4 soorten blogartikelen waar iedereen dol op is

De eeuwige struggles van een content marketeer: je blog. Je denkt dat je een goed artikel hebt geschreven, maar het slaat niet aan bij je doelgroep. En je bent er nog wel zo lang mee bezig geweest.

Bovendien is je planning een zooitje. Er is zoveel te schrijven en te optimaliseren, maar steeds komt er iets belangrijks tussendoor, of het duurt allemaal veel langer dan verwacht. Bestaande artikelen op je blog wil je verbeteren, maar je moet ook nieuwe schrijven. Je kijkt op tegen een flinke berg met werk. Van je blog een succes maken blijft meer een droom dan een doel.

Wat je nodig hebt, is een aanpak. Eéntje die écht werkt. Een duurzame strategie om je huidige content up to date te houden, én nieuwe relevante content te blijven maken. Content waar je doelgroep dol op is, maar waar je geen 30+ uur in de week mee kwijt bent, want je hebt nog zoveel andere dingen te doen.

Wil je eindelijk eens efficiënt én effectief zijn met je blog? Die berg werk verzetten, maar ook succes boeken? De aanpak die ik je ga vertellen is supereasy, en hij werkt uitstekend. Voor mij wel, tenminste.

Blog bijhouden: hate it or love it

Is de markt ooit verzadigd met genoeg content? Dat denk ik niet. Gelukkig zijn veel markten continu in beweging, waardoor er steeds kansen zijn om relevant te zijn. Opnieuw.

Maar we moeten bijblijven. Content hebben is geen voordeel meer, want iedereen doet het. Je moet er bovenop zitten. Early adapting, met alles.

Dit zijn mogelijke consequenties van achterstallige, slechte, of simpelweg te weinig content:

  • Je bent slecht zichtbaar in Google op de belangrijkste zoektermen, waardoor je nieuwe klanten misloopt
  • Je wordt niet gezien als autoriteit binnen je markt, omdat je je kennis niet deelt
  • Je mist een ‘fanbase’, op wat voor kanaal dan ook, en bent daardoor minder (vaak) zichtbaar bij de doelgroep
  • Met slechte, achterstallige content nemen mensen je simpelweg niet serieus

Dus, wat moet je doen?

De huidige status van content marketing

Eerst een paar belangrijke feiten:

  • 79% van de B2B-marketeers zeggen dat content marketing op dit moment de meeste focus heeft
  • 84% heeft daarbij de focus op leadgeneratie
  • Vooral LinkedIn, maar ook Facebook worden steeds belangrijkere adverteerkanalen in 2018
  • 71% van de B2B-gerelateerde zoekopdrachten zijn generieke zoektermen
  • B2B-websites met een actief blog krijgen tot 3 keer zoveel websitebezoekers dan B2B-websites met geen of geen actief blog
  • 96% van de B2B-consumenten zegt meer input te willen van experts uit de industrie

Kortom: content is overal, en gaat voorlopig ook niet meer weg. De concurrentie wordt alleen maar groter.

Het logische gevolg van meer B2B-bedrijven die online content maken, is dat het bereik afneemt. Zeker op Facebook. Om zichtbaar te blijven, kun je er niet omheen om te gaan adverteren via social media kanalen. Gelukkig kun je je bericht voor enkele euro’s al vele malen vaker onder de aandacht brengen bij je volgers en de rest van je doelgroep.

LinkedIn te duur?

Veel B2B-adverteerders kiezen niet voor LinkedIn omdat het platform, zeker vergeleken met Facebook, erg duur is. Onterecht: LinkedIn hoeft niet duur te zijn. Wij hadden de volgende ervaringen:

  • De CPC is inderdaad erg hoog. Maar als je een goede doelgroeptargeting instelt, én een goede advertentie maakt, kun je dezelfde klikprijzen behalen op LinkedIn als op Facebook. Ons record: €0,11 cent per klik!
  • In tegenstelling tot Facebook, ligt het organisch verkeer op LinkedIn doorgaans véél hoger. Daarnaast is het algoritme voorspelbaarder: hoe meer likes en reacties, hoe meer views.

