Deze 5 nieuwtjes van juni mag je niet gemist hebben

Je leest het Nieuwsalarm: onze maandelijkse update met de 5 allerbelangrijkste online marketing headlines van deze maand.

Wil je het Nieuwsalarm één keer per maand via WhatsApp ontvangen? Stuur 'Start' naar 076 763 06 00. Lees je dit op mobiel? Klik hier!

Bing Shopping eindelijk live in Nederland

Het is zover: na de lancering van Bing Product Ads in november 2017 in de Verenigde Staten is er nu Bing Shopping. Vanzelfsprekend is deze adverteervorm vergelijkbaar met Google Shopping.

Een shoppingadvertentie komt eveneens in beeld met een foto, prijs en producttitel. Wie slim is, gaat er snel mee aan de slag. Op het moment is er nog (bijna) geen concurrentie in Nederland en heb je dus een grote kans dat je producten vertoond worden. Plus, je betaalt waarschijnlijk ook een lagere klikprijs dan je bij Google Shopping gewend bent. Het is dus zeker aantrekkelijk om op Bing Shopping te adverteren. Wees verstandig en pak je kans!

Bing Shopping zit nog wel in de bètafase, dus als adverteerder die niet bij aan agency zit aangesloten zul je nog even moeten wachten. 

LinkedIn onthult: zó werkt ons algoritme

Vorige week maakte Pete Davies, Senior Director of Product Management, bekend wat LinkedIn het afgelopen anderhalf jaar aan haar algoritme heeft veranderd.

Met als doel meer betrokkenheid te creëren bij gebruikers, wordt nu meer waarde gehecht aan niche-specifieke, professionele gesprekken. Om te bepalen welke berichten het hoogst ranken op jouw nieuwsfeed, gebruikt het algoritme AI om te identificeren welke berichten beter passen bij jouw interesses.

Daarnaast introduceerden ze creator-side optimization. Hiermee geven ze meer aandacht aan creators met een kleiner publiek. Waar voorheen gekeken werd naar de waarschijnlijkheid dat een post geliked of gedeeld zou worden, werd er geen rekening gehouden met wat deze likes en reacties voor waarde hebben voor degene die ze post. Terwijl deze interactie juist belangrijk is voor de gebruiker om in het vervolg weer te posten. 

Met de creator-side optimization, hecht LinkedIn meer waarde aan posts die betrokkenheid aanmoedigen. Hierdoor wordt je feed niet meer overspoeld met de top 1% power users, maar geeft LinkedIn kleinere gebruikers ook een kans hoger in je feed te ranken. Plaats dus vooral berichten waarmee je een respons triggert. En wanneer je bijvoorbeeld een link deelt, geef dan ook gelijk je mening erover.

Instagram toont nu ook ads in Explore-tab

Instagram gaat op meer plekken advertenties tonen. Naar ads in de feed en Stories komen ze ook naar de Explore-tab.

Naar eigen zeggen maakt meer dan 50% van alle gebruikers gebruik van de Explore-tab. Dit maakt het een volslagen logische volgende stap voor Instagram, maar voor bedrijven ook zeker een aantrekkelijke manier van adverteren.

In de beginfase laat Instagram alleen advertenties zien aan gebruikers die zich bezighouden met de Explore-tab. Wanneer zij op een foto of video hebben geklikt binnen Explore, komen zij in aanraking voor de advertenties. Zo worden advertenties ook binnen de Explore-tab een onderdeel van de browse-ervaring van gebruikers.

Wil je gebruik maken van advertenties binnen de Explore tab? Als adverteerder kun je gemakkelijk je campagne uitbreiden met automatische plaatsingen met een simpele opt-in.

Wil je het Nieuwsalarm één keer per maand via WhatsApp ontvangen? Stuur 'Start' naar 076 763 06 00. Lees je dit op mobiel? Klik hier!

Pinterest zet volgende stap met AI: Complete the Look

Pinterest wordt natuurlijk voornamelijk ter inspiratie gebruikt. Het platform heeft nu dan ook iets gecreëerd wat écht perfect bij het platform past. Met een bijzonder knap staaltje AI-werk, hebben zij een nieuw systeem ontwikkeld genaamd ‘Complete the Look’ (CTL).

'Complete the Look' is een aanbevelingssysteem dat bijpassende producten zoekt gebaseerd op de ‘scène’ van een afbeelding. De ‘visual discovery engine’ identificeert visuele componenten om aanvullende producten voor te stellen. Wanneer je dus een afbeelding met een jurk hebt, zoekt deze nieuwe technologie een paar bijpassende schoenen en een mooie ketting. Heb je een afbeelding met een bank, dan zoekt het CTL-systeem een vloerkleed en kussens voor erbij.

Dit is pas echt next level inspiratie opdoen.

Google Afbeeldingen nu onderdeel van Shopping-netwerk

Eind maart kondigde Google aan Afbeeldingen te integreren met het Shopping-netwerk. Vanaf heden is dat doorgevoerd, zo hebben marketeers en partners te horen gekregen.

Worden jouw advertenties momenteel nog niet weergegeven in het netwerk van zoekpartners? Dan is het mogelijk dat je straks minder verkeer binnenkrijgt via hun netwerk en meer via het zoeknetwerk.

Zijn jouw Shopping-campagnes niet aangemeld voor het netwerk van zoekpartners? Dan kunnen de advertenties worden weergegeven in Google Afbeeldingen waardoor je wel 3 tot 10% meer verkeer kunt ontvangen tegen een lagere prijs per klik en vergelijkbare conversiepercentages. Niet verkeerd!

Lees meer over