium dat zó hard is gegroeid als Snapchat.. Dagelijks worden er meer dan 750.000.000 Snaps verstuurd!

Wie dus een jonge, unieke doelgroep wilt bereiken, moet aan de slag met Snapchat. Bedrijven worden er echter wel nauwelijks gevolgd - het is echt een platform voor personen. Daarom is het eigenlijk alleen interessant om te adverteren op Snapchat, wil je er met je bedrijf mee aan de slag.

Snapchat is een echt jongerenplatform. 67% van de 15-19 jarigen gebruikt Snapchat. Gevolgd door 25% van de 20-39 jarigen.

YouTube

Opgericht in: 2005

Aantal gebruikers: 30.000.000+ wereldwijd per dag, 1.700.000+ in Nederland per dag

YouTube is de op één na meest bezochte website in de wereld. Het platform is enorm gegroeid sinds de oprichting ervan - en al helemaal na de overname door Google.

YouTube is er voor het delen van video’s. En het wordt steeds makkelijker om goede kwaliteit video’s te maken - en we worden er steeds beter in -, waardoor de hoeveelheid user generated content op YouTube enorm toeneemt. ‘YouTubers’ is inmiddels een begrip in Nederland.

Op YouTube is de jeugd erg actief, maar ook volwassenen maken gretig gebruik van het medium. Voor bedrijven biedt YouTube een interessante manier om leuke en interactieve content te maken en te delen - plus, je kunt er ook uitstekend op adverteren.

86% van de 15- tot 19-jarigen gebruikt YouTube. Kinderen jonger dan 15 jaar zijn ook al erg goed te bereiken op dit platform. Opeenvolgend is de doelgroep 20-39 jaar met 72%.

Pinterest

Opgericht in: 2010

Aantal gebruikers: 150.000.000 wereldwijd, 2.000.000 in Nederland

Pinterest is een ietwat vreemde eend in de bijt. De communicatie tussen eindgebruikers is namelijk heel. Het platform is vooral bedoeld voor visuele inspiratie, die blijvend en duurzaam is. De insteek is een beetje ‘verzamelend’. Op je zogenaamde Borden verzamel je dan ook afbeeldingen en inspiratie die je nodig hebt voor later.

Toch kun je ook een bedrijfspagina aanmaken, om zo al je visuele middelen op te slaan op één bord. Het kan interessant zijn als je veel visuele informatie met je doelgroep wilt delen, zoals infographics, of voorbeeldfoto’s. Het kan dus dienen als soort van visueel archief.

De leeftijd van Pinterest-gebruikers ligt iets hoger dan die van de platformen Instagram en Snapchat. 25% van de 20-39 jarigen maakt er gebruik van, gevolgd door 19% van de 40-64 jarigen. 

Was dat het?

Dit zijn de belangrijkste social media in Nederland, ook voor bedrijven. Toch zijn er nog meer platformen, die soms worden gezien als social medium. Denk bijvoorbeeld aan Spotify: ook daar communiceer je indirect met je vrienden en de community, over je muziekstijl en je playlists. Toch is dit geen marketingkanaal zoals beschouwd in dit artikel.

Daarnaast focussen we ons in dit artikel ook in principe alleen op de Nederlandse markt. In landen als China, Rusland en Indonesië zijn andere social media platformen populair, maar daar hebben wij Europeanen niets mee van doen.

B2C of B2B?

Vanzelfsprekend is niet ieder sociale kanaal even interessant voor ieder bedrijf. In onderstaande grafiek staat geïllustreerd welk kanaal voor wat kan worden ingezet.

Sommige kanalen zijn bovendien meer bedoeld voor individuen dan voor organisaties. Behalve via het adverteerkanaal hebben bedrijven bijvoorbeeld vrijwel niets te zoeken op Snapchat. Facebook is een beetje vanalles: aangezien iedereen erop actief is, kan het voor vanalles gebruikt worden. LinkedIn is juist weer hét kanaal voor B2B-organisaties. Ondanks dat je het medium vaak vanuit persoonlijk oogpunt gebruikt, is content van bedrijven nergens zo interessant als hier.

Dat een bepaald kanaal echter misschien niet bij je past, wil niet zeggen dat je er niet mee bezig moet zijn. Echter dien je wel goed na te denken over de tone of voice die je per kanaal hanteert. Zo maken we bij Fingerspitz actief gebruik van Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en YouTube. LinkedIn is ons belangrijkste traffickanaal, maar toch is het ook belangrijk om op Facebook en Instagram aanwezig te zijn met wat informelere zaken. Daarom gaat het in bovenstaande grafiek om niet meer dan de oriëntatie van het medium.

Terug naar boven


Wat levert social media op?

Genereer je sales met social media? Kun je er keiharde verkoop mee realiseren?

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat is een ‘like’ waard?
  • Waarom wil ik überhaupt veel mensen bereiken op social media? En wie dan?
  • Waarom is het belangrijk om te investeren in het opbouwen van een community op social media?

Zeker als we het over onbetaalde, maar actieve aanwezigheid op social media hebben, levert het geen sales op. Toch kost het veel moeite. Waarom doen we het dan?

Social media, wanneer onbetaald, levert aanwezigheid bij je community op. Zo simpel is het. Het is dé manier om ze te bereiken, met wat voor boodschap je dan ook heb.

Social media is dus het midden van drie belangrijke onderdelen van je communicatie naar buiten. En dat zijn ook direct de drie punten waar je je om moet bekommeren, vanaf het moment dat je start met social media:

  • Marketing: jouw doelgroep volgt je niet voor niets. Je weet dat ze merk, producten, diensten of content interessant vinden. Deel dus waar ze op zitten te wachten: artikelen,, aanbiedingen… Et cetera.
  • Customer service: je social-kanalen zijn ook dé plek waar je doelgroep contact met je opneemt als ze een vraag of een klacht hebben. Dat moet je goed monitoren, want vaker wel dan niet komen die klachten openbaar op je pagina te staan.
  • Public relations: zodra je nieuws hebt, zijn je social kanalen dé plek om het te delen.

