Wat is SEO?

SEO is in veel gevallen SEO het startpunt van je online marketing aanpak. Bovendien is het een belangrijk onderdeel voor het lange termijn-succes van je online vindbaarheid.

Wil je meer bezoekers naar je website genereren via zoekmachines, zonder te adverteren? Dan moet je aan de slag met SEO. We vertellen precies waar je moet beginnen. Lees deze handleiding, en krijg meer websitebezoekers vanuit Google!



1: Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization - zoekmachine optimalisatie dus. Online marketeers die met SEO bezig zijn, proberen het verkeer vanuit zoekmachines zoals Google te maximaliseren, door hoge posities op belangrijke zoektermen te behalen.

Om dit voor elkaar te krijgen, start je met het optimaliseren van je website, en creëer je een relevante zoekervaring voor de gebruikers van zoekmachines zoals Google.

Er zijn in principe 3 ‘grote’ spelers in Nederland, wat betreft zoekmachines. Die zijn bij de meesten wel bekend:

  • Google heeft in Nederland een marktaandeel van zo’n 93%.
  • Bing, van Microsoft, moet het met niet meer dan 5% doen.
  • Yahoo, en wat andere kleinere zoekmachines, hebben zo’n 2% marktaandeel.

Google is dus veruit de bekendste, en de grootste. Zeker op mobiele apparaten wordt er verreweg het vaakst gezocht via Google: maar liefst 99%.

Verschil SEO en SEA

De afkortingen SEO, SEA en SEM worden vaak door elkaar gehaald. Logisch, want ze gaan hand in hand, en hebben veel overeenkomsten. Toch zijn er duidelijke verschillen:

  • SEO: Search Engine Optimization - Zoekmachine optimalisatie. Dit betreft enkel en alleen de organische (ofwel gratis) zoekresultaten.
  • SEA: Search Engine Advertising - Zoekmachine adverteren. Dit betreft het optimalisatie van de campagnes die worden weergegeven als ‘gesponsorde zoekresultaten’. Adverteren doe je dan via Google AdWords en Bing Ads.
  • SEM: Search Engine Marketing. Dit is de overkoepelende activiteit van zowel SEO en SEA.

Kortom: je kunt 2 dingen doen. Adverteren, of aan de slag met het optimaliseren van de gratis, organische zoekresultaten.

Voordelen van SEO

  • Het is gratis!
  • Je verbetert tegelijk de gebruikservaring op met name je website

Nadelen ten opzichte van SEA

  • Het kost relatief veel inspanning
  • Het duurt langer voordat je resultaat ziet

Hoe werkt een zoekmachine?

Een zoekmachine is eigenlijk een antwoordenmachine. Je stelt een vraag, en de machine geeft het meest relevante antwoord terug. Zo’n zoekmachine moet dus alle mogelijke antwoorden van te voren in kaart brengen.

Zoekmachines krijgen het dus voor elkaar om alle openbare content op het internet te verzamelen. Hiervoor maken ze gebruik van zogenaamde crawlers. Een crawler is een bot die op je website komt en je pagina’s indexeert. Zo “leest” hij waar je pagina over gaat.

Het algoritme bepaalt uiteindelijk welke resultaten het meest relevant zijn voor de zoekopdracht. 

Wanneer sta je bovenaan?

Bovenaan in Google. Het is een plekje waar veel marketeers voor strijden.

Allereerst: waarom zou je bovenaan willen staan? Kruip in de gedachten van iemand die naar iets op zoek is op het internet. Dat kan bijvoorbeeld een oplossing zijn voor een probleem, of een bepaald product waarnaar hij op zoek is.

Tegenwoordig zijn we zo gewend aan het gemak van het internet, dat we onszelf zo zouden kunnen definiëren:

  • We zijn lui: we gaan absoluut geen moeite doen om onze informatie op een plek te vinden die verder weg ligt dan één klik
  • We zijn dom: alles moet ons worden voorgeschoteld, want alle informatie is immers toch zo beschikbaar
  • We hebben weinig aandacht: we focussen ons maar op één ding tegelijk

Met andere woorden: ga je aan de slag met optimalisatie voor je doelgroep, houd dan deze drie kenmerken goed in gedachten.

Dit is Google’s mission statement:

We willen de informatie van de wereld voor iedereen verzamelen, en voor iedereen toegankelijk maken binnen slechts één klik. Daarbij bieden we de gebruiker een kwalitatieve ervaring, met een relevant antwoord.

Wellicht een open deur, maar je moet dus relevant zijn. Relevant wordt je als je unieke content aanbiedt en de gebruiker een kwalitatieve ervaring biedt.

Bovendien gaan zoekmachines tegenwoordig veel verder dan alleen content in de vorm van tekst. Zoekmachines geven veel meer resultaten weer. Denk aan:

  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Lokale zoekresultaten
  • Google Maps
  • Shopping
  • Nieuws

Voor dit soort type zoekopdrachten kun je dus zélf content optimaliseren, om uiteindelijk meer traffic, en hopelijk dus meer conversies te realiseren.

Terug naar boven


2: SEO voorbeelden

Met SEO ben je in staat om meer organische bezoekers te realiseren. Uiteindelijk wil je hiermee je belangrijkste doelen verwezenlijken. Meestal zijn dit het vergroten van de naamsbekendheid, het realiseren van leads of daadwerkelijke transacties.

Zometeen ga je twee voorbeelden zien van succesvolle SEO-cases. Dan is het goed om eerst te begrijpen wanneer je precies succesvol bent met SEO. Wat zijn je doelen?

