Drogespieren.nl

1.000 pre-orders via een chatbot

Specialisaties in deze case

Facebook Messenger inzetten voor sales

Drogespieren.nl is een razendpopulair health-blog onder de Nederlandse #fitgirl’s en #healthyboy’s. Maandelijks ontvangt de website meer dan een half miljoen bezoekers die op zoek zijn naar inspiratie en tips op het gebied van een gezonde leefstijl: zowel voeding als sport. Op Facebook heeft het platform 40.000 fans en nog eens 85.000 mensen zijn abonnee van de nieuwsbrief. Ook zijn boeken FitChef en FitChef Turbo zijn razendpopulair.

Met deze case won Fingerspitz in 2017 een Dutch Search Award, in de categorie Bestegebruik van Social. Ook op Marketingfacts is de case 18.500+ keer gelezen.

Voor de lancering van het laatste boek, FitChef Turbo, is geëxperimenteerd met vernieuwende, creatieve marketingmiddelen. In dit geval is een interactieve chatbot geïmplementeerd - zowel voor het verhogen van de waardering van de community, als voor het genereren van meer verkopen van het boek.

Chatbots. Je hoort er veel over en je ziet er ook steeds meer. Vandaag de dag worden chatbots vooral ingezet voor het verbeteren van de klantenservice, webcare en het verder optimaliseren van de customer journey. Maar zou je chatbots ook in kunnen zetten voor het realiseren van business? Het antwoord in deze case: ja.

Jaap Jacobs

Managing director en helpt klanten bij strategische keuzes.

Waarom sales genereren via Facebook Messenger?

Mede door de slechte zichtbaarheid en toegankelijkheid, plus de beperkte mogelijkheid om een menselijk gesprek te voeren, is verkoop realiseren via een chatbot nog lang niet altijd een doorslaand succes. Zodra de industrie het voor elkaar krijgt om gesprekken menselijker te maken, moeten bots naar ons idee een succes worden. Vooral voor marketeers.

Deze case begon als een experiment: hoe kunnen we de chatbot via Facebook Messenger zó menselijk maken, dat het een succes wordt?

Méér interactie met de community

De diversiteit van online kanalen is gigantisch. Via chatmogelijkheden zoals Facebook Messenger bereik je, ten opzichte van bijvoorbeeld e-mail, toch vrijwel iedereen in je database. In tegenstelling tot e-mail worden berichtjes vaker met interesse gelezen. De open rates van goedlopende Bot-campagnes liggen namelijk vaak tot wel 3-4 keer hoger ten opzichte van een e-mailnieuwsbrief. Voor Drogespieren.nl is dat niet anders: een groot deel van de community is verbonden met het platform via Facebook.

Om méér interactie met de gepassioneerde doelgroep te creëren, dienen ze eerst geactiveerd en gemotiveerd worden. Via een chatbot, welke geïntegreerd is via Facebook Messenger, is ze de vraag gesteld welke kaft voor FitChef Turbo ze graag wilden zien. Om deze geautomatiseerde Facebook Messenger-berichten te activeren bij de doelgroep, is gebruik gemaakt van aantrekkelijke call-to-actions via nieuwsbrieven en advertenties binnen Facebook.

Resultaat: 1.100 pre-orders, 4.300 nieuwe leads, 97% open ratio

Bij goede implementatie en creatie van de chatbot, kun je mensen het gevoel geven écht te communiceren met een merk of met een persoon. Dat verhoogt de band die men heeft met een merk, en dus de interactie, getuige deze case. De waardering wordt compleet als men ook nog een kortingscode mag ontvangen.

Ruim 2.500 van de 4.300 subscribers brachten hun stem uit op één van de kaften, via de chatbot in Facebook Messenger. De follow-up van deze onschuldige stem-campagne volgde 7 dagen later. Dat was het pre-orderen van het boek met €5,- korting.

De follow-up had een enorme impact: van de 2.500 geactiveerde stemmers, registreerden maar liefst 1.100 mensen zich in voor de pre-order. De open-ratio van deze follow-up was maar liefst 97.8%.

Zelf een chatbot in actie zien? Klik hier voor een demo!

  • 1.100 pre-orders via chatbotmarke

  • 4.300 nieuwe leads

  • 97% open ratio via Messenger

Dit wil ik ook!
Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.