Daarnaast is er nog een vierde punt, en dat is social proof. Met name voor B2C-bedrijven is social proof steeds belangrijker.

Een keuze om iets te kopen maak je niet alleen. Steeds vaker wil je voor een merk of webshop kiezen dat populair is, of waar veel goede recensies over zijn, vanwege de kwaliteit, het design of juist het merk dat erg populair is, om wat voor reden dan ook. Die social proof herken je dan aan de engagement-cijfers op bijvoorbeeld de berichten van deze pagina: het aantal likes, shares, comments, pins, retweets… Noem maar op.

Ook in de groeiende influencer marketing is social proof ontzettend belangrijk. Heeft een YouTuber miljoenen volgers? Dan zal hij wel iets interessants te vertellen hebben. Ook in de B2B wordt dit steeds belangrijker: heeft iemand duizenden volgers op Twitter en LinkedIn? Waarom zou dat dat zijn? Die mensen hebben niet voor niets een groot bereik: ze vertellen iets boeiends!

Terug naar boven


Wanneer heb je succes met social media?

Zoals gezegd kan het lastig te meten zijn of je écht succes hebt met social media. Het levert je niet zomaar direct meer sales op.

Er zijn een aantal doelstellingen die perfect passen bij je social media-strategie:

  • Awareness: je wilt vaker zichtbaar zijn onder je doelgroep, om de bekendheid van je merk te vergroten.
  • Loyaliteit: je community volgt je, en wilt eventueel met je communiceren. Bovendien biedt jij ze waar ze op zitten te wachten.
  • Sales: toch wel, en dus op de volgende manieren:
    • In de vorm van het kopen van een product of aanvragen van een lidmaatschap, rechtstreeks vanuit een advertentie op social media
    • Bij het invullen van een formulier (Lead Ad)
    • Wanneer traffic afkomstig van social media onderdeel uitmaakt van het attributiemodel

Gelukkig kun je al deze doelstellingen kun je op een bepaalde manier meetbaar maken. En op het moment dat je iets kunt meten, kun je oordelen of je ergens succes mee hebt.

Awareness

Awareness zegt iets over de aanwezigheid van je merk. Hoe zichtbaar ben je voor je doelgroep? Hoe goed kennen ze je?

Social media is dé plek om je doelgroep te bereiken, en om je community te bouwen. Gelukkig kun je op veel manieren meten hoeveel mensen iets van je gezien hebben. De belangrijkste metrics zijn:

  • Bereik: het totale aantal mensen dat iets van je pagina heeft gezien: een bericht, video, reacties, vermeldingen, enzovoorts. Maak hierbij onderscheid tussen je organische en betaalde berichten.
  • Social engagement: dit is een belangrijke metric, omdat het iets zegt over de mate van engagement die je doelgroep met je bedrijf heeft.
    Je social engagement bereken je op de volgende manier:
    Aantal likes x shares x retweets x reacties (enzovoorts) / Aantal berichten dat je hebt geplaatst. Ofwel: het totale aantal interacties, gedeeld door het totaal aantal berichten dat is gepubliceerd.
  • Influence: sommige social media tools hebben ook de mogelijkheid om je mate van influence een bepaalde score te geven. Dit is een combinatie van het aantal volgers dat je hebt, plus je engagement en het aantal kliks dat je doorgaans krijgt.

Loyaliteit

Bij loyaliteit gaat het meer over het gevoel dat mensen hebben bij je merk. Zijn ze er in zekere mate aan verbonden? Wat komt er bij hen op, als ze aan je merk denken?

Hoeveel mensen zijn loyaal aan je merk? Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk aangegeven updates van je te willen ontvangen? En wat is het sentiment van deze berichten: positief, neutraal, of negatief?

Metrics betreft loyaliteit zijn ook vrij eenvoudig te verkrijgen, en ook logisch:

  • Community: hoeveel likes of volgers heb je op je kanaal? Met andere woorden: hoeveel mensen hebben aangegeven dat ze in zekere zin onderdeel willen zijn van je community?
  • Social engagement: inderdaad, net als bij awareness zegt de social engagement ook iets over de loyaliteit. Want aan duizenden likes op je pagina, maar niemand die iets met je content doet, heb je ook niet zo veel.
  • Klikken: het zal maar wat vaak gebeuren dat je een link naar een webpagina deelt. Hoe vaak wordt daarop geklikt, afgezet tegen het bereik?
  • Sentiment: dit is een interessante. Met name voor de grootste pagina’s met duizenden volgers is het belangrijk om het sentiment - tot op zekere hoogte - bij te houden. Anderen kunnen iets positiefs, negatiefs of neutraals zeggen over jouw merk.
    Vanzelfsprekend kun je dit handmatig doen, maar er zijn ook tools die dit voor je uitvoeren. Die tools kunnen, op basis van de woorden die zijn meegenomen, beoordelen of iets positief, negatief of neutraal is.

Sales

In principe kun je de waarde van onbetaalde social media in je sales maar op één manier meten. Je meet namelijk waar in het attributiemodel social media een plekje heeft veroverd. Daarin moet je wel kunnen aangeven wat die plek waard is. Er zijn namelijk nogal wat verschillen:

  • Laatste klik: Was het social kanaal verantwoordelijk voor de laatste klik in het model - dus vóór de conversie? Dan heeft het medium in dit geval behoorlijk wat waarde.
  • Ondersteunende conversie: als social ergens eerder in het attributiemodel behalve bij de laatste klik, kun je daar ook een bepaalde waarde aan geven.