Succesfactoren

Wanneer ben je succesvol met SEO? Soms is dat lastig te pijlen. Meestal meet je de volgende KPI’s:

  • Zichtbaarheid in de zoekmachines (%)
  • Aantal bezoekers dat vanuit zoekmachines naar je website komen - ofwel, het organisch verkeer
  • Aantal conversies komend uit organisch verkeer

Uiteindelijk kijk je als SEO-specialist ook naar onderliggende metrics. Daarmee krijg je het idee dat je inspanningen ook écht effect hebben. Die metrics zijn onder andere:

  • Aantal backlinks: ofwel, andere pagina’s die naar jouw pagina linken
  • Domain & Page Authority: de autoriteitsscores van het domein, én van de pagina.
  • Trust flows
  • Posities 

Later komen we terug op de exacte betekenis van deze termen, en waarom het belangrijk is om hier goed op te scoren. 

Succesvolle SEO cases

45% meer omzet voor Nikoi Vijvercentrum

Voor de webshop van Nikoi is eerst een uitgebreid, gedetailleerd zoekwoordenonderzoek uitgevoerd. Na de eerste SEO-analyse zijn we direct aan de slag gegaan met het herschrijven van de bestaande teksten, en hebben we extra teksten geschreven voor de website. Verder hebben we opgezocht welke hoofdaspecten invloed hebben op de online vindbaarheid van de webshop.

In combinatie met enkele technische optimalisaties hebben we binnen de mogelijkheden van de website in een half jaar tijd 10% meer organisch verkeer uit zoekopdrachten gerealiseerd, en 45% meer omzet.

124% groei in organische bestellingen voor LampenOnline.com

LampenOnline.com is uitgegroeid tot één van de grootste Nederlandse webshops in verlichting. Met name op het gebied van autoriteit is er veel geïnvesteerd.

Dankzij het uitvoeren van linkbuilding zijn er meerdere websites die naar LampenOnine.com verwijzen. Een belangrijke graadmeter voor Google om deze webshop als autoriteit te zien, en daardoor een hogere positie te geven.

Uiteindelijk zijn er 275% meer inkomende links gerealiseerd, en 205% groei in het aantal organische bezoekers.

Terug naar boven


3: Rankingfactors

Er zijn ontelbaar veel verschillende mogelijkheden om je positie in zoekmachines te versterken. Al deze factoren zouden we in principe kunnen onderverdelen in drie categorieën:

  • De techniek van je website;
  • De content op je website;
  • De autoriteit die je domein én je pagina heeft verkregen, volgens de zoekmachine

Techniek

BIj techniek gaat het voornamelijk om twee dingen:

  • Biedt je website een goede gebruikerservaring voor de gebruiker - met name bepaald door snelheid?
  • Is het voor zoekmachines goed mogelijk om de content op je website te scannen en te indexeren? Daarbij geldt, steeds vaker gelukkig, als het voor de gebruiker een duidelijk verhaal is, is dat voor de zoekmachines ook.

Content

Vanzelfsprekend wordt je pagina weergegeven bij een bepaalde zoekterm, als de content die je op die pagina hebt relevant is.

Zoekmachines kijken uiteraard als eerste naar de zoektermen die zijn ingevoerd. Ook worden ze gelukkig steeds beter in het herkennen van synoniemen en andere samenstellingen van vragen en zinnen. Ook de wijze waarop je met die zoekwoorden omgaat (de zogenaamde ‘semantiek’), is belangrijk voor het algoritme van Google.

Autoriteit

Zodra je website technisch goed presteert, en je content sluit aan bij de zoekopdrachten van de gebruiker, is het nog de vraag of je ook écht antwoord geeft op de zoekopdracht. Google kijkt daarvoor naar verschillende gegevens over je website. Wordt je bijvoorbeeld vaak door andere, relevante pagina’s genoemd, door middel van een link naar jouw pagina? Dan herkent het algoritme dat als een soort ‘autoriteitspunt’. Ook sociale signalen, zoals shares en interactie op social media, laten zien dat je hoogwaardige content bezit.

In het volgende gedeelte, SEO strategie, gaan we dieper in op de optimalisatieslagen die je moet maken op deze gebieden.

Terug naar boven


4: SEO strategie

Nu je weet hoe zoekmachines werken, en hoe je een hoge positie in de zoekresultaten krijgt, kun je aan de slag!

DIt is een logisch stappenplan om ervoor te zorgen dat je SEO strategie gaat werken:

  1. Doe een zoekwoordenonderzoek
  2. Optimaliseer je website op technisch gebied
  3. Schrijf goede content
  4. Verbeter je autoriteitsscores

1. Doe een zoekwoordenonderzoek

Een goede online marketeer werkt nooit vanuit aannames. Je zult een goede online marketeer dus nooit horen zeggen: ‘ik neem aan dat men vooral op deze term of termen zoekt, dus daar ga ik me op focussen’. SEO optimalisatie kost veel tijd; hoe zonde zou het zijn als je de verkeerde woorden kiest om je op te focussen?

Daarom moet je altijd beginnen met het uitvoeren van een goed zoekwoordenonderzoek. En dat is best makkelijk, en gratis!

Via Google AdWords kan iedereen een gratis zoekwoordenonderzoek uitvoeren met de Zoekwoordplanner. Daarin zie je best veel belangrijke data die je op weg kunnen helpen, namelijk:

  • Het aantal maandelijkse zoekopdrachten (gemiddeld, over de laatste 12 maanden)
  • Ideeën en suggesties die passen bij die zoekterm
  • De variatie in populariteit van de zoekterm over tijd
  • Wat AdWords-gerelateerde informatie, zoals een voorgesteld bod, en de mate van concurrentie op die zoekterm

Een conclusie zou kunnen zijn dat, op basis van bovenstaande afbeelding, de zoektermen ‘zoekmachine optimalisatie’, ‘seo specialist’ en ‘seo bureau’ het interessantst zijn; daar zit immers het meeste zoekvolume op. Toch is het het overwegen waard om deze zoektermen te negeren, en je te focussen op termen met minder volume.

Je bent namelijk niet de enige met toegang tot deze informatie.