Make them love your blog: 4 verschillende blogtypes

Een B2B-marketeer - zeker in de dienstverlening - is niets meer zonder blog. Als je die nog niet hebt, is het een goed moment om te beginnen (getuige de statistieken eerder genoemd). Het is laagdrempelig, redelijk eenvoudig en je bereikt er veel mee. Als je het goed doet.

Als je een content marketeer vraagt waarom hij een blog bijhoudt, reageert hij met één van de volgende dingen:

  • Voor SEO-doeleinden: hoog scoren met goede artikelen over specifieke onderwerpen
  • Als influencer in de markt: je wilt autoriteit uitstralen aan je klanten én de rest van je doelgroep, met updates en inspiratie.

Als SEO de rode draad is van je online aanpak, boek je op de lange termijn méér omzet. Zo getuige onze succesvolle case voor Slaapkenner Beuningen.

Lees de case!

Allemaal hele goede redenen om een blog te hebben. Plus, het is daarbij ook gewoon leuk om te schrijven, natuurlijk.

Maar hoe zorg je ervoor dat je:

  • Structuur houdt in je planning?
  • Zowel voor SEO-doeleinden als voor je natuurlijke invloed schrijft?
  • Genoeg ideeën hebt om ver genoeg vooruit te kunnen werken?
  • Je doelgroep dol is op je content?

Werk met thema’s

Simpel, logisch, misschien ouderwets. Maar het werkt wel. Geef iedere maand in het jaar een thema. Dit kan een product zijn, een categorie, of een belangrijk onderwerp in je industrie dat die maand aan bod komt.

Op basis van deze thema’s ga je iedere maand 4 verschillende soorten artikelen schrijven. Hoogwaardige artikelen, met ieder hun eigen doel.

Aan de linkerkant zie je wat het doel van deze blogposts is. De Skyscraper focust zich het meest op SEO-doeleinden. De Enterprise is er vooral voor influence.

Overigens kun je bovenstaand schema ook als een soort van funnel zien: iemand komt als eerst in aanraking met het algemenere onderwerp bij de Skyscraper (het symbool en grootste paradepaardje van de stad). Hij vergaart kennis en wordt slimmer, en gaat door naar een Niche-artikel. Om écht slimmer te worden leest hij gastblogs van een Guest Host (96% wilt meer input van een expert, weet je nog?). Na een tijdje beschouwt hij jouw content als hoogwaardig, dus wilt hij vaker geïnspireerd worden, via de Enterprise.

Laten we deze 4 blogtypes eens wat verder in detail bekijken.

De Skyscraper

Doel: op #1 in Google

Dat is alles, eigenlijk. De naam zegt het al: de Skyscraper wilt de meest opvallende, allerhoogste en allerbeste zijn op Google. Het zit namelijk in de aard van de mens om voor het allerbeste te gaan. En we hebben nog steeds het gevoel dat het allerbeste bovenaan in Google staat. Dat is in ieder geval wel de bedoeling.

De techniek is in het leven geroepen door Brian Dean, een Amerikaanse influencer op het gebied van search marketing.

Dean legt de techniek als volgt uit:

  1. Zoek hoogwaardige (= linkwaardige) content die op dit moment hoog scoort op Google.
  2. Maak iets wat nóg beter is
  3. Verspreid het onder de juiste mensen

Om écht resultaat te halen uit deze techniek, moet je wel even goed nadenken over je aanpak.

Vraag jezelf af: op welk zoekwoord wil je hoog scoren? Wat is voor jou een belangrijk zoekwoord?

Daarvoor doe je dus eerst een zoekwoordonderzoek. Is het realistisch om op een belangrijke term op één te komen? Of hebben de huidige topposities al dusdanig goede prestaties geleverd dat dit te ver weg lijkt? Het moet wel realistisch en behapbaar blijven, natuurlijk.

Voorbeeldje: wij hebben begin dit jaar 2 skyscrapers live gezet, waarvan één over marketi#mce_temp_url#ng automation. Het doel is simpel: op nummer één komen op de zoekterm ‘wat is marketing automation’. Het artikel is af, en klaar om veelvuldig gedeeld te worden. We zijn nu dus bezig met het verzamelen van zo veel mogelijk links, en het genereren van traffic naar de pagina.