Het is heel eenvoudig om dit in Google Analytics inzichtelijk te krijgen. Daarvoor ga je in het hoofdmenu naar Acquisitie -> Sociaal -> Conversies. Als je vervolgens op Analyse van ondersteunde versus laatste interactie klikt, krijg je een overzicht van je conversies per kanaal.

Daarnaast moet je ook gebruik gaan maken van Google’s Campaign URL builder. Daarmee geef je bepaalde tags mee aan de url. Zo kun je later in Analytics makkelijker analyseren wat voor type content, welke campagne of welk artikel uiteindelijk het beste heeft gewerkt op welk medium.

Hebben we het over betaald adverteren op social media, dan zijn er nog wat extra manieren om sales te genereren: 

  • Product- en dienstadvertenties: met name voor e-commerce zie je maar wat vaak advertenties voor producten langskomen op social media. De adverteerder hoopt natuurlijk dat jij op de interessante aanbieding of andere USP klikt, om vervolgens de bestelling of de offerte aan te vragen.
    • Retargeting: bovenstaande advertenties kun je ook inzetten als retargeting via social mediakanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Is iemand op een bepaalde plek op je shop geweest, zoals een productpagina, en stond hij op het punt te converteren? Dan kun je dat specifieke product, of die dienst, nog eens bij hem/haar onder de aandacht brengen.
  • Lead Ads: dit is een redelijk nieuw fenomeen, en beschikbaar binnen Facebook en LinkedIn. Je kunt formuleren integreren in het medium, om mensen direct te laten converteren in ruil voor relevante content, zoals een whitepaper, brochure of lidmaatschap van een nieuwsbrief.

Lead Ads in Facebook zien er als volgt uit:

Wanneer ben je dan succesvol?

Een KPI zegt natuurlijk niets over het daadwerkelijke succes van je social media inzet. Wat betekent een bepaald aantal volgers? Wat zegt dat over je doelstellingen?

Je kunt op drie manieren meten of je daadwerkelijk succes aan het boeken bent, aan de hand van deze KPI’s. Afhankelijk van de volwassenheid van je bedrijf, en je overige doelstellingen, bepaal je welke nuttig zijn voor jou.

  • Benchmark met de rest van de industrie: hoeveel volgers hebben je concurrenten? Wat is hun influence? Hoe vaak posten zij iets in de week?
  • Groei: zie je een stijging van het aantal volgers, je bereik, of andere metrics door de tijd heen?
  • Op basis van een target die je hebt ingesteld: waar wil je, op het gebied van socials, staan aan het einde van het jaar?

Hopelijk kun je nu voor jezelf beantwoorden wanneer je succesvol bent met social media. Nu wil je graag weten hóe je succesvol wordt.

Terug naar boven


Hoe word je succesvol met social media?

Gelukkig begrijpen we steeds beter hoe we van social media een succesvol medium maken. Inmiddels snappen we dat het niet bedoelt is voor sales, maar dat het toch heel belangrijk is om aanwezig te zijn onder je doelgroep.

Wil je écht succesvol zijn met je social media posts? Let dan op volgende de 5 -ing’s:

  • Content is king
  • (re)Targeting
  • Planning
  • Monitoring
  • Analysing

Content is king

Er zijn miljoenen verschillende soorten merken en bedrijven. Al die verschillende branches, merken en bedrijven letten op andere als ze bezig zijn met social media. Eén regel geldt voor iedereen: maak relevante content voor jouw beoogde doelgroep.

Hoe zorg je verder voor succesvolle posts op social media?

  • Kwaliteit. Zorg dat de resolutie van het beeldmateriaal wat je gebruikt hoog genoeg is. Pixels zijn not done.
  • Houd het kort. Je doelgroep heeft geen tijd en zin om een heel artikel op social media te lezen, voordat ze doorklikken naar het artikel waar het echt om gaat. Zorg voor maximaal 2 omschrijvende zinnen. Een platform als Facebook straft het trouwens ook af wanneer je tekst in je beeld gebruikt. Dus wanneer jouw posts weinig bereik hebben, is dat iets om in de gaten te houden.
  • Ons brein verwerkt video content 60.000 keer sneller dan tekst. En video’s krijgen momenteel voorrang in timelines. Ondertitel video’s wel als je echt iets vertelt, want niet iedereen heeft zijn geluid aan staan.
  • Let op de tijdstippen en dagen waarop je plaatst. Hier is onderzoek naar gedaan voor vrijwel elk platform. Zo zou op Instagram doordeweeks tussen 18:00 en 19:30 uur het beste moment zijn, en in het weekend om 11:00 uur.
  • Dit is handig als leidraad, maak kijk vooral eens naar je eigen statistieken. Misschien gedraagt jouw doelgroep zich net even anders.
  • Frequentie: overlaad je volgers niet met berichten, maar blijf wel zichtbaar.
  • Houd je profiel up to date en actueel. Uiteindelijk gaat het om kwaliteit: heb jij echt elke dag iets relevants te vertellen? Doe dit dan vooral. Social platformen van nieuws- en mediakanalen plaatsen soms bijvoorbeeld wel tot 10 berichten per dag.
  • Maak een contentplanning. Gebruik bijvoorbeeld onze Inhaakkalender om ruim van tevoren na te kunnen denken over goede inhakers.

Wil je content schrijven waar je doelgroep áltijd op zit te wachten? Deze vier typen content doen het altijd goed!

(re)Targeting

Ga je adverteren op social media? Dan kan kwalitatieve targeting het verschil zijn tussen succes en geen succes. En tussen een dure en een goedkope campagne.

Helaas neemt het organische bereik voor pagina’s op Facebook enorm af. Het kanaal wordt steeds minder interessant voor de ‘normale’, gratis posts. Gelukkig kun je voor een klein bedrag je content al wat vaker onder de aandacht brengen.

