ABB Bouwgroep

Huizen verkopen voor €0,12 per klik

Specialisaties in deze case

Analyseren, testen & dooroptimaliseren

Al meer dan 50 jaar is ABB toonaangevend in ontwikkelen en bouwen. Daarin zijn ze ondernemend. ze ontwikkelen en bouwen bijzondere projecten. In opdracht én op eigen risico. Nieuwbouwproject De Hil in Kaatsheuvel is niet anders: De diverse woningtypen, variërend in grootte en diepte en in uiteenlopende prijsklassen bieden voor een breed publiek de mogelijkheid om in het project te wonen. Iedereen zal zich thuis voelen in dit schitterende project.

Met deze case won Fingerspitz in 2017 een Dutch Search Award, in de categorie Beste gebruik van Social in Search. 

In samenwerking met Fingerspitz heeft ABB als doel om voor onder andere nieuwbouwproject De Hil online leads te verzamelen. Al sinds 2015 wordt deze samenwerking met succes ingezet. Ook wil ABB Bouwgroep dichter bij hun doelgroep staan, ze beter bereiken én warm houden, zodat zij zich vervolgens volledig kunnen focussen op de het advies en de begeleiding in het aankooptraject.

De resultaten van de “oude” online aanpak liepen helaas steeds terug - tijd voor vernieuwing, met professionelere campagnes, en het ontzorgen van de medewerkers van ABB. We gingen op zoek naar nieuwe manieren om de doelgroep te bereiken, te activeren en uiteindelijk te laten converteren. Het gebruik van bestaande data, die zo voor het oprapen ligt, is daarbij van enorm belang gebleken.

Desiree van der Horst

Helpt jou graag verder met eyetracking en conversie optimalisatie, eye-tracking en A/B-testing

Bestaande data evalueren

Een succesvolle online campagne begint bij het leren kennen van de doelgroep. Gelukkig hadden we al erg veel data voor handen: vanuit de resultaten uit de AdWords-campagnes die al eerder waren ingezet, plus data uit Google Analytics, zijn op een slimme manier twee duidelijke doelgroepen gedefiniëerd:

  • Leeftijdscategorie 25 tot 34: jonge gezinnen

  • Leeftijdscategorie 45 tot 54: op zoek naar levensloopbestendige woning

Bovendien kon er uit de AdWords-prestaties die minder goed liepen, worden afgelezen waar nog veel te winnen viel. Met name de relevantie van de advertentie had nog veel verbeteringskansen: de juiste boodschap voor de juiste doelgroep.

Doorvoeren, testen & optimaliseren

Het belang van blijven testen en experimenteren is enorm groot, zo blijkt ook uit deze case. Op basis van aannames weet je nooit zeker of je bijvoorbeeld de juiste advertentieteksten en visuele optimalisaties gebruikt. Daarom zijn we op zoek gegaan naar de perfecte match tussen de boodschap en de doelgroep.

Om succesvol leads te genereren en de laagste conversiekosten te bereiken, zijn Facebook en Google AdWords als kanalen gebruikt. Dit ook vanwege het grote bereik, plus de uitstekende mogelijkheid om gebruik te maken van remarketing-strategieën:

Op Facebook is als eerste gezocht naar de validatie van de juiste doelgroep. Na het definiëren van de doelgroep, zijn de “flights” (advertenties) tegen elkaar getest, evenals advertentietypes, om te kijken welke het beste werkt. Vervolgens zijn de flights blijvend geoptimaliseerd en getest voor het beste resultaat.

Op Adwords is vervolgens weer gebruik gemaakt van de data uit de Facebook-campagnes. De best werkende advertentieteksten vanuit Facebook zijn namelijk doorgevoerd in de AdWords-campagnes. Daarnaast is Facebook-data gebruikt voor remarketing doelgroepen, demografische bodaanpassingen en sitelinks. De campagnes zijn opgedeeld in verschillende biedstrategieën, om ook weer te testen wat het beste werkt. Uiteindelijk is wederom de data uit AdWords gebruikt om niet-converterende bezoekers te retargeten via Facebook.

Bekijk ook de Smart Lab van deze awardwinnende case:

 

 

Resultaten: huizen verkopen voor €0,12 per klik

Blijvend testen, monitoren en optimaliseren levert fantastische resultaten op. Vergeleken met de “oude” AdWords-aanpak, hebben we de relevantie van de doelgroep aanzienlijk verbeterd: het aantal vertoningen is afgenomen met maar liefst 75%, terwijl het aantal klikken (+86%) en de CTR (+831%) behoorlijk zijn gestegen. De totale kosten zijn daarbij ook nog eens afgenomen.

Op Facebook behaalde de allerlaatste, “perfecte” flight grootse resultaten: de kosten per klik zijn met maar liefst 81% afgenomen tot niet meer dan €0,12 per klik.

  • +831% betere CTR

  • 81% lagere kosten per acquisitie

  • €0,12 cent per klik

Dit wil ik ook!
Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.