Adverteren op YouTube: the basics

leestijd 4 minuten
15 juni 2022

Dit is deel 1 van een serie van 3 blogs over YouTube!

YouTube is in 2005 opgericht door Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim. Zij kenden elkaar van een andere startup: PayPal.

Het allereerste filmpje dat ze uploaden, is een filmpje van 18 seconden van Jawed Karin in een dierentuin.

In de afgelopen 12 jaar is YouTube enorm gegroeid. Even wat YouTube facts:

  • Inmiddels gebruiken zo’n 1,3 biljoen mensen YouTube
  • YouTube ontvangt circa 30 miljoen bezoekers per dag
  • De gemiddelde sessieduur van een mobiele bezoeker is 40 minuten, dit stijgt nog steeds
  • Meer dan de helft van de bezoekers zijn mobiele bezoekers
  • Elke minuut wordt er voor meer dan 200 uur aan video geüpload

YouTube heeft dus een enorm bereik. Bovendien is de frequentie van gebruik ook intensief. Dit maakt het een bijzonder interessant kanaal om als organisatie je boodschap te verspreiden.

Dat adverteren op YouTube bijdraagt aan het behalen van je bedrijfsdoelstellingen, is inmiddels bewezen.

Maar hoe zet je een succesvolle campagne op? En welke type advertenties zijn er?

In de komende YouTube blogserie helpen wij je op weg! In dit blog leggen we je uit welke advertenties er zijn.

YouTube adverteren: wat heb je nodig?

Wanneer je start met YouTube advertenties, is het van belang dat je vooraf alles goed instelt voor het meten van het succes van de campagne.

Je hebt daarvoor Google Ads, Google Analytics en een YouTube kanaal nodig.

Deze moet je vervolgens aan elkaar koppelen. Zo kun je in AdWords je campagneresultaten inzien en optimaliseren. Google Analytics gebruik je om het gedrag van de bezoeker te analyseren.

Daarnaast heb je natuurlijk een advertentievideo nodig. Deze video plaats je op je YouTube kanaal.

Om maximaal succes te behalen met je campagne, raden we aan om een filmpje te gebruiken die (minimaal) voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Lengte van de video tussen  20 en 40 seconden
  • Toon de belangrijkste USP’s in de eerste 5 seconden
  • Toon het product / dienst in de eerste 5 seconden
  • Toon het merk in de eerste 5 seconden

Soorten YouTube advertenties

Bij het starten van een YouTube campagne, kun je kiezen voor drie verschillende soorten campagnes, namelijk:

  1. YouTube InStream Ads
  2. YouTube Discovery Ads
  3. YouTube Bumper Ads

YouTube InStream
Adverteren op YouTube met InStream is praktisch de meest populaire vorm van adverteren. Dit zijn advertenties die overgeslagen kunnen worden na 5 seconden.

Voor deze advertenties is het heel belangrijk dat in de eerste 5 seconden de belangrijkste boodschap en het merk goed zichtbaar zijn.

Kenmerken van de YouTube Instream advertenties zijn:

  • Ze kunnen overgeslagen worden na 5 seconden
  • Betaling op basis van CPV (Cost per View)
  • Je betaalt wanneer minimaal 30 seconden van de video advertentie is bekeken. Als de video korter is dan 30 seconden, dan betaal je wanneer deze volledig is afgekeken.

YouTube Discovery Ads
YouTube Discovery Ads zijn advertenties die worden weergegeven in de zoekresultaten, tijdens het afspelen van een YouTube video en op de homepage.

Belangrijke kenmerken van Discovery Ads zijn:

  • Betaling op basis van CPC (kosten per klik)
  • Targeting op basis van zoekwoord
  • Ten opzichte van InStream, minder vertoningen en weergaven

YouTube Bumper Ads
Ook zijn er sinds kort YouTube Bumper advertenties. Dit type YouTube Ads heeft het meeste weg van de InStream campagne.

Belangrijkste kenmerken van de YouTube Bumper Ads zijn:

  • Duren maximaal 6 seconden
  • Zijn non-skippable
  • Ontworpen voor een makkelijk te onthouden boodschap
  • Betaling op basis van 1.000 vertoningen

Nu hebben we een overzicht welke type YouTube advertenties er zijn.

Om meer gerichter tot een aanpak van een YouTube campagne te komen, gaan we in het tweede blogartikel een strategie opstellen met een doel en KPI’s.

In het derde blog gaan we in AdWords stap voor stap deze strategie omzetten naar de bouw van een YouTube campagne.

Creatieve én effectieve video’s maken: 16 tips

Lees het blog van Tessa, met 16 tips om creatieve én effectieve video content te maken!

Lees meer over