Ga je je targeting instellen voor je campagne? Overweeg dan de volgende punten:

  • Wil je mensen bereiken die je pagina al hebben geliked? Of juist nieuwe mensen bereiken?
  • Zet je retargeting in voor bepaalde producten? Denk dan goed na over welke pagina’s men moet hebben bezocht, voordat ze in aanmerking komen voor je advertentie.
  • Werkt je landingspagina net zo goed op mobiel als op desktop? Een irrelevante landingspagina zal in veel gevallen de kwaliteitsscore van je advertentie naar beneden halen.
  • Hyperlocal targeting kan in veel gevallen interessant zijn. Heb je een aanbieding in een broodjeszaak, bijvoorbeeld? Target dan mensen in de buurt, om je zaak onder de aandacht te brengen.

Ook zijn de retargeting-opties op Facebook, Instagram en LinkedIn ontzettend goed. Je kunt bepaalde doelgroepen opbouwen, op basis van hun gedrag op je website. Heeft iemand bijvoorbeeld lange tijd doorgebracht op de pagina van een bepaalde dienst - laten wev in ons geval SEO zeggen, voor het voorbeeld? Dan kan het slim zijn om deze persoon te archiveren in een bepaald retargeting-bakje. Later kun je dan zeer gericht adverteren, op het moment dat je interessante content over SEO gaat sponsoren.

Planning

In je advertenties is planning van groot belang. Veel mensen zitten overdag op hun werk, en zijn dus minder aanwezig op social media - behalve op LinkedIn. Je zou kunnen op- of afbieden voor die tijden. Maar als studenten je doelgroep zijn, kan het juist zijn dat zij in een saaie college juist wél op Facebook zitten.

Voor je organische bereik is het ook belangrijk om een goede planning mee te nemen. Deze gaat in principe hand-in-hand met je content planning: wanneer ga je iets nieuws publiceren? En in hoeverre wil je dit onder de aandacht brengen op socials?

Zorg natuurlijk wel dat je hierin relevant blijft. Niemand zit meer te wachten op spam.

Belangrijk is wel om te weten dat de meeste social media met een algoritme werken. Zo kan het zijn dat content die uren geleden is gepost, nog steeds eerder in de feed van iemand verschijnen, puur en alleen omdat dit bericht relevanter is dan de recenter geplaatste berichten.

Hierboven zie je een overzicht van wanneer je het beste iets kunt plaatsen, volgens een combinatie van maar liefst 20 onderzoeken. Zoals je ziet is Pinterest interessant voor het weekend en in de avonduren. LinkedIn wordt druk bezocht in de ochtend, lunchpauze en net na het werk.

Houd hiermee dus rekening met je planning, zowel organisch als betaald! Ondanks dat de kanalen met een algoritme werken, zullen oude berichten toch echt minder vaak weergegeven worden dan nieuwe.

Monitoring

Houd continu bij wat er gebeurt op je sociale kanalen. Niet alleen of het de goede kant op gaat qua traffic of engagement, maar juist ook alle reacties, vragen, klachten, etcetera. Het is belangrijk dat je dat bijhoudt, want een verkeerde of late reactie kan helaas flinke gevolgen hebben. Dit alles heeft uiteindelijk ook te maken met je social proof.

Tip: je kunt voor veel social media meldingen instellen voor als er iets gebeurt. Denk hierbij aan een vermelding van je bedrijfsnaam, een reactie op een bericht, et cetera.

Analysing

Heb je enig idee hoe je prestaties op social media de afgelopen maanden waren? Heb je echte groei doorgemaakt? En komen er ook daadwerkelijk gewenste conversies uit je sociale kanalen?

De meeste kanalen hebben ijzersterke oplossingen voor analyses. Op basis van deze analyses, kun je uiteindelijk goede keuzes maken omtrent je social media inzet.

Handig is het om hier een dashboard voor te gebruiken. In zo’n dashboard heb je op een visuele manier direct de belangrijkste data tot je beschikking, waar je vervolgens direct keuzes op kunt maken.

Belangrijke analyses die je moet maken omtrent social media, zijn:

  • Hoeveel heb je in totaal de afgelopen periode uitgegeven? En wat is daar qua traffic en/of bereik uitgekomen?
  • Welk kanaal is het belangrijkst voor je, wat betreft conversies?
  • Is het bereik op een bepaald kanaal sterk afgenomen? Komt dat door de hoeveelheid posts die je hebt geplaatst?
  • Hoe zit het met je planning? Plaats je je berichten wel op de juiste momenten?
  • Enzovoorts.

Terug naar boven


Adverteren op social media

De kansen voor adverteerders op social media zijn erg groot. In de afbeeldingen, video's en advertentieteksten kun je je creativiteit kwijt, en de targeting-mogelijkheden zijn ook erg goed. Je kunt je doelgroep heel goed specificeren, retargeting instellen en gebruik maken van gebruikersdata op je website, met behulp van bijvoorbeeld de Facebook Pixel. Ook kun je, mits op een correcte manier verkregen en ingeladen, gebruik maken van e-mailadressen om op te targeten in bijvoorbeeld LinkedIn.

We nemen de grootste vier adverteerkanalen onder de loep: Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter.

Adverteren op Facebook & Instagram

Facebook biedt een enorm breed scala aan advertentiemogelijkheden. Je kunt er gebruik maken van video’s, afbeeldingen, carrousels, leadgeneratieformulieren, en tegenwoordig zelfs chatbots via Facebook Messenger. Ook de targeting-mogelijkheden op Facebook zijn erg goed.

Facebook is dan ook het grootste en meest gebruikte adverteerkanaal, op het gebied van socials. Dat komt mede doordat Instagram-advertenties ook hierin worden gemaakt.

