SEO copywriting voor dummies

Wil je ook meer traffic naar je website door middel van goede teksten? Maar twijfel je over hoe je een goede tekst schrijft voor zowel je bezoekers als voor de bekende zoekmachines?

Dat kan ik me goed voorstellen. Want wanneer wordt jouw tekst goed gevonden in de zoekmachines? En waar moet je op letten als je in wilt spelen op een goede vindbaarheid?

"One of the biggest challenges bloggers and content marketers face, is writing content that's optimized for search engines, and that wil also appeal to people."

Neil Patel, 2015

 

Wat is SEO copywriting?

SEO copywriting is een schrijfwijze waarbij je leesbare en overtuigende content creëert.

Op deze manier maak je hoge kwaliteit teksten voor de bezoekers van je website, maar tegelijkertijd speel je in op relevante zoektermen waarbij je hoger rankt in de zoekresultaten.

Het wordt vaak onderschat hoe je de perfecte balans vindt tussen een goede keyword dichtheid en een sterke overtuigende tekst waar je bezoekers van gecharmeerd zijn. Dit is dan ook de grootste uitdaging.

Search Engine Optimization is meer dan copy writing alleen

We weten allemaal wat er gebeurt als je een zoekopdracht intypt bij de grote zoekmachines. Daar kom je niet zomaar terecht. Als je met SEO aan de slag gaat, help je zoekmachines om jouw content hoger te laten ranken dan die van anderen.

Maar helaas, met een mooie tekst alleen kom je er vandaag de dag niet meer. Dat is alsof je de was doet, maar vervolgens vergeet om hem op te hangen. Houd het dus niet alleen bij goede content schrijven en ga ook aan de slag met de andere SEO pijlers tijdens website optimalisatie.

Naast Content spelen ook Autoriteit en Techniek een grote rol in deze SEO optimalisatieslag. Content is daarbij de makkelijkste, omdat je hier de meeste invloed op uitoefent. En als je dit goed wil oppakken, moet je er wel rekening mee houden dat het een tijdrovende klus is.

5 praktische SEO copywriting tips

1. Doe een zoekwoordenonderzoek

Voordat wij starten met het schrijven van waardevolle content, doen we eerst onderzoek naar waar kansen liggen. Wij hebben hier handige tools voorhanden om dit grootschalig in bulk te doen, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen deze heeft. Voor het kleinere werk kun je met de volgende tips goed aan de slag.

Iedereen kan zoekvolumes verzamelen vanuit Google AdWords. Ook kun je veel gebruikte zoektermen met de auto aanvulfunctie vanuit Google zelf opzoeken.

Verzamel vervolgens zoekwoorden die qua inhoud samenhang hebben en pak deze samen in je tekst. Google begrijpt steeds beter de context van deze woorden. Je hoeft dus geen losse teksten meer te schrijven over “Wasmachine bestellen” of “Wasmachine kopen”.

Idealiter check je vooraf ook of het zinvol is om hier al je effort in te stoppen. Zou anders enorm zonde zijn van je tijd. En tijd is ook geld zeggen ze ;-).

Hoe pak je dit aan? Kijk of de online concurrentie op dat specifieke zoekwoord groot is. De gratis Chrome extensie van Moz, de MozBar, helpt je hier perfect mee.  Hiervoor moet je wel even een gratis account aanmaken.

 Door je eigen Pagina Autoriteit (PA) en Domein Autoriteit (DA) te vergelijken met je concurrentie op het specifieke zoekwoord, kun je zelf concluderen of het zinvol is of niet.

2. Inkoppertje: maak unieke content

Wellicht een open deur, maar daardoor niet minder belangrijk: schrijf eigen, unieke content.

Het kopiëren van content van anderen kan je duur komen te staan. Google kan dit zelfs bestraffen met een penalty, waardoor je de komende periode niet  zichtbaar bent in de organische zoekresultaten. Bij sommige site eigenaren was dit het einde van hun site.

Ook witte tekst op witte achtergrond is bijvoorbeeld een old school foefje wat niet gewaardeerd wordt bij de zoekgigant. Houd het netjes!