Omdat er zoveel volume op deze zoektermen zit, zit er ook onwijs veel concurrentie op. Dat maakt het alleen maar moeilijker om goed op deze zoekwoorden te scoren. De beste pagina’s hierover worden nu eenmaal het vaakst bekeken, dus om daar als nieuwe, ‘onbekende’ pagina tussen te komen wordt nog knap lastig.

Idealiter check je dus vooraf of het zin heeft om hier tijd en moeite in te steken. Dat doe je bijvoorbeeld met de MozBar, van het Amerikaanse online marketing bureau Moz

Autoriteitsscores

Met de gratis versie van de MozBar zie je onder andere in de zoekresultaten wat de Pagina Autoriteit (PA), de Domein Autoriteit (DA), en het aantal links naar die specifieke pagina zijn. Op de SERP kun je jouw eigen scores dus vergelijken met die van jezelf.

Die autoriteitsscores worden dus bepaald op basis van het aantal links, in combinatie met de kwaliteit van die links naar zowel jouw domein als jouw pagina.

Als je de MozBar aan hebt staan, en je bevindt je op een website, dan zie je bovenin de informatie over die website.

Later komen we nog uitgebreid terug op het belang van autoriteitsscores. Dit is namelijk vaak één van de latere dingen waar je je mee bezig moet houden.

Zie je dat bepaalde concurrenten een dusdanige score hebben behaald op het gebied van autoriteit? Dan wordt het een behoorlijke uitdaging om je daartussen, of zelfs daarboven te scharen.

Daarnaast moet je ook nadenken of er zoekwoorden zijn die zó specifiek zijn, dat je veel meer weet van de persoon die hierop zoekt. Met andere woorden: hij is niet meer in de oriëntatiefase, maar weet al dat hij actie wilt gaan ondernemen.

Een zogenaamd ‘long tail’-zoekwoord (die "verder in de staart" ontstaat), krijgt veel minder zoekvolume. Simpelweg omdat het niet generiek is. Maar toch kan dit een belangrijk focuswoord zijn, juist omdat de relevantie wél hoog is.

Generiekere termen noemen we ‘short tail’-zoekwoorden. Hierop is de concurrentie hoger, omdat de webpagina’s veel sneller aansluiten bij generiekere termen.

Je zoekwoordenonderzoek moet uiteindelijk een overzicht geven van de zoekwoorden die belangrijk voor jou zijn. In principe kunnen hier twee actiepunten uit voortkomen:

  1. Je gaat je bestaande pagina’s die gaan over dat bepaalde onderwerp optimaliseren
  2. Je gaat nieuwe pagina’s maken, waarin je de focus legt op de resultaten uit je zoekwoordenonderzoek

2. Optimaliseer je website op technisch gebied

In een wereld waar veel concurrentie is, gaat het vaak om de details. Bij SEO is dat niet anders. De concurrentie in de bovenste resultaten van de belangrijkste zoekopdrachten is moordend.

Vaak wordt het vergeten hoe belangrijk de technische prestaties van je website zijn. Google straft een website die technisch slecht presteert namelijk af met een lagere positie. Meer dan ooit is het belangrijk dat een gebruiker een goede ervaring heeft op een bepaalde webpagina.

Verschil maak je door de technische details tot in perfectie uit te voeren. We lopen het rijtje samen door. En met ‘technisch’ bedoelen we trouwens niet dat je je moet inlezen over lastige termen en technische processen - vaak kun je zelf in het CMS al een heleboel nodige aanpassingen maken.

Ontwikkel een SEO-vriendelijke sitestructuur

Na je zoekwoordenonderzoek weet je welke zoekwoorden voor jouw website het belangrijkst zijn. Op basis daarvan bepaal je dus welke pagina’s er komen, en hoe je je site gaat inrichten. Je moet overwegingen gaan maken in de categoriepagina’s, en in de opbouw. Ofwel: een SEO-vriendelijke structuur.

Een goede structuur heeft een zogenaamde ‘kerstboomvorm’. Daarbij bevinden zich de belangrijkste zoekwoorden, en dus pagina’s, zich bovenin de boom.

Een beetje een platte kerstboom misschien, maargoed. Je snapt het.

Op deze manier zorg je ervoor dat een gebruiker van je website de inhoud van je pagina goed kan scannen. Alle pagina’s zijn goed bereikbaar. Bovendien help je hiermee de crawler van de zoekmachine om je pagina’s te vinden en te indexeren.

Optimaliseer je title tags en meta descriptions

Je title tag en meta description zijn het uithangbord van je webpagina. Het is het allereerste wat iemand ziet, zodra je resultaat naar boven komt in de zoekresultaten.

Je title tag is de belangrijke pijler voor zoekmachines. Hier verwerk je het belangrijkste zoekwoord in waarop je gevonden wilt worden met je pagina. Als je title tag niet overeenkomt met de zoekterm, is de kans dat je wordt gevonden op die term enorm klein, zeker wanneer er grote zoekvolumes op die term zitten.

  • Je title tag mag niet langer zijn dan 55 tekens.
  • Zorg dat je zoekwoord vóóraan in de title tag staat

Je meta description is de omschrijvingsregel onder de title tag en de url van de pagina. Hierin omschrijf je dus wat de inhoud van je pagina is. Ook dit is een belangrijke pijler - terwijl het geen directe invloed heeft op de relevantie van de zoekterm. Een goede meta description zorgt wel voor een hogere click-through-rate (CTR), ofwel doorklikratio. De hoeveelheid kliks die je krijgt vanuit de zoekresultatenpagina draagt ook bij aan je positie op de zoekresultatenpagina.

Belangrijkste informatie over de meta description:

  • Tegenwoordig kun je hier tot 320 tekens in kwijt. Echter wordt de meta description op mobiele apparaten verkort: zorg dus dat de belangrijkste informatie in de eerste 155 tekens staat.
  • Google geeft de zoekwoorden van de gebruiker dikgedrukt weer. Laat deze dus goed terugkomen in de meta description.
  • Zorg voor een goede call to action: ‘Lees meer!’, ‘Bekijk het aanbod!’ of ‘Ontdek hoe!’