Adverteren in Facebook werkt ongeveer hetzelfde als in Google AdWords. Je werkt op de volgende niveau’s:

  • Account: dit is de bedrijfspagina waar je voor adverteert. Je kunt meerdere bedrijfspagina’s beheren per persoonlijk Facebook-account. Ook kun je meerdere adverteeraccounts onderbrengen onder één beheerdersaccount: een zogenaamd MCC-account (My Client Center-account). 
  • Campagne: op campagne-niveau stel je, net als bij AdWords, je advertentiesets in. In die campagnes verwerk je je doelstellingen, je kooptype en je bestedingslimiet. Een campagne stel je dus bijvoorbeeld in als je een bepaald type content wilt promoten, zoals een artikel of een whitepaper.
  • Advertentieset: onder je campagnes vallen meerdere advertentiesets. Dit zijn simpelweg niets meer dan verschillende sets voor je advertenties. In je advertentieset kun je aangeven wat je budget is voor die advertenties, de targeting, de planning, en de plaatsingen zoals het feedoverzicht van Facebook, die van Instagram, en andere plaatsen zoals in artikelen binnen Facebook.
  • Advertenties: dit zijn vanzelfsprekend uiteindelijk de advertenties die je laat zien aan je doelgroep. Hier komt dus het creatieve gedeelte bij kijken: je bepaalt wat voor type advertentie het wordt, waarbij je kiest tussen afbeeldingen, video’s, carrousels, enzovoorts. Ook bepaal je hier naar welke site je je doelgroep wilt laten gaan, welke tekst daarbij hoort, en eventueel welke trackinggegevens je mee wilt geven, zoals de Google Pixel.
    Wie slim is, maakt meerdere advertenties aan per advertentiegroep. Facebook zal namelijk kijken welke advertentie het beste werkt, op basis van de doelstelling die je hebt aangegeven. Wil je bijvoorbeeld zo veel mogelijk klikken genereren, dan houdt Facebook bij welke advertentie het beste bijdraagt aan dit doel. De beste advertentie zal vaker worden vertoont.
    Ook kun je ervoor kiezen een bestaand bericht wat je al hebt geplaatst, te promoten. Deze kun je dan voorzien van een extra knop of een extra begeleidende tekst.

Voordelen van adverteren binnen Facebook & Instagram:

  • Veel creatieve mogelijkheden
  • Enorm groot bereik, want vrijwel iedereen in Nederland gebruikt Facebook en/of Instagram
  • Via Instagram kun je een extra doelgroep bereiken, zeker op mobiele apparaten
  • De targeting is zeer specifiek, waardoor je vrijwel eindeloos kunt blijven optimaliseren
  • Je kunt trackingsgegevens bewaren door middel van de Facebook Pixel.

Nadelen:

  • De concurrentie is erg hoog; vrijwel iedereen wilt adverteren op Facebook
  • Het bereik van advertenties en bedrijfsupdates neemt aanzienlijk af, omdat Facebook vooral updates van gebruikers wilt tonen.

Adverteren op LinkedIn

LinkedIn is hét kanaal voor professionals en B2B-adverteerders. De targeting-mogelijkheden op professioneel niveau zijn namelijk zeer specifiek. Je kunt mensen benaderen op functietitel, niveau, bedrijfsomvang, bedrijfsnaam, enzovoorts.

LinkedIn werkt ongeveer hetzelfde als Facebook, qua account-opbouw. Zodra je op één van je campagnes klikt, heb je de keuze uit 4 tabbladen:

  • Prestaties: hierin vindt je een overzicht van de prestaties van je campagne. Onder prestaties vindt je gegevens over het aantal conversies, de weergaven, het aantal klikken, de sociale acties en de totale uitgaven.
  • Advertenties: op LinkedIn werk je niet met advertentiegroepen. Je maakt direct een paar advertenties aan per campagne. Die advertenties zullen dus steeds rouleren.
    Je kunt bij LinkedIn kiezen om een bestaand bericht te sponsoren, of een nieuw bericht te maken. Er zijn verder geen andere visuele mogelijkheden om je advertentie extra op te laten vallen: hij zal hetzelfde uiterlijk hebben als de ‘normale’, organische resultaten in de feed
  • Doelgroep: hierin stel je in wie je advertenties moeten gaan zien. Het prettige aan LinkedIn, is dat je een lijst met e-mailadressen kunt importeren. Hiermee kun je dus zeer sterke targeting invoeren, op bijvoorbeeld al je bestaande leads.
    Binnen de Doelgroeptargeting van LinkedIn kun je uiterst specifieke targeting instellen, op een heel scala aan gegevens:
    Deze professionele targeting is echt waarom LinkedIn zo interessant is, zeker wanneer je actief in de B2B bent en je wilt focussen op bepaalde bedrijfskenmerken.
  • Bod en budget: vanzelfsprekend bepaal je hier hoeveel je over hebt voor je campagne. In LinkedIn heb je twee biedingsstrategieën tot je beschikking: CPC (bieden per klikken), en CPM (bieden per duizend weergaven). Helaas zijn de minimale kosten per klik bij LinkedIn veel hoger dan bij Facebook.

Voordelen van adverteren binnen LinkedIn:

  • De mogelijkheden voor targeting op LinkedIn zijn erg goed. Je kunt op tal van specifieke details targeten, waardoor je advertentie gegarandeerd aanslaat bij je doelgroep
  • Op LinkedIn zitten mensen met een zakelijke, professionele instelling. Ze komen niet op het platform voor afleiding of plezier, maar juist om hun professionaliteit op gang te houden. Daardoor is de mindset heel anders dan bijvoorbeeld op Facebook.
  • LinkedIn is een erg groot netwerk waar vrijwel alle professionals in Nederland op aanwezig zijn, zeker in het zakelijke, hogere segment van Nederland

Nadelen:

  • De gemiddelde kosten per klik liggen, vergeleken met AdWords en Facebook, veel hoger.
  • De inrichting van de campagnes kan behoorlijk ongestructureerd worden als je het zelf niet netjes houdt.
  • Het importeren van datagegevens zoals websitebezoekers wil nog altijd niet zo goed werken als dat bijvoorbeeld bij Facebook is.

