Bel ons: +31 (0)76 763 06 00
Content marketing strategie

Hoe wordt mijn website beter vindbaar op Google? Waar ga ik het gesprek aan met potentiële klanten? En last, but not least: hoe zorg ik dat content mij daadwerkelijk klanten oplevert? Een content marketing strategie helpt bij de realisatie van jouw (online) marketingplan. Door de creatie, distributie en monitoring van content zet je doelstellingen om in praktische actiepunten.

Content marketing strategie: de voordelen

  • Een praktisch contentplan op het gebied van wat, waar en hoe
  • Creëer een sterk platform voor meer online zichtbaarheid
  • Samen met zoekmachine optimalisatie belangrijk onderdeel van je inbound marketing strategie
  • De mogelijkheid om jezelf als ‘thought leader’ te presenteren
  • Vergroten van je online funnel voor leadgeneratie of aankopen
  • We maken inzichtelijk en meetbaar wanneer je content succesvol is en resultaat oplevert en wanneer niet

Een content marketing plan als onderdeel van je marketing strategie

Het doel van content marketing is het maken en verspreiden van waardevolle content met het doel om een winstgevende klantrelatie op te bouwen. Dit doel dient automatisch aan te sluiten bij de doelstellingen van jouw bedrijf.

Waar bestaat je content marketing strategie uit?

 

Een content marketing strategie opstellen

Het opstellen van een content strategie die werkt, bestaat grofweg uit de volgende stappen:

  • De link leggen tussen bedrijfsdoelstellingen
  • De relevantie voor de doelgroepen bepalen
  • De content planning maken
  • Het uitvoeren, monitoren en het bepalen van de ROI

De kracht van een content marketing strategie is de link leggen tussen waardevol zijn voor jouw potentiële (en huidige) klanten en die bedrijfsdoelstellingen. Door deze twee componenten te combineren, voegt een content strategie waarde toe aan alle facetten.
Het uitgangspunt is dus het bepalen van bedrijfsdoelstellingen en zorgen dat hier een toekomstvisie aan gekoppeld is. Deze zetten wij vervolgens om in operationele KPI’s. Als een bedrijfsdoelstelling is om 20% meer leads te genereren, kan de operationele KPI zijn dat je bijvoorbeeld 200 downloads van jouw whitepaper wilt realiseren.

“Een content marketing strategie is niet succesvol als je het aantal gratis gebruikers met 250% hebt laten groeien door leuke content, maar de bedrijfsdoelstelling was om gratis gebruikers te converteren naar betaalde gebruikers.”

De online doelgroep en customer journey bepalen

Om doelgericht content te creëren en te verspreiden, is inzicht en vaststelling van jouw doelgroep nodig. Dit doen wij aan de hand van een buyer persona of van de DMU die jij als potentiële klant ziet. Vervolgens verdiepen we ons in de denkwijze, wensen, interesses en het online gedrag van jouw klant.

Op basis van deze informatie gaan we samen invullen hoe de customer journey van jouw klant in elkaar zit. Op welk moment heeft deze behoefte aan welke informatievoorziening? Deze puzzelstukjes vormen uiteindelijk een draad door jouw content strategie en vormen de actiepunten voor de content creatie.

IJzersterke strategie?

De ontwikkelingen op online gebied gaan razendsnel. Dit biedt enorme kansen voor jouw organisatie. Maar hoe pak je dit goed aan?

Download nu het eBook!

Content planning maken: wat zijn je kanalen?

Zodra de content creatie bekend is, kunnen we de distributie hiervan bepalen. Op basis van de doelgroep en customer journey zetten we online kanalen, zoals je online blog, social media en paid media in om je doelgroep te bereiken.

Het slim inzetten van verschillende kanalen op bepaalde tijdstippen is een daarbij een must. Een slimme manier van online content planning is bijvoorbeeld via marketing automation.

Uitvoeren, monitoren & ROI bepalen

En nu? Alles is uitgezocht en je plannen hebben vorm. De laatste stap is een content plan, waarbij we in één schema de kanalen en creatie uittekenen voor de komende periode. Zo weet je precies wanneer en welke content er gecreëerd wordt en hoe we die verspreiden.

Bij Fingerspitz werken gecertificeerde content marketing experts

We stellen dashboards op om je content engagement te meten en koppelen hier KPI’s aan. Blijven personen lang genoeg naar jouw video’s kijken of lezen ze je complete blog? Nemen ze contact op na het lezen van jouw whitepaper? Door sterke meetpunten te bepalen, kunnen we monitoren en bijsturen.

Tot slot gaan we analyseren of je content marketing strategie heeft geholpen bij het halen van de beoogde online marketingdoelstellingen. Dit levert een content marketing plan op die bijdraagt aan het bedrijfsresultaat in zijn geheel.

Aan de slag met contentmarketing?

Wil jij beginnen met een content marketing strategie? Wij helpen je graag bij de vertaalslag van een bedrijfsstrategie naar een content plan. Neem vrijblijvend contact met ons op, of kom eens langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Vinden we leuk!