Online marketing nieuws: oktober 2019

Je leest het Nieuwsalarm: onze maandelijkse update met de 5 allerbelangrijkste online marketing headlines van deze maand.


Google lanceert Seasonality-feature voor Black Friday

Campagnes in Google Ads reageren vaak niet snel of niet goed op grootse veranderingen, zoals veranderende conversiepercentages gedurende kortingscampagnes. De