Adverteren op Twitter

Adverteren via Twitter is een geval apart. Ondanks dat Twitter zelf geen gebruik maakt van een algoritme, komen de advertenties wel op deze manier naar voren in de feed, of tijdlijn, van de gebruikers. Die zijn dus niet tijdsgebonden.

Gesponsorde tweets kun je voorzien van behoorlijk veel extra’s: zogenaamde Twitter Cards. In de Cards-bibliotheek heb je de keuze tussen vier verschillende soorten Cards: Website, Video-website, Afbeelding-app, en Video-app. Deze Cards voorzie je vervolgens met een extra kop, url of app welke je wilt promoten.

Ook Twitter is weer op basis van verschillende niveaus opgebouwd:

  • Campagnes;
  • Advertentiegroepen;
  • Advertenties: hier kies je om een bestaande tweet (zonder Card dus) te promoten, of een nieuwe Card aan te maken;
  • Doelgroep: je kunt hier ook aangeven of je wilt targeten op mensen die bepaalde accounts volgen.

Voordelen van adverteren binnen Twitter:

  • Twitter is een medium dat vooral op mobiele apparaten veel wordt gebruikt. Zeker op basis van hashtags rondom evenementen en gebeurtenissen is het interessant om hiermee in te spelen.
  • Twitter biedt goede locatietargeting, waardoor je mensen die aanwezig zijn op een beurs kunt benaderen met relevante updates.
  • De advertentiekosten op Twitter zijn laag.
  • Voor het promoten van een app of andere mobiele diensten, zijn Cards uitstekend te gebruiken.

Nadelen:

  • Twitter is niet zo populair meer. Je zult er niet veel mensen (meer) op bereiken.
  • Omdat Twitter vooral op mobiele apparaten wordt gebruikt, zullen er weinig uiteindelijke conversies plaatsvinden.
  • De structuur van de adverteeromgeving is niet zo stabiel als die van bijvoorbeeld Facebook.

Adverteren op YouTube

Als Twitter al een apart adverteerkanaal is, dan is YouTube dat al helemaal. Op YouTube is creativiteit namelijk van enorm belang: je kunt immers vrijwel alleen video's opnemen in je advertenties.

Omdat YouTube dusdanig anders werkt, hebben we dit verwerkt in een serie van drie blogs, welke je kunt volgen als je hier meer over te weten wilt komen:

Weten hoe je je merk het allerbeste naar voren kunt laten komen in je video’s in YouTube advertenties?

Lees deze 16 tips voor betere advertentievideo's!

Succesvollere advertenties: tips

    1. Blijf continu experimenteren: experimenteren kun je eindeloos doen. Je targeting kun je continu dooroptimaliseren, maar ook de creativiteit van je advertenties zijn redelijk eenvoudig aan te passen. Denk aan nieuwe afbeeldingen, andere tone of voice in je teksten, verschillende USP's, enzovoorts.
    2. Maak gebruik van de data die je hebt: waarschijnlijk heb je al eerder eens geadverteert via social media. En anders heb je sowieso een heleboel data beschikbaar in Google AdWords of Google Analytics. Maak daar gebruik van! Waarschijnlijk verschaft deze data je al een hoop relevante informatie over je doelgroep, en wat ze wel en niet interessant vinden.
    3. Maak gebruik van schaarste in je advertentie: zoals gezegd is het verstandig te experimenteren met je advertentieteksten. Schaarste noemen in deze teksten is een uitstekende tactiek. Wij hebben daar zelf al meerdere malen mee geëxperimenteerd, met succes!

Experimenteren

Evenals AdWords, zijn social media-kanalen echte performance-kanalen. Dat komt doordat je eindeloos kunt blijven optimaliseren voor het allerbeste resultaat, de meest geavanceerde doelgroep, en dat tot de laagste kosten per klik.

Daarom is het belang van experimenteren op deze kanalen onwijs groot. Zonder bepaalde onderdelen van je advertentie, zoals je afbeeldingen, tekst en targeting uit te testen, weet je nooit of je wel op de beste weg bent met je aanpak.

Experimenteren kun je op de volgende manieren toepassen op social media advertenties:

  • Strategie: je kunt vaak wisselen tussen verschillende biedingsstrategieën. Zeker in Facebook heb je veel om uit te kiezen:

    Ook binnen LinkedIn is het heel goed om een keer te switchen van CPC naar CPM.
  • Targeting: speel eens met je doelgroepinstellingen. Dupliceer je advertentiegroep, en kies er eens voor om net een andere regio te benaderen, of met andere instellingen. Als je het niet test, zul je nooit weten of het werkt.
  • Creatie: volgens onderzoek van Nielsen is creativiteit voor 47% van belang in het uiteindelijke succes van je advertentie. Dat is dus véél meer dan targeting (slechts 19%). Met andere woorden: slaat je advertentie niet aan bij hetgeen wat de doelgroep graag wilt zien, dan zal het uiteindelijk niks worden. Experimenteer met afbeeldingen, maar ook met de teksten en call-to-actions die je gebruikt in je advertenties.

Terug naar boven


Updates binnen social media

Chatbots

De toekomst voor chatbots ziet er zonnig uit. We vinden het prettig om via een vraag-antwoordsysteem te communiceren. Het oogt menselijk, en het houdt de communicatie simpel.

