Online marketing nieuws: april 2019

Je leest het Nieuwsalarm: onze maandelijkse update met de 5 allerbelangrijkste online marketing headlines van deze maand.

Visual Shopping-updates voor Google en Instagram

Shopping goes visual. Steeds meer Pinterest-achtige adverteermodellen komen naar Google en Instagram.

Visual Shopping in Google Afbeeldingen

De afgelopen weken heeft Google een paar spannende updates gedeeld:

Google Afbeeldingen is onderdeel geworden van het zoeknetwerk voor Shopping-advertenties. Dat hebben Nederlandse Shopping-adverteerders onlangs te horen gekregen via een mail vanuit Google. Tot voor kort moest je je apart aanmelden voor het zoeknetwerk van partners, om de mogelijkheid te krijgen tot adverteren in Afbeeldingen.

Vorige week kondigde Google aan te testen met nieuwe advertentieformats speciaal voor Google Afbeeldingen. Deze advertenties zijn vergelijkbaar met bijvoorbeeld Instagram Shopping en Shop the Look-pins op Pinterest:

Shoppable Image Ads

Showcase Shopping-ads komen ook naar Google Afbeeldingen. Zie Showcase Shopping-ads als de voorgevel van je online winkel. Zeker voor generiekere termen, waarbij gebruikers nog op zoek zijn naar inspiratie, is dit interessant.

Shoppable image ads

Die laatste twee worden op dit moment uitvoerig getest in de Verenigde Staten. Wel heeft Google deze formats al groots en trots aangekondigd via haar eigen blog. Waarschijnlijk worden ze dus snel definitief geïmplementeerd.

Instagram introduceer Checkout: afrekenen binnen de app

Instagram maakt het mogelijk om binnen de app je bestelling af te rekenen. Momenteel zijn er slechts een paar merken waar Instagram mee samenwerkt om de nieuwe Checkout-ervaring te testen.

De verwachting is natuurlijk dat Instagram deze functie uitrolt naar meer merken. Zo ontstaat er een nieuw e-commerce model: de "traditionele" webshop of zelfs een marktplaats wordt overgeslagen.

Instagram shopping voorbeeld


Google Ads gooit prijsbeleid op de schop

Als één van de laatste digitale partijen gaat ook Google Ads haar prijsbeleid veranderen. Tot voor kort werd er gebruik gemaakt van second price auction, waarbij de winnaar van de veiling één cent meer betaalde dan het tweede bod, als vorm van premie. Dit is het prijsbeleid waar Google Ads groot mee is geworden. Dat wordt nu first price auction, waar vrijwel alle partijen nu al gebruik van maken.

Dat gaat nu dus veranderen. De partij die in de veiling het hoogste bod heeft, wint vanzelfsprekend de veiling maar betaalt nu ook echt het bod dat is geboden.

Google ads common auction

Bovenstaande verandering heeft echter alleen invloed op display-advertenties op websites van derden. Dit heeft dus niets met Search Ads, AdSense of YouTube te maken.


EU akkoord over omstreden uploadfilters en linktaks

Jarenlang heeft het Europese Parlement gesleuteld aan de richtlijnen van de nu al zeer omstreden artikelen 11 en 13. Het nieuwe akkoord gaat naar verwachting veel invloed hebben op het delen van content via grote publishers als Facebook, YouTube en Twitter maar ook op zoekresultaten in Google.

Simpel gezegd gaat hem om de zogenaamde "uploadfilters" en "linktaks". Met deze nieuwe regels probeert de EU opnieuw beperkingen te leggen op de grote partijen uit de Verenigde Staten, en stimuleert het de groeipotentie van kleinere, "lokale" publishers uit Europa.

Uploadfilters

Deze specifieke term komt nergens terug in het akkoord, maar lijkt het onoverkomelijke gevolg van artikel 13. Daarin staat dat services als Facebook voortijdig licenties moeten bemachtigen voor het delen van content. Vergelijk het met de manier waarop YouTube zoekt naar inbreuk op copyrights van artiesten en platenlabels door andere gebruikers, door bijvoorbeeld muziek als achtegrond muziek te gebruiken zonder dat daar toestemming voor is gegeven. Artikel 13 heeft echter ook betrekking tot tekst, audio, enzovoorts.