Optimaliseer je koppen

Iedere pagina moet één H1-heading bevatten. Niet minder, maar ook zeker niet meer. De H1-heading is de belangrijkste heading van je pagina. Net als de title tag moet hier dus het belangrijkste zoekwoord in terug komen.

Behalve H1-koppen zijn er ook H2, H3, enzovoorts, tot en met H6-koppen. Hoe hoger het getal hoe minder belangrijk het zoekwoord is wat erin terug komt. Je site opbouwen volgens deze structuur heeft alles te maken met een goede semantiek. Als de semantiek van je pagina goed en duidelijk is ingesteld, is het prettig lezen voor de bezoeker, en dus voor de zoekmachines.

Gebruik html/css in je buttons 

Maak je gebruik van buttons? Ontwikkel die dan in html en css - niet met afbeeldingen! Helaas plaatsen veel websites een afbeelding als button, en linken die dan door naar een andere pagina. Dat is zonde! Als je tekst opmaakt als button, geef je meer informatie over de pagina die erachter ligt. SEO-wise is dat beter.

Stop met ‘Lees meer’ en ‘Klik hier’

Veel websites maken gebruik van buttons of links waarbij de klikbare tekst ‘Lees meer!’ of ‘Klik dan hier!’ is. Jammer! Gebruikers scannen webpagina’s, op zoek naar opvallende gedeelten om hen te helpen hun antwoord te vinden. Daarom moet je linkjes voorzien van een wervelende tekst, want links zijn vaak dikgedrukt en anders van kleur. Daardoor vallen ze op. SEO-wise is het ook beter om te omschrijven waar de link waar je naartoe verwijst over gaat.

Let op de ‘above the fold’-regel

De afgelopen jaren heeft Google de spelregels herhaaldelijk aangescherpt - met name op het vlak van gebruiksvriendelijkheid. Google kijkt ook naar de lay-out van een website. Vooral de content die je als eerste ziet zodra je op een pagina komt is belangrijk. Daarom moet je de meeste relevante content ‘above the fold’ plaatsen: bovenaan de website, zodat het zichtbaar is vóórdat de gebruiker naar beneden scrollt.

Binnen Google Analytics zit de ‘browser size’-optie. Daarmee zie je hoe gebruikers een website ervaren op bepaalde afmetingen van het scherm.

Comprimeer je afbeeldingen

Snelheid is een ontzettend belangrijk onderdeel van het algoritme van Google. Dit heeft direct invloed op de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Afbeeldingen en andere direct geïmporteerde media (dus niet ‘embedded’) zorgen voor een tragere website. Dat wil je niet, dus zorg ervoor dat je al je afbeeldingen comprimeert. BIj illustraties is er vaak niets aan de hand - tenminste, als je ze met de goede afmetingen en in .png opslaat. Als je foto’s gebruikt, die vaak in .jpg of .jpeg staan, comprimeer ze dan! Met tools als TinyPNG kun je soms wel tot 80% van de bestandsgrootte afsnoepen, zonder dat je veel kwaliteit inlevert.

Zó technisch aangelegd hoef je niet te zijn om deze optimalisaties door te voeren. Maar we kunnen nog veel verder gaan. Voor het volgende rijtje oplossingen moet je wellicht een webdeveloper inschakelen.

Kies voor https, of http, maar niet beiden!

Voor de scanbaarheid van je pagina’s maakt het niet uit of je http of https gebruikt. Maar gebruik ze niet tegelijk! Zodra de Googlebot beide pagina’s vinden, ontstaan er mogelijk (grote) problemen.

Er zijn waarschijnlijk veel websites die automatisch kiezen voor de verouderde http-structuur, op het moment dat ze naar jouw website door gaan linken. Kies je daarna voor https, dan verlies je alle waarde die je van die links hebt gekregen. Dit kun je eenvoudig voorkomen, door één label in te voeren waarbinnen je óf http óf https gebruikt.

Buiten dat, is het sowieso een veel betere keus om voor https te gaan. De S staat in dit geval voor Secure: domeinen met een https-verbinding zijn beveiligd met een geldig SSL-certificaat. Zoekmachines waarderen een beveiligde site tegenwoordig veel meer dan onbeveiligde sites.

Zorg ervoor dat de markup en de zichtbare tekst overeenkomen

Het niet overeenkomen tussen de HTML-markup en hetgeen wat de gebruiker uiteindelijk ziet noemt men cloaking. Cloak betekent dekmantel; dat houdt in dat de website aan Google een andere pagina toont dan aan de gebruiker. De pagina die aan Google wordt getoond, kan compleet geoptimaliseerd worden, waardoor het mogelijk is dat deze pagina hoog scoort op een zoekwoord dat op de pagina die de gebruiker ziet, nauwelijks voorkomt.

Cloaking heeft niet alleen geen effect; het wordt zelfs afgestraft door Google met een lagere positie, of een penalty.. De bots worden er steeds beter in om dit soort toepassingen te herkennen.

Maak gebruik van streepjes ( - ) in plaats van underscores ( _ )

Developers werken maar wat graag met underscores: ( _ ) in plaats van streepjes ( - ) in URL’s of bestandsnamen. Bepaalde programmeertalen hebben het streepje namelijk gereserveerd voor andere doeleinden.

Maak zoveel mogelijk gebruik van streepjes. Hiermee ziet de crawler dat je url bestaat uit een bepaalde zin.

  1. Slecht: fingerspitz.nl/blog_7_zonden_van_SEO
  2. Goed: fingerspitz.nl/blog-7-zonden-van-seo

Toch moet je het gebruik van streepjes proberen te minimaliseren. Focus op de belangrijkste keywords, en neem deze mee in de URL.