Via Facebook Messenger zijn al fantastische chatbots te bouwen, zowel voor advertenties en sales, als voor customer care-doeleinden.

Chatbot via Facebook Messenger live meemaken? Doe de demo!

Lead ads

Lead ads zijn fantastische nieuwe manieren om voor zowel B2C, maar vooral ook B2B leads te genereren via social media. Het grote voordeel van een lead ad, is dat je het sociale platform niet hoeft te verlaten om een aanvraag te doen voor een download. Je vult het formulier in terwijl je op het social medium blijft. Dat verlaagt de drempel voor je doelgroep enorm. Ideaal!

Lead ads zijn op dit moment beschikbaar voor Facebook en voor LinkedIn.

Minder bereik op Facebook

Facebook doet er alles aan om het grote gebruikersaantal te behouden. Daarom heeft het de keuze gemaakt minder vaak (commerciële) content van bedrijfspagina’s in het algoritme naar voren te laten komen, en meer content van de gebruikers zelf.

Helaas zijn bedrijven daardoor vrijwel genoodzaakt om hun content te sponsoren. Zonder een klein budget onder de berichten te zetten, zul je vrijwel onzichtbaar zijn voor je doelgroep.

Stijging van de advertentiekosten

Op vrijwel alle kanalen, maar vooral op Facebook zijn de advertentiekosten enorm toegenomen in het afgelopen jaar. In het begin van de kanalen was er nog niet veel vraag naar de adverteermogelijkheden. Om het interessant te maken voor adverteerders om te kiezen voor deze kanalen, waren de kosten laag. Inmiddels maakt vrijwel iedereen gebruiken van de diensten, waardoor bedrijven als Facebook en LinkedIn de kosten aanzienlijk kunnen opkrikken.

De opkomst van video

Video is steeds makkelijker te maken en te delen. Bovendien consumeren we beeldmateriaal vele malen sneller dan tekst. Daarom is video populair, ook buiten YouTube.

Video is ontzettend belangrijk geworden. In de B2C, maar ook steeds meer in de B2B. Het verhoogt de interactie, en mensen vinden het prettig om naar video te kijken op mobiele apparaten. Lange teksten lezen doet men niet meer graag.

Overname van Instagram en WhatsApp door Facebook

In 2012 nam Facebook Instagram over voor maar liefst 1 miljard dollar. Dat bedrag viel echter in het niets toen Facebook maar liefst 21,8 miljard dollar betaalde voor chatapp WhatsApp.

De overname van beide bedrijven, en dan met name de geldbedragen die ermee gemoeid zijn, tonen niet alleen de macht en rijkdom van Facebook aan, maar ook de blijvende uitbreiding ervan. Het miljardenbedrijf bezit enorm veel gebruikersdata, plus persoonlijke informatie zoals foto’s en andere contactgegevens.

Facebook probeert aanwezig te zijn op alle sociale fronten: informatieverschaffend op Facebook zelf, Instagram voor visuele content, en ook van persoon-tot-persoon communicatie via WhatsApp - en sinds kort ook van persoon tot bedrijf.

De vraag is waar de uitbreiding van de enorme macht van Facebook eindigt. Gelukkig weet het bedrijf wel zuinig om te gaan met alle privacygevoelige data dat het bezit.

Terug naar boven


Tips voor betere posts

De creativiteit van je posts is verantwoordelijk voor 47% van het uiteindelijke succes. Met andere woorden: je targeting kan nog zo goed doordacht en geoptimaliseerd zijn, zonder een goede advertentie ga je de oorlog niet winnen.

Wil je je doelgroep triggeren met catchy advertenties? Neem de volgende tips dan mee:

#1: maak gebruik van video

Video is hot en bovendien hartstikke geliefd op social media. Bewegend beeld verwerkt ons brein maar liefst 60.000 keer sneller dan tekst! Het nadeel van video is echter wel het produceren ervan: er komt simpelweg veel meer bij kijken.

Gelukkig zijn er veel tools beschikbaar om toch redelijk simpel een video in elkaar te zetten. Daarnaast wordt de kwaliteit van camera’s op mobiele telefoons ook met de dag beter. Kortom: zelf video's maken wordt ons steeds makkelijker gemaakt.

Onze eigen Smart Lab-video’s zijn een perfect voorbeeld van snelle, makkelijk te maken, maar wel succesvolle video-content. Met de juiste materialen heb je binnen een paar uurtjes 6 video’s opgenomen. En het bewerken, uploaden en verspreiden is ook zo gepiept. De kracht van deze video’s? Dat ze zo kort zijn, maar wél inspirerend.

#2: Gebruik een inhaakkalender

Inhaken op de allerbeste momenten in het jaar: met feestdagen, vakantiedagen, evenementen… Noem maar op. Hoe bereid je je daar optimaal op voor?

Met een inhaakkalender! Print hem uit of bookmark hem in je browser, en je weet zeker dat je de belangrijkste dagen om in te haken niet meer gaat missen. Zo kun je je voorbereiden en brainstormen over creatieve ideeën.

Inhaken op de juiste momenten?

Inhaken op de juiste momenten in het jaar? Download de inhaakkalender!

Download hem nu!

#3: maak gebruik van emotie en menselijkheid in je afbeeldingen

Ondanks dat we het soms weleens vergeten, blijven we mensen. En mensen reageren op emotie. Maak dus gebruik van emotie in je afbeeldingen, maar denk ook aan je advertentieteksten. Voorbeelden:

In bovenstaand voorbeeld is een mengelmoesje van herkenbaarheid, actualiteit en humor gebruik; allemaal elementen om te proberen een emotionele reactie bij de doelgroep aan te wakkeren. Want wie wil er nu niet selfies sturen naar al zijn klanten?

