Online marketing nieuws: mei 2019

Je leest het Nieuwsalarm: onze maandelijkse update met de 5 allerbelangrijkste online marketing headlines van deze maand.

Pinterest Ads beschikbaar in Nederland

Pinterest Ads is vanaf begin april beschikbaar voor alle Nederlandse zakelijke accounts. De bèta versie, waarin alleen geselecteerde merken konden testen met advertenties op Pinterest, is daarmee ten einde. Nu kunnen alle adverteerders 2,5 miljoen creatieve Nederlandse Pinterest-gebruikers bereiken.

Zakelijke Pinterest-accounts ontvingen op 4 april een mooie mail van Pinterest:

Wie wilt starten met adverteren op Pinterest, moet eerst een Business-account aanmaken.

Als dat is gelukt en je een betalingsmethode hebt toegevoegd, kun je kiezen uit vier verschillende soorten campagnes:

Soorten campagnes en advertenties

  • Merkherkenningscampagnes, waarbij het totaal aantal impressies en het betrokkenheidspercentage de belangrijkste metrics zijn.
  • Video-weergaven, om de bekendheid van je merk of product te vergroten.
  • Webverkeercampagnes, waarbij het totale aantal clicks en de CTR worden gemeten.
  • App-installaties, waarbij ook weer het aantal clicks en de CTR de belangrijkste metric zijn.

Google Attribution komt naar Analytics

Google gaat haar Attribution-toepassing integreren in Google Analytics. Daarmee komt er een einde aan het bèta standalone product van Google Attribution, welke sinds november 2017 door een selectie aan partijen - waaronder Fingerspitz - werd getest.

Opnieuw wordt Attribution niet meer dan een bèta, dit keer dus als onderdeel van de Analytics Suite. Partijen die Attribution de afgelopen tijd hebben getest, zijn opnieuw uitgenodigd voor deze nieuwe bèta. Zij moeten dat vóór 21 mei doen.

Het standalone product van Attribution zal vanaf 12 september niet meer beschikbaar zijn.

Instagram test Checkout voor influencers

Vanaf volgende week kunnen Instagram-gebruikers  looks van influencers die ze volgen kopen, zonder Instagram te verlaten. Daarmee treedt Instagram's Checkout, de afrekenmethode waarmee je Instagram niet verlaat en dus binnen de app betaalt, buiten geselecteerde Business-accounts.

Toen Instagram Checkout aankondigde, was al duidelijk dat dit niet beperkt bleef tot de op voorhand ingestelde merken die hier gebruik van kunnen maken. Zoals voorspeld kunnen influencers, het kloppend hart van Instagram, op deze manier producten op een laagdrempeligere manier promoten, waarbij de conversiewaarde dus nog beter inzichtelijk wordt.

Instagram test 'Shop Looks From Creators', zoals het het format heeft genoemd, nu nog met een beperkt aantal Amerikaanse influencers. 


Ontvang online marketing nieuws via WhatsApp!

Niets meer missen van de belangrijkste online marketing updates? Ontvang één keer per maand via WhatsApp een berichtje met de 5 belangrijkste headlines!

  1. Voeg 076 763 06 00 toe aan je adresboek
  2. Stuur 'Start' via WhatsApp
  3. Zit je nu op je mobiel dit artikel te lezen? Klik hier!

Spotify test 'klikbare' audio-advertenties

Spotify is onlangs een test begonnen met een nieuw type advertentie, vergelijkbaar met klikbare advertenties op andere toepassingen. Deze advertenties zijn echter "voice-enabled" - spraakgestuurd dus.

Dat werkt zo: gebruik je het gratis programma van Spotify, dan hoor je advertenties. Vooralsnog waren dit alleen maar advertenties waar je naar kon luisteren - ofwel, ze waren niet actiegebonden. Alleen in het display-venster van de app, welke je als gebruiker natuurlijk vooral uit hebt staan, kon je doorklikken.

Nu voegt Spotify de optie toe om 'Play now' te zeggen in de microfoon, welke werkt als een klik op een advertentie. Voor nu gaat het alleen om content die door Spotify zelf wordt aangeboden; muziek of podcasts binnen de app, dus.

Spotify maakt haar advertenties op deze manier veel actiegerichter. Hiermee neemt het niet alleen een voorsprong op radio - gezien de meetbaarheid ervan, welke niet alleen gericht is op bereik -, maar introduceert het ook een nieuw advertentieformat gebaseerd op "klikken" en "conversies", én voice.

Hoe dit er in de toekomst verder uit komt te zien als de mogelijkheden verder in de app worden geïntegreerd, is natuurlijk erg interessant. De verwachting is dat, gezien de razendsnelle adoptie van spraakassistenten en headless commerce zoals voice, dit type advertenties ooit ook advertenties van derden zal bevatten.

Voor nu test Spotify de voice-enabled ads alleen nog in Amerika, en maakt het dus alleen verwijzingen naar haar eigen content, zoals playlist, podcasts of soms een samenwerking met een artiest.

Lead Ads en afspraken maken via Messenger

Facebook gaat binnenkort twee nieuwe advertentievormen naar Messenger brengen: lead ads, en het direct maken van afspraken.

Volgens Facebook is leadgeneratie één van de populairste business-toepassingen op Messenger. Om het voor hen makkelijker te maken, zijn leadgeneratie-templates toegevoegd aan het platform. Geautomatiseerde vragen worden op gebruikers afgevuurd, om meer te weten te komen over deze gebruikers en uiteindelijk te voorzien van relevante data.

Deze nieuwe templates werden aangekondigd tijdens F8, het jaarlijkse developerscongres names Facebook.

Facebook heeft al een aantal jaar de mogelijkheid om lead ads in te zetten: advertenties waar formulieren direct in geïntegreerd zitten, zodat gebruikers het platform niet hoeven te verlaten. Het principe via Messenger is natuurlijk hetzelfde, maar dan meer gebaseerd op een vraag-antwoordmodel welke écht tussen merk en gebruiker staat. Gebruikers hebben zo meer het idee dat ze interacteren met een persoon, in plaats van een merk. Lead ads zijn nu al een fantastische vorm van adverteren op Facebook, vooral voor B2B- en dienstverlenende organisaties

Ook het maken van afspraken kan binnenkort direct via Messenger. De Messenger Platform API krijgt een functie om te integreren met boekingssystemen van bedrijven, om direct afspraken te maken.

Lees meer over