Zorg dat je je hoofddomein linkt met je subdomein

Voorheen werden subdomeinen zo goed als behandeld als externe webpagina’s. Gelukkig kunnen zoekmachines tegenwoordig eenvoudig herkennen wanneer een subdomein wel of niet gelinkt is aan een hoofdpagina.

Veel externe applicaties draaien op subdomeinen, zoals winkelwagens of webshops. Helaas worden blogs die draaien op Tumblr, WordPress of Blogspot minder snel herkend.

Ga je subdomeinen van andere applicaties gebruiken? Let er dan op dat je deze linkt met je hoofdpagina.

Gebruik voor je submappen en bestandsnamen alleen kleine letters, getallen en koppeltekens

Complexe URL’s met spaties en andere niet-gestandaardiseerde tekens, worden door Google afgekeurd. Het grootste probleem daarin ontstaat wanneer andere webpagina’s naar jouw artikelen verwijzen. Een spatie wordt bijvoorbeeld omgezet naar %20. De URL krijgt daardoor een compleet ander aanzicht, en daar kun je niks aan doen. Het is dus aan te raden alleen letters, getallen en koppeltekens te gebruiken. Dan zit je altijd veilig.

Vermijd duplicate content

Content kopiëren van anderen kan je duur komen te staan. Google kan dit zelfs bestraffen met een zogenaamde penalty. Dan ben je voor een bepaalde periode niet zichtbaar in de organische zoekresultaten, en is al je moeite voor niets geweest. Voor sommige online ondernemers betekende dit zelfs het einde van hun site.

Google kijkt hierbij puur en alleen naar de code. Ook witte tekst op een witte achtergrond - een vorm van cloaking - werkt dus niet. Houd het netjes!

3. Content: schrijf content voor SEO

Met een goede basis en linkbuilding ga je het niet redden. Content is king, en dat geldt meer dan ooit.

Door de jaren heen heeft Google verschillende updates aal het algoritme doorgevoerd. Kwalitatief sterke inhoud is essentieel om goede posities te realiseren. Afbeeldingen, video’s en andere content - mits van hoge kwaliteit, uiteraard - worden daarbij steeds belangrijker. Ook tekstuele inhoud blijft van groot belang.

SEO Copywriting is een schrijfwijze waarbij je leesbare en overtuigende content creëert. Op deze manier maak je kwalitatieve teksten voor de bezoekers van je site. Tegelijkertijd speel je in op de relevantste zoektermen, waarbij je hoger rankt in de zoekresultaten.

Het wordt vaak onderschat hoe belangrijk het is de goede balans te vinden tussen de dichtheid van keywords, en een sterke overtuigende tekst waar je bezoekers gecharmeerd van zijn. Dit is dan ook de grootste uitdaging voor SEO marketeers en content marketeers.

De belangrijkst punten die je moet onthouden:

  • Schrijf voor je lezer, niet voor de zoekmachine. Het feit dat bezoekers bereid zijn om een paar minuten te besteden aan het bekijken van een pagina, is voor een zoekmachine het bewijs dat je relevant bent. Google zal blij zijn met al je inspanningen.
  • Gebruik de juiste zoekwoorden. Dit is nog steeds de belangrijkste factor om relevant te zijn voor een zoekwoord. Máár: voorkom keyword stuffing! Dat is het volproppen van content met de belangrijkste zoekwoorden. Kies je zoekwoorden zorgvuldig, en kijk ook vooral naar de potentie. Kun je hoog scoren? Maak daarvoor eerst een goede concurrentieanalyse.
  • Focus op kwaliteit. Dat is veel belangrijker dan kwantiteit. Schrijf in plaats van vijf middelmatige artikelen, één heel goed artikel. Bovendien heb je niets aan het gebruik van de juiste zoekwoorden, als je content uiteindelijk van weinig kwaliteit blijft.
  • Denk ook aan ‘intermenselijke relaties’ - ofwel, interactie tussen mensen onderling. SEO was jaren geleden nogal technisch, en dat is het nu nog steeds. Gelukkig wordt het succes tegenwoordig ook grotendeels bepaald door waardering van anderen. Ofwel: de verspreiding van de content door anderen. Actieve deelname aan netwerken zoals Facebook, LinkedIn en Twitter is daarom van erg groot belang.

Start met een contentstrategie

Zoals hierboven genoemd, schrijf je content voor de lezer - ofwel, je doelgroep. Daarom is het belangrijk dat je de juiste content maakt: waar zit je doelgroep op te wachten? En welk verhaal heb je ze te vertellen?

Maak dus een contentstrategie, een planning, ontwikkel de juiste content, publiceer het, en spread the word!

Het schrijven van een interessant stukje tekst is lang niet voldoende. Die teksten moeten populair worden, gezien worden. Als je dit goed wilt aanpakken, start dan met:

  • Bloggen. Maak een eigen blog, schrijf toffe artikelen, verspreid het via social media en ontvang vanzelf sterkere links.
  • Gastbloggen. Schrijf op interessante, prominente blogs. Die hebben vaak een hogere autoriteit, waardoor de content beter wordt gevonden. Als je doorlinkt naar je eigen website, levert dat je dus goede backlinks op. Plus, je verbetert je author rank: net zoiets als een page rank, maar dan voor jouzelf als auteur.
  • Online PR. Je doel hiermee is de media bereiken, met slimme acties en content. Maak daarbij gebruik van persberichten. Ontdek manieren waarmee je publiciteit kan creëren, zoals leuke, unieke acties of awards.
  • Multimedia, zoals video. Ontwikkel interessante content of leuke “virals”.
  • Infographics, cases en whitepapers, Dit soort vormen van content wordt sneller onderling gedeeld, omdat ze populair zijn en vaak hoogwaardige content bevatten.
  • Social media content. Het SEO-algoritme herkent ook signalen die afkomen van social media. Bovendien is sociale aanwezigheid natuurlijk ook een vorm van online zichtbaarheid - net als SEO. Als je content in dat algoritme populair is, wordt je content vaker gezien. Dit heeft dus ook impact op je SEO-resultaten. Google is niet voor niets ooit gestart met Google+.