Nog een voorbeeldje:

Bam. Die mooie ogen kijken je meteen aan. Alsof ze iets van je willen. Je wilt meteen weten waar het over gaat. Niet dan?

#4: check de regels voor share & win-acties

Socials zijn fantastische middelen om dingen weg te geven. Zeker als je bedelt om likes, comments en shares, in ruil voor kans op een mooie prijs.

Helaas, dat mag niet. Het weggeven van prijzen in ruil voor comments en shares is verboden. Bovendien heeft het geen zin; vragen om interactie wordt door Facebook überhaupt afgestraft. Je zal daarmee dus geen invloed meer uitoefenen op het algoritme,

Meer over deze regels, en andere tips om wél meer succes de halen met je posts, lees je hier!

#5: gebruik UTM-tags

Social media wordt extra interessant op het moment dat je het meetbaar kunt maken. Soms wil je zelf op landingspagina-niveau makkelijker kunnen inzien waar je traffic vandaan komt: welk medium, maar ook welke campagne en wat voor type post (bijvoorbeeld organisch of betaald).

Het gebruik van UTM-tags maakt dat mogelijk. Daarmee pas je de url deels aan, waardoor hij een meetbaar stukje krijgt wat voor Google Analytics het teken is om hem zo te labelen.

#6: maak gebruik van slimme tools

Er zijn legio tools beschikbaar die je het leven als social media marketeer makkelijker maken: van planningtools tot inspiratie tot manieren om afbeeldingen te pimpen, Doe er je voordeel mee!

In het hoofdstuk hieronder zijn de beste en slimste tools voor je opgesomd.

Terug naar boven


Social media tools

  • Hootsuite: Hootsuite is een prachtige, gratis tool om je social media monitoring (van meerdere accounts, als je wilt) op één plek te houden: alle mentions, shares, reacties, likes… Noem maar op. Ook kun je Hootsuite gebruiken voor het inplannen van je posts
  • Buffer: Buffer is een planningtool die doet wat hij zegt te doen. Misschien is het wel de handigste manier van socials plannen die er op dit moment is. In Buffer kun je, in plaats van een schema, je vaste post-tijden aangeven. Je zet dan je posts in de ‘queue’, en op basis van je schema stuurt hij die posts naar buiten.
  • Coosto: bij Fingerspitz gebruiken we Coosto zelf voor onze klanten. Het grote voordeel ervan is, dat je er eigenlijk alles mee kunt doen: inplannen, monitoring, maar ook je performance meten. Je kunt je eigen dashboardje inrichten, om je prestaties bij te houden.
  • Canva: iedereen kan prachtige afbeeldingen maken op de juiste formaten met Canva. Je upload je logo’s en lettertypes, kiest uit de duizenden foto’s en afbeeldingen welke je wilt, en je afbeelding is af!
  • HubSpot: een wat duurdere optie, maar als je wilt weten wat nou écht de aandelen van je kanalen zijn, op het niveau van leads en sales, is HubSpot een interessante speler. Andere marketing automation pakketten, zoals SharpSpring, krijgen hier ook steeds meer grip op.
  • MeetEdgar: met Edgar kun je, in zijn woorden, duurzaam posten. Posts die het in het verleden goed hebben gedaan, worden opnieuw gepusht ten behoeve van de prestaties.
  • IFTTT: If This, Then That. Zo simpel is het. Je stelt in wat er moet gebeuren, als er wat gebeurt. Voorbeeldje: zodra je nieuwe post online gaat, genereert IFTTT automatisch een social berichtje, op basis van de afbeeldingen, titel en omschrijving die je hebt meegegeven.
  • Zapier: Zapier is net zoiets als IFTTT, maar dan anders. Zapier werkt op basis van API’s die je zelf kunt customizen, waardoor je nog net ietsje meer vrijheid hebt. Handig als je bijvoorbeeld al je mentions of reacties op wilt slaan in Google Sheets, of je gegenereerde leads vanuit Lead Ads direct in je CRM wilt schieten.
  • TweetDeck: volledige controle over je Twitter-activiteiten? Zeker voor nieuwssites die veel op de actualiteiten zitten, is TweetDeck een fantastische tool. En: gratis!
  • SocialDrift: met SocialDrift kun je je Instagram-fanbase laten groeien. Je stuurt automatisch likes en volgverzoeken naar personen die in je doelgroep vallen, en de machine learning-techniek traint zichzelf daar continu in.
  • AdEspresso: wil je het maximale uit je Facebook- en Instagram-ads halen? Klik een paar keer, pak een espresso’tje en AdEspresso doet de rest. Het genereert tot duizenden varianten voor je advertenties, zodat je zeker weet dat daar in ieder geval één hele goede in zit. Ohja, bekijk ook deze database eens als je even geen inspiratie hebt.
  • ClickToTweet: Het gebeurt maar vaak zat dat mensen je blog lezen, en denken: ‘woah, deze statistieken moeten mijn volgers ook zien!’. Hoe mooi zou het zijn als je ze dat kon laten doen met één druk op de knop? Het antwoord: ClickToTweet.

Terug naar boven


Belangrijk: blijf up to date!

Er zijn weinig industrieën die zó veel bewegen als de industrie van social media. Vrijwel wekelijks veranderen algoritmes en worden er aanpassingen doorgevoerd in vanalles wat ermee te maken heeft. We zien bijvoorbeeld nog altijd posts met engagement bait voorbij komen: iets wat geen zin meer heeft in Facebook.

Ook worden er vaak aanpassingen gedaan aan de adverteermogelijkheden, of is er een update omtrent de privacygevoeligheid van data op social media. Kortom: het is erg belangrijk om op de hoogte te blijven, om risico's te vermijden en nieuwe kansen snel aan te grijpen.

Lees ons Soial media-blog!

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.