Het is natuurlijk onmogelijk voor services als Facebook om vroegtijdig aan dergelijke licenties te komen. De enige optie lijkt dus een uploadfilter: vóórdat creatief materiaal kan worden gepubliceerd, deze door een filter te halen op zoek naar wat dan het origineel zou moeten zijn. Op deze manier wilt de Europese Unie voorkomen dat content met copyright niet zomaar wordt gedeeld, en stimuleert het dus "eigen werk". Bovenstaande regel is echter niet van toepassing voor kleinere publishers die bbijvoorbeeld minder dan 10 miljoen euro omzet realiseren en mindder dan 5 miljoen maandelijkse bezoekers aantrekken.

Linktaks

Artikel 11 gaat over de zogenaamde linktaks. Het overnemen van "hele korte" snippets van teksten van uitgevers, zoals nieuwsberichten, mag straks niet meer zonder licentie. Services zoals Twitter en Facebook, maar bijvoorbeeld ook Google met haar featured snippets, moeten gaan betalen om content van websites te mogen tonen.

Onduidelijk is nog wat "heel kort" is. Verdere richtlijnen rondom artikel 11 worden op termijn duidelijker. Specifiekere richtlijnen betreffende beide richtlijnen kunnen ook nog per land gaan verschillen.

Ontvang online marketing nieuws via WhatsApp!

Niets meer missen van de belangrijkste online marketing updates? Ontvang één keer per maand via WhatsApp een berichtje met de 5 belangrijkste headlines!

  1. Voeg 076 763 06 00 toe aan je adresboek
  2. Stuur 'Start' via WhatsApp
  3. Zit je nu op je mobiel dit artikel te lezen? Klik hier!


Drie nieuwe kwaliteitsmetrics in Facebook

Zodra je je Facebook Ads-omgeving opent, bestaat de kans dat je één metric niet meer ziet:

  • Relevantiescore verdwijnt uit het overzicht.

Deze metric splitst zich namelijk als het ware op in drie nieuwe metrics:

  • Kwaliteitsscore: de kwaliteit van je advertentie vergeleken met andere advertentie voor dezelfde doelgroep.
  • Betrokkenheidspercentage: de verwachtte betrokkenheid met je advertentie, in vergelijking met andere advertenties voor dezelfde doelgroep.
  • Score conversieratio: het verwachtte conversieratio van je advertentie, in vergelijking met andere advertenties voor dezelfde doelgroep.

Volgens Facebook wordt deze update in de komende maanden naar alle Facebook Ads-gebruikers uitgerold. Vanaf 30 april starten ze met het weghalen van de Relevantiescore-metric.

Facebook zegt dat haar gebruikers op deze manier meer inzicht krijgen in de prestaties van de creatieve assets, de doelgroep of juist de post-click ervaring, en of deze verbetering nodig hebben.

Facebook voert nog een wijziging door: het 'Verwachtte bereik' bestaat nu alleen nog maar uit gebruikers die in de afgelopen 30 dagen een advertentie hebben gezien.


Lookalike audiences en meer updates voor LinkedIn

LinkedIn is hard op weg om hét kanaal voor B2B marketeers te worden. Er zijn nu drie nieuwe manieren beschikbaar om de juiste doelgroep te vinden aangekondigd:

  • Lookalike audiences
  • B2B audience templates
  • Interessetargeting op basis van Bing search data

Waanzinnig interessante ontwikkelingen voor B2B marketeers, en dus de nieuwste toevoeging aan het toch al hard groeiende LinkedIn.

Linkedin ontwikkelen B2B

Met lookalike audiences zoekt LinkedIn in haar eigen gebruikersdatabase naar mensen die vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld je websitebezoekers, of verzamelde leads. Want als het goed is, delen leads en bezoekers voor een groot deel dezelfde interesses, functies, skills, groepen, eigenschappen enzovoorts.

LinkedIn zoekt bij het gebruik maken van lookalike audiences naar het percentage van haar gebruikers dat het meeste overeenkomt met de eigenschappen van je bezoekers en leads. Super interessant, dus.

Nog twee targetingfuncties zijn aan LinkedIn toegevoegd: interessetargeting op basis van data uit Bing Search, en B2B templates.

Lees meer over