Lokale optimalisatie

Hoe goed is je website vindbaar voor mensen in de belangrijkste regio? Zeker wanneer je vanuit een bepaalde locatie handelt, is het belangrijk om in dat gebied goed gevonden te worden. Bovendien neemt het aantal zoektermen waar een geografische term in verwerkt zit toe.

Een geografisch, relevant sleutelwoord aan je content toevoegen is één van de makkelijkste manieren om te profiteren van lokale zoekopdrachten. Het opzetten van een Google Bedrijfspagina is een tweede belangrijke stap.

Conclusie

De verschuiving van traditionele SEO naar content marketing, is een feit. Trucjes werken simpelweg niet meer - sterker nog, die worden keihard afgestraft. Bovendien is het produceren van sterke content niet alleen belangrijk, het is ook nog eens leuk!

4: Autoriteit

Je optimaliseert je website voor een hogere positie in Google. Duizenden factoren spelen mee in de uiteindelijke positie. Eén daarvan - een hele belangrijke -, is autoriteit. Op een schaal van 8 tot 10, krijgt autoriteit een 11 als het gaat om relevantie in de organische vindbaarheid.

Google’s PageRank

Voorheen was Google PageRank dé tool voor het meten van je SEO-prestaties. Het gaf je pagina een cijfer van 1 t/m 10, waarmee je wist hoe goed je bezig was. Echter leek de relevantie van de PageRank snel af te nemen. De laatste update komt alweer van december 2013. Inmiddels hebben bronnen vanuit Google bevestigd dat PageRank geen update meer gaat krijgen.

Moz’ Domain Authority & Page Authority

Al snel ontstond de vraag naar een vervanger van deze belangrijke metric. Eén van de populairste - die ook vandaag de dag nog goed werkt -, zijn de Page Authority en de Domain Authority-scores van het Amerikaanse online marketing bedrijf Moz.

  • Domain Authority: een autoriteitsscore die wordt gegeven aan je domein in het geheel, op een schaal van 1 tot en met 100.
  • Page Authority: werkt hetzelfde als de Domain Authority, alleen dan voor slechts één pagina binnen je domein.

Je autoriteitsscores worden dus grotendeels bepaald door het aantal kwalitatieve backlinks dat naar jouw website verwijst.

Het aantal backlinks kun je vergroten middels twee activiteiten: linkbuilding, en linkbaiting.

De vraag die je nu hebt, is is natuurlijk: wat betekenen deze termen? Maar nog belangrijker is: wat werkt beter? Of wat past beter bij jouw aanpak?

Dit kleine testje wijst hopelijk uit wat het beste bij jou past. Ben jij meer van links, of rechts?

Impulsief Weloverwogen
Snel enthousiast Terughoudend
Emotioneel Rationeel
Ongecontroleerd Gecontroleerd
Ongeorganiseerd Systematisch
Risico nemend Risico vermijdend
Doen Denken

Als je meer aan de rechterkant thuis hoort, dan ben je meer een linkbuilder.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het zelf aanschrijven van (beheerders van) pagina’s om te vragen zij linkje naar jouw pagina willen opnemen.

De voordelen van linkbuilding:

  • Je weet exact op welke pagina je komt te staan
  • Je weet vrijwel zeker wat de anchor tekst (ofwel, het klikbare gedeelte) is van je linkje
  • Je kunt dus beter sturen op hoe je gevonden wilt worden
  • Je backlinks worden verkregen op een kwalitatieve manier
  • Je behoudt de controle, omdat je zelf bepaalt welke pagina’s je wel en niet aanschrijft

De nadelen van linkbuilding:

  • Het is erg tijdsintensief. Je wilt alleen sites van hoge kwaliteit (ofwel, met hoge autoriteitsscores) aanschrijven. Dit kost véél uitzoekwerk. En als je wilt dat je linkje daadwerkelijk geplaatst wordt, moet je een persoonlijk en gepast mailtje opstellen. Van massale spam wordt niemand blij.
  • Het kan misschien wat ondankbaar aanvoelen. Je moet beheerders vragen om een linkje te plaatsen. Waarom zouden ze dit zomaar voor een onbekende doen? Denk dus goed na over je benadering, en wat je tegenprestatie is.
  • Pas op dat je niet teveel ‘kunstmatige’ backlinks hebt. Het moet voor Google een soort van ‘natuurlijk’ ogen. Houd de variatie door te verwijzen naar meerdere URL’s en gebruik diverse anchor teksten. Probeer je te houden aan de 60-30-10-formatie. Hierbij is 60% van de anchors van backlinks je merknaam, 30% je merk in combinatie met een specifiek zoekwoord, en 10% alleen het zoekwoord.

Blijk je uit het testje echter meer links-georiënteerd te zijn? Dan past het proces van linkbaiting misschien meer bij jou.

Wat is linkbaiting?

Linkbaiting proces van “shareable” content maken, waarmee je hoopt op een verspreiding van content die ‘vanzelf gaat’ - ofwel, wordt opgepikt door andere webgebruikers en media.

Hierbij denk je aan grappige filmpjes, infographics, giveaway-acties, wedstrijden, etcetera. Probeer reacties uit te lokken, of gebruik humor in je content. Kortom: probeer leuke reacties uit te lokken, of gebruik humor in je content. Hopelijk gaat je actie of content viral!

Rondom 1 april zijn er altijd leuke linkbait-acties. Zo ook deze, van LampenOnline.com. Zij kondigden aan met Jomanda samen te gaan werken. Jomanda is zogenaamd “genezend medium”, en zij zou “het licht brengen” in huiskamers. Uiteraard was daar natuurlijk niets van waar, maar het was wel een goede linkbait-actie! Veel nieuwssites, waaronder Shownieuws, pikten het nieuws op. Het lokte behoorlijk wat reacties uit!

