Opstellen van een YouTube strategie

leestijd 5 minuten
13 november 2019

Dit is deel 2 van een serie van 3 blogs over YouTube!

In het vorige blog hebben we het gehad over de verschillende soorten YouTube advertenties en het enorme potentieel. Ben je inmiddels overtuigd en wil je aan de slag? In dit blog leg ik uit hoe je een gerichte YouTube strategie opstelt. 

Allereerst, wanneer zet je YouTube advertenties in? Een YouTube campagne is het meest geschikt voor het vergroten van de naamsbekendheid van een product of dienst. Of het vergroten van de naamsbekendheid van je organisatie. Het is dus minder geschikt voor het vergroten van je online verkopen of verkrijgen van meer leads.

Voordat we gericht aan de slag gaan met een strategie om je naamsbekendheid te vergroten, is het eerst belangrijk dat we een keuze maken welk type advertentie we gaan inzetten. Nog even een kort overzicht:

  • YouTube InStream – advertenties worden automatisch vertoond voordat het filmpje start, en kunnen na 5 seconden worden overgeslagen.
  • YouTube Discovery ad’s – advertenties worden als suggestie vertoond in de zoekresultaten.
  • YouTube Bumper ad’s – advertenties worden automatisch vertoond, kunnen niet worden overgeslagen en zijn maximaal 6 seconden.

Omdat we zo veel mogelijk views willen genereren en YouTube advertenties vaak tussen de 20 – 40 seconden duren, kiezen we voor de YouTube InStream variant.

Strategie voor YouTube: doelstellingen en KPI’s

Binnen YouTube adverteren kunnen we sturen op verschillende KPI’s (kritische prestatie indicatoren). De volgende KPI’s zijn het belangrijkst gedurende een campagne:

  • Vertoningen – aantal keer dat de advertentie wordt vertoond
  • Weergaven – aantal keer dat een advertentie volledig wordt afgekeken
  • 25% – 50% – 75% – 100% afgekeken
  • Betrokkenheid – aantal websitebezoekers, abonnees en interactie met de video
  • Conversies – conversies aan de hand van klikken en vertoningen

Stel, een nieuw (fictief) merk genaamd ‘Budget Elektrische Fietsen’ bieden elektrische fietsen aan in Nederland. De elektrische fietsen zijn gemiddeld 25% goedkoper en gaan 2 jaar langer mee dan de huidige elektrische fietsen. Om de verkoopprijs zo goedkoop mogelijk te laten, worden ze alleen online verkocht op de (fictieve) webshop budgetelektrischefietsen.com.


Budget Elektrische Fietsen willen hun naamsbekendheid vergroten in Nederland en zo veel mogelijk mensen bereiken met hun unieke propositie. Budget Elektrische Fietsen wil gelijk van start met InStream adverteren en wil binnen twee weken de volgende resultaten behalen:

  • 200.000 unieke mensen bereiken via YouTube advertenties
  • 500.000 weergaven van de YouTube advertenties

Targeting met YouTube

Nu we een realistisch scenario hebben geschetst met gerichte KPI’s, kunnen we de doelgroep analyseren en de targeting bepalen. Om de targeting van Budget Elektrische Fietsen te bepalen, kijken we eerst naar de algemene targeting opties voor de gehele campagne.

  • Locatie. We kunnen uit onderstaande opties kiezen, of een combinatie van:
    o Land
    o Provincie
    o Plaatsnaam met een radius van bijvoorbeeld 20 kilometer
  • Device, zoals desktop, tablet of mobiel.
  • Tijdstip
  • Taal

Om de algemene targeting te verscherpen, gaan we nu de campagne opsplitsen in verschillende subcampagnes. Elke subcampagne heeft als doel om een deel van de doelgroep te vinden. De subcampagnes hebben betrekking op de volgende targeting-mogelijkheden binnen YouTube:

  • Demografie
    a. Geslacht
    b. Leeftijd
    c. Ouderlijke status
    d. Inkomen
  • Affiniteit – mensen die een affiniteit hebben met fietsen
  • In-market – mensen die in de overwegingsfase zitten om een fiets aan te schaffen
  • Plaatsingen op kanalen / video’s – targeting op specifieke kanalen of video’s die gaan over fietsen
  • Remarketing – mensen die in het verleden op de website van Budget Elektrische Fietsen zijn geweest of in het verleden YouTube (advertenties) hebben bekeken

Ook is het natuurlijk goed om verschillende combinaties te maken van doelgroepen. Of vooraf persona’s en eventuele touchpoints op YouTube te bepalen. Dit is afhankelijk van de grootte van de doelgroep, budget en grootte van de remarketinglijsten.

Voor Budget Elektrische Fietsen hanteren we de volgende vier subcampagnes:

YouTube campagne 1 – Heel Nederland

  1. Hoge mate van interesse:
    o In-market-doelgroep
    o Heel Nederland
    o Elk device
    o Vanaf 35 jaar
  2. Hoge koopintentie:
    o Remarketinglijsten van de website en vorige YouTube (advertenties)
    o Heel Nederland
    o Elk device
  3. Vergroten van bereik – Kijkers van Fiets-video’s:
    o Targeting van specifieke kanalen over fietsen, elektrische fietsen en fietsonderhoud
    o Heel Nederland
    o Elk device
    o Vanaf 35 jaar

YouTube campagne 2 – Provincies waar de meeste fietsen worden verkocht

      4. Vergroten van bereik – Fietsliefhebbers:
           o Mensen die te kenmerken zijn als Fietsliefhebbers
           o Provincies waar de meeste fietsen verkocht worden, vanuit Google Analytics blijken dit Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, Utrecht en Overijssel te zijn.
           o Elk device
           o Vanaf 35 jaar

Nu hebben we van een concreet doel toegewerkt naar een meerdere campagnes met subdoelgroepen en meetbare KPI’s. In het volgende blog gaan we gericht aan de slag om de campagne te bouwen in AdWords. Hier zitten een paar valkuilen in die je als merk wilt voorkomen. 

Creatieve én effectieve video’s maken: 16 tips

Lees het blog van Tessa, met 16 tips om creatieve én effectieve video content te maken!

Lees meer over