3. Zorg voor een warm welkom vanuit de zoekmachines

De title tag en meta description vormen samen het visitekaartje naar je website vanuit de zoekresultaten. Een warm welkom lijkt me dan ook zeker op zijn plek.

Ondanks dat de meta description zelf niet voor een verbetering zorgt op SEO gebied, draagt het doorklikratio vanuit de zoekresultaten hier zeker aan bij. Houd je aan de volgende regels:

  • Je title tag mag niet langer zijn dan 55 tekens;
  • Zorg dat je zoekwoord vooraan staat in je title tag;
  • Je meta description mag niet langer zijn dan 155 tekens;
  • Google laat zoektermen dikgedrukt weergeven, speel  hier dus ook in je meta description op in;
  • Zorg voor een duidelijke call to action in je meta description. Vertel je bezoekers wat ze moeten doen.

4. Zorg voor een goede on page optimalisatie

Buiten het feit dat je een sterke tekst moet schrijven, zijn er op de pagina zelf ook optimalisaties te behalen. Gebruik de volgende SEO copywriting tips voor je tekst:

  • Gebruik minimaal en maximaal één H1 kop.
  • Zet de belangrijkste zoekwoorden na de H1 kop. Gebruik in deze paragraaf niet teveel andere zoekwoorden, zodat de focus op het onderwerp ligt.
  • Als je een paragraaf schrijft, moet je er ook voor zorgen dat dit in de code te herkennen is met de paragraph elements <p> & </p>.
  • Je belangrijkste tekst moet bovenin staan: hoe lager in de tekst, hoe minder belangrijk voor je lezer (en dus ook voor Google).
  • Maak gebruik van H2 tot en met (maximaal) H6 koppen in je tekst.
  • Opsommingen lezen prettig en ook zoekmachines herkennen deze met de duidelijke opmaak van de nummers of bullet points. Je code start in het geval van de bullet points met <ol>  en vervolgens komen je opties: <li> Hier komt je opsomming </li>.
  • 1 á 2 zoekwoorden in de tekst kun je dikgedrukt weergeven. Deze moeten dan sterk verband hebben met het belangrijkste zoekwoord.

Let daarnaast op het volgende:

  • Verwijs intern met waardevolle links. Heb je het over bijvoorbeeld Witgoed? Verwijs in je tekst dan ook naar je collectie wasmachines en vaatwassers. Ook met de zoekterm van je link kun je weer inspelen op een betere vindbaarheid.
  • Zorg voor een tekst van minimaal 350 woorden.
  • Optimaliseer afbeelding groottes. Als je pagina’s steeds afbeeldingen moeten comprimeren zorgt dit voor een trage website. Dat kan weer een reden zijn voor lezers om af te haken en weer binnen no time terug te keren naar de resultaten van Google. Een reden voor de zoekgigant om dit resultaat wat minder prominent weer te geven.
  • Vul ook altijd je alt-text in met het belangrijkste zoekwoord. Deze tekst is alleen zichtbaar wanneer de lezer om wat voor reden dan ook de afbeelding niet kan downloaden. Daarnaast wordt deze tekst voor mensen met een visuele beperking voorgelezen. Zo heb je toch een indicatie wat er op de plek van de afbeelding moest staan.
  • Key is om niet te overdrijven. Zorg dat je tekst er netjes en goed leesbaar uitziet.

5. “Copy is a direct conversation with the customer” - Shirley Polykoff

Wie zorgt ervoor dat een bezoeker daadwerkelijk een gewenste actie onderneemt?

Precies, Sherlock.

Degene die de teksten schrijft heeft het gewoon voor het zeggen.

Afgezien van alle SEO technische aspecten blijft waardevolle content schrijven een creatief vakgebied. Vanuit iemand die begrijpt wie de doelgroep is, en weet hoe je die moet aanspreken. Hij of zij weet welke woorden en uitspraken aanspreken bij je publiek. Ondanks dat je veel optimaliseert voor de grote zoekmachines, is het nog altijd je eigen gewaardeerde klant die bij je afrekent. Kortom: 

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.