De voordelen van linkbaiting:

  • Het is minder tijdsintensief dan linkbuilding. Onderschat het trouwens niet; je moet wél alles goed uit hebben gedacht. Maar als je actie eenmaal uitgerold is, en het wordt opgepakt, is het een kwestie van sit back en relax. En uiteraard blijven monitoren.
  • Linkbaiting is dankbaarder. Je hebt niet te maken met afwijzingen nadat je hebt geploeterd op het perfecte mailtje.
  • Backlinks worden hoe dan ook verkregen op een natuurlijke wijze. Beheerders kunnen zelf beslissen hoe ze naar je linken. Daardoor lijkt het sowieso minder gekunsteld in de ogen van Google.

De nadelen van linkbaiting:

  • Je hebt veel minder controle over de plaatsing van je backlinks - en dus de kwaliteit hiervan.
  • Je kunt minder goed op zoekwoord sturen, omdat de anchor tekst niet door jezelf wordt bepaald.
  • Je weet niet hoe je actie/content wordt weggezet. Misschien komt je content wel in een negatief daglicht te staan.
  • Je hebt geen garantie of je content of actie wel of niet goed wordt opgepikt. Het kan zo zijn dat je veel moeite hebt gestoken in een gave actie, maar dat die niet wordt opgepikt. Dan kom je met lege handen thuis.

SEO checklist

SEO is eindeloos. Het stopt nooit; je kunt blijven optimaliseren. Dit zijn in ieder geval de meeste inkoppertjes waar je naar moet kijken als je aan de slag gaat met SEO.

  • Gebruik minimaal en maximaal één H1-kop per pagina.
  • Zet de belangrijkste zoekwoorden van je pagina ergens direct na je H1-kop. Gebruik niet teveel andere zoekwoorden, zodat de focus op het onderwerp ligt.
  • Als je een paragraaf schrijft, zorg er dan voor dat dit in de code te herkennen is aan de paragraph elements: de <p> en </p>-tags.
  • De belangrijkste tekst moet bovenaan staan: hoe lager in de tekst, hoe minder belangrijk voor de lezer (en dus ook voor Google).
  • Opsommingen lezen prettig, en zoekmachines herkennen die ook dankzij de duidelijke opmaak.
  • 1 á 2 zoekwoorden in de tekst kun je dikgedrukt weergeven. Deze moeten een sterk verband hebben met de belangrijkste zoekwoorden.

Let daarnaast ook op het volgende:

  • Verwijs intern naar waardevolle links. Voorbeeldje: je hebt een webshop in wasmachines en vaatwassers. Schrijf vervolgens een artikel over witgoed, en link daarin meermaals naar je collectie wasmachines en vaatwassers. Ook met de zoekterm van die interne link kun je inspelen op een betere vindbaarheid.

  • Vul ook altijd de alt-tekst van afbeeldingen in met een belangrijk zoekwoord. Die tekst is alleen zichtbaar wanneer de lezer om wat voor reden dan ook de afbeelding niet kan downloaden. Daarnaast wordt die tekst voor mensen met een visuele beperking voorgelezen.

De allerbelangrijkste take-away die je in ieder geval moet onthouden: content maak je voor de gebruiker, niet voor zoekmachines! Overdrijf dus niet in je optimalisatie, want over-optimalisatie wordt afgestraft.

Terug naar boven


5: SEO tools

Er komt veel werk kijken bij SEO. Zeker als je je in een competitieve markt begeeft. Je moet veel werk verrichten om topposities te realiseren.

Gelukkig zijn er tal van SEO-tools om je takenpakket te verlichten. Die tools zijn er voor analytics, technisch onderzoek, keyword research, posities meten en outreach. Veel van deze tools hebben meerdere functionaliteiten.

Analytics: het doormeten van je SEO-traffic, en conversies. Tools: Google Analytics, Google Search Console, Google Campaign URL Builder

Technisch onderzoek: onderzoek de mogelijkheden van technische optimalisatie. Tools: Raven Tools, SearchMetrics, Moz, Screaming Frog, Google’s Mobielvriendelijke test, Google’s tool voor Structured Data, Google’s Robots.txt-tester

Keyword research: op zoek gaan naar interessante zoekwoorden. Tools: Google Keyword Planner, SEMrush, Moz, Keyword Mixer, KeywordTool.io

Posities meten: op welke zoekwoorden scoor je, en waar scoren je concurrenten op? Tools: SearchMetrics, Moz, Advanced Web Ranking, SECockpit

Outreach & linkbuilding: tools om deze processen te versnellen, of backlinks te vinden. Tools: Open Site Explorer (Moz), Ahrefs, Linkbird, Buzzstream

Terug naar boven


6: SEO ontwikkelingen

Updates in het algoritme

Google is continu in beweging. Logisch, want dat zijn wij als ‘zoekers’ ook. Daarom moet je als SEO specialist continu de laatste ontwikkelingen volgen. We nemen je even mee in een aantal belangrijke updates van het algoritme van de laatste paar jaar.

Mobile First-index

Tegenwoordig worden er meer zoekopdrachten op mobiele apparaten uitgevoerd dan op desktops. Echter zijn de webprestaties op mobiele apparaten compleet verschillend van die op desktop. De website wordt heel anders vertoond.

Daarom is Google gestart met experimenten waarbij ze eerst de mobiele pagina’s indexeren. In de toekomst zal Google namelijk steeds vaker de mobiele versie van de website als uitgangspunt nemen. Overigens blijft er wel één zoekindex bestaan voor websites, mobiele websites en apps.

Voor jouw website betekent dit dat gestructureerde data zoals rich snippets, en de gebruikservaring van je bezoekers een zwaardere weging krijgen. Dit is een heel belangrijke verandering, en één die jij als marketeer uiterst serieus moet nemen.