Het resultaat na 9 dagen: plekje nummer 9 in Google, and still counting. Het werkt dus!

Nog een tip: redirect oudere, minder goed werkende artikelen naar je skyscraper, waar in principe alles over dat onderwerp toch al wel in staat.

Voordelen van de Skyscraper:

  • Je pusht jezelf écht goede content te maken
  • Organisch verkeer vanuit Google is de belangrijkste verkeerbron voor B2B-marketeers
  • Als je uiteindelijk op één staat, draagt dit ook bij aan je natuurlijke autoriteit.

De Niche

Doel: een gedefinieerde doelgroep aanspreken

In de Niche behandel je een (ultra-)specifiek onderwerp. Je zou dit kunnen definiëren als een long-tail zoekterm, al is je SEO-verkeer in dit geval minder belangrijk.

Ga je een Niche-artikel schrijven, dan is goede research van belang. Het kan ook zijn dat je merkt dat er vraag is naar een Niche-artikel. Je richt je op één specifiek onderwerp, en vertelt daar iets goeds over. Je wilt mensen inspireren, en laten zien dat je kennis hebt die tot in de details rijkt. Vragen over specifieke onderwerpen beantwoorden. Enzovoorts.

Voorbeeldje: ons artikel over de toekomst van chatbots. Een redelijk specifiek onderwerp, want chatbots zijn slechts één van de vele marketingmiddelen. Het SEO-verkeer was uiteraard wat minder, maar dit artikel deed het wel erg goed onder onze eigen “fanbase”: de 3.500+ abonnees van de nieuwsbrief, op social media, enzovoorts.

Voordelen van de Niche:

  • Je laat ermee zien dat je je bezig houdt met de ontwikkelingen van de industrie
  • Je beantwoordt actuele vragen van je doelgroep
  • Je benadert er een specifieke, “long-tail zoekende” doelgroep mee

Tip: voor goede retargeting voor een Niche-artikel, kun je bezoekers van je Skyscrapers retargeten. De kans dat zij dit specifiekere onderwerp interessant vinden, is best groot.

De Guest Host

Doel: meer bereik voor je website en/of naamsbekendheid

Dit is een leuke, want hij werkt twee kanten op. De Guest Host is ten eerste namelijk iemand anders die je uitnodigt iets op je blog te schrijven - of laat participeren aan je blog. Denk aan bekende influencers, of andere mensen met veel autoriteit.

Waarom werkt dit? Om verschillende redenen. Ten eerste, weet je vrijwel zeker dat de content die je krijgt van hoge kwaliteit is. De professional die je uitnodigt is immers een professional. Zijn naam staat ook hoog in het vaandel.

Ten tweede kun je misschien wel rekenen op het brede netwerk van deze persoon. Op het moment dat het artikel online komt, kun je ze aansporen het te delen met hun netwerk. Win-win!

Hoe pak je dit het beste aan? Je benadert de mensen die je wilt laten deelnemen op een persoonlijke manier, bijvoorbeeld via LinkedIn. Je houdt ze een paar goede vragen of stellingen voor. Je kunt dan later nog beslissen in welke vorm je het artikel gaat gieten: een interview, of een expert-roundup waarin meerdere specialisten aan het woord komen.

Nog een tip: meld de deelnemers van je Guest Host-artikel dat je ook gaat proberen het artikel op andere media te verspreiden. Dat zal ze waarschijnlijk extra motiveren om bij te dragen.

Ohja, ik zei toch dat de Guest Host twee kanten op werkt?

Je kunt het namelijk ook omdraaien! Grijp alle kansen aan die je krijgt om juist zélf deel te nemen aan een Guest Host, bijvoorbeeld een interview of expert roundup. Je krijgt er zeer waarschijnlijk een linkje voor terug van een hooggewaardeerde site, plus het draagt enorm bij aan je eigen "natuurlijke" autoriteit en naamsbekendheid. Mensen zien je immers echt als een expert. Oh, en probeer ook gewoon af en toe eens wat te schrijven voor een bekend medium. Je weet maar nooit.

Voordelen van de Guest Host:

  • Het kost weinig tijd: de meeste input komt van de deelnemers aan je artikel
  • De kans op hoogwaardige content die je lezers waarderen, is groot
  • Je kunt wellicht rekenen op meer exposure, wat uiteindelijk leidt tot meer naamsbekendheid

Tip: werk continu aan je personal branding. Houd je LinkedIn-netwerk goed bij. Je schrijft immers voor én namens mensen - niet namens een bedrijf.

De Enterprise

Doel: inspireren & autoriteit uitstralen

Dit is het echte werk. In de Enterprise ga je aantonen dat je mensen écht inspireert. Hiermee spreek je vaak ook het hogere segment aan. De directiekamer. De decision-makers van het bedrijf. Je vertelt mensen hoe ze bijvoorbeeld beter worden in dingen, of dingen beter kunnen doen. Bovendien spreek je in een Enterprise de autoriteit uit over je bedrijf, en je schrijft in principe ook voor andere bedrijven. Niet alleen de naam van je organisatie wordt hiermee gewaardeerd, maar ook de schrijver erachter. Uiteindelijk is het toch allemaal mensenwerk.

Voorbeelden van artikelen die hier mooi bij aansluiten, zijn:

  • Strategische verhalen
  • Inspiratie voor persoonlijke of organisatorische groei
  • Een aanpak die anders-dan-anders is
  • Enzovoorts

Voorbeeldje: dit artikel! Hoe gaaf zou het zijn als ik anderen hiermee kan inspireren?

Voordelen van de Enterprise:

  • Je zet jezelf, maar vooral ook je bedrijf flink op de kaart als inspirator voor groei
  • Als je content écht goed is, kun je rekenen op meer (social) shares, en dus meer exposure
  • Enterprise-artikelen zijn dé manier om te verwijzen naar content upgrades in je tekst: middelen zoals lead magnets om je websitebezoekers verder de funnel in te trekken.

Tip: waarom zou jouw artikel maar op één site mogen staan? Probeer het een beetje te herschrijven in de tone of voice van andere, populaire media. Stuur het op, en wie weet wordt het daar ook wel geplaatst.

Is dat het?

In principe is dit de basis van je strategie voor je blog, dat steeds in beweging is. Bovendien verzeker je jezelf er zo van dat mensen jouw content gaan waarderen:

  • Skyscrapers: dit is waar mensen op zoeken. En die #1 positie in Google behaal je niet vanzelf: het is goed spul wat bovenaan staat.
  • Niche: het is dat ene specifieke verhaaltje waar mensen naar zoeken. Bovendien gaan mensen je als schrijver waarderen als je specifieke, inspirerende artikelen schrijft.
  • Guest host: als je zelf de kennis niet hebt, laat een ander je doelgroep dan inspireren. Je doet moeite voor het beste verhaal, en geeft de microfoon graag door aan een expert. Well done!
  • Enterprise: in principe weet je fanbase, op basis van de bovenstaande artikelen, dat je verstand van zaken hebt. Nu is het tijd om ze écht te inspireren.

Maar zoals al zo vaak gezegd, is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Je moet ook naar je huidige content kijken.

Pak daarom die thema’s er nog eens bij. Kijk in die maand naar al je bestaande, goedlopende content over dat thema. Dat kunnen landingspagina’s, blogs, cases of lead magnets zijn. Dan zijn er in principe drie opties:

  • De content is nog relevant en werkt goed: lekker laten zoals het is.
  • De content is toe aan verbetering: is het niet meer actueel? Of zie je kansen om het beter te maken? Tijd voor een refreshment!
  • De content is toe aan vernieuwing: tijd voor iets nieuws.

Daarnaast moet je vanzelfsprekend ook gewoon belangrijke nieuwsberichten en updates uit je industrie en van het bedrijf zelf blijven posten. Ook dat straalt autoriteit uit: je zit er bovenop. Bovendien ben je uiterst flexibel met je kalender.

Méér leads genereren?

Een solide content strategie helpt om efficiënter leads te genereren, tegen lage kosten.

Download de whitepaper!

Kun je hiermee voorlopig vooruit? Of wil je nog meer tips om van je blog een succes te maken? Stel je vraag hieronder, of stuur even een privébericht.

Succes met schrijven!

Lees meer over