Maak je gebruik van een responsive of dynamische website? Is de primaire opmaak dus hetzelfde op zowel desktop als mobiel? Dan hoef je je geen zorgen te maken. Als de inhoud echter verschilt tussen desktop en mobiel, moet je enkele aanpassingen overwegen:

  • Zorg ervoor dat zowel je desktop- als mobiele website structured data bevat. Structured data is zeer gestructureerde, voorspelbare informatie die zoekmachines eenvoudig kunnen aanpassen en weergeven.
  • Bekijk hoe gestructureerd je (mobiele) website is door de URL’s van beide versies te vergelijken met de Structured Data Testing Tool van Google.
  • Gebruik de robots.txt-tester van Google om te controleren of de mobiele versie beschikbaar is voor de Googlebot.
  • Verifieer je mobiele website, desktop website en mobiele app afzonderlijk in Google Search Console.

Google Panda en Penguin

Nog niet eens zo lang geleden was er een groot verschil tussen de inhoud die mensen lezen, en de inhoud die zoekmachines zien. Op basis van dit laatste werd dus je positionering in de zoekresultaten bepaald.

In 2012 heeft Google hier een einde aan gemaakt, middels de beruchte Panda en Penguin-toevoegingen aan het algoritme. Deze aanpassingen hebben ertoe geleid dat rijke content sites worden beloond met een hogere positie. Relevante content is dus van exceptioneel belang om hoog te scoren.

Hummingbird

De Hummingbird-update heeft ervoor gezorgd dat Google slimmer is geworden en zoekopdrachten beter begrijpt.

Het doel van deze update was dan ook het begrijpen van lastigere en langere zoekopdrachten. De naam Hummingbird staat dan ook voor ‘precise and fast’. Google zou nu verbanden, complexe vragen en zelfs conversaties begrijpen. De zoekmachine begrijpt beter waar je je bevindt (je zoeklocatie), wat je heb gedeeld, en waar je interesses liggen. Zodoende worden er dus persoonlijke en relevante antwoorden gegeven.

Terug naar boven


7: Downloads & links

Terug naar boven


8: Methodologie

  • Organische resultaten: de niet-betaalde resultaten op de zoekresultatenpagina van zoekmachines
  • Gesponsorde resultaten: de betaalde resultaten op de zoekresultatenpagina van zoekmachines
  • Domain Authority: een score van 1 tot en met 100, welke indiceert hoe hoog de autoriteit van je volledige domein is, op basis van het aantal backlinks en de kwaliteit ervan. De Domain Authority is ontwikkelt doo Moz.
  • Page Authority: een score van 1 tot en met 100, welke indiceert hoe hoog de autoriteit van die specifieke webpagina is, op basis van het aantal backlinks en de kwaliteit ervan. De Domain Authority is ontwikkelt doo Moz.
  • Author rank: een door Google in het leven geroepen metric, die bepaald hoe hoog de autoriteit van een auteur is. Author rank is niet te meten in waarden.
  • Trust Flow: een metric van Majestic die indiceert hoe vertrouwelijk een pagina is, op basis van de kwaliteit van de links.
  • Title tag: de titel van een webpagina, en tevens het grootste, blauw-weergegeven gedeelte van een zoekresultaat op de zoekresultatenpagina.
  • Meta description: de omschrijving van een webpagina, die direct onder de title tag en de url wordt weergegeven op een zoekresultatenpagina.
  • Semantiek: het ordelijk indelen van je webpagina met de juiste tags voor paragrafen en koppen, zodat zowel de gebruiker als de zoekmachine eenvoudig door de content heen kan scannen.
  • Backlinks: links die vanuit andere websites verwijzen naar één van de pagina’s binnen jouw domein.
  • Short tailbredere, generieke zoektermen, die vaak worden uitgevoerd door iemand die nog in de oriëntatiefase van de marketingfunnel zit. Op longtail zoektermen zit in de regel veel zoekvolume.
  • Longtail: specifieke zoektermen, die vaak worden uitgevoerd door iemand die al verder in de marketingfunnel zit. Op short tail zoektermen zit in de regel weinig zoekvolume.
  • H1, H2 en H3-koppen: tags die worden gebuikt om koppen te voorzien van semantische waarde en opmaak. Tevens geeft het de relevantie van de termen die in deze koppen aan: H1 heeft de hoogste waarde, H6 het minste.
  • Above the fold: het bovenste gedeelte van een webpagina, welke zichtbaar is voordat iemand naar beneden scrollt.
  • SSL: Secure Sockets Layer - een zeer sterk encryptie-protocol toegepast op de verbinding tussen de bezoeker van een website en een server, Websites die een SSL-verbinding waarborgen zijn te herkennen aan de ‘https’ voor de url.
  • Cloaking: het niet overeenkomen tussen de HTML-markup en hetgeen wat de gebruiker uiteindelijk ziet, bijvoorbeeld witte keywords op een witte achtergrond.
  • Rich snippets: uitbreidingen aan het standaard resultaat op de zoekresultatenpagina van Google. Rich snippets zijn bijvoorbeeld zoekbalken, submenu’s of beoordelingssterren.
  • Subdomein: het gedeelte vóór de punt vóór het hoofddomein. Bij go.fingerspitz.nl is ‘go’ het subdomein.
  • Keyword stuffing: het overdreven volproppen van content met belangrijkste keywords. Keyword stuffing wordt, gelukkig, steeds vaker afgestraft door crawlers met een lagere positie.
  • Anchor: het zichtbare gedeelte van een link.
  • Linkbuilding: het zelf aanschrijven van (beheerders van) pagina’s om te vragen of beheerders een linkje naar jouw pagina willen opnemen.
  • Linkbaiting: het proces van “shareable” content maken, waarmee je hoopt op een verspreiding van content die ‘vanzelf gaat’ - ofwel, wordt opgepikt door andere webgebruikers en media.

Als SEO de rode draad is van je online aanpak, boek je op de lange termijn méér omzet. Zo getuige onze succesvolle case voor Slaapkenner Beuningen.

Lees de case!

Terug naar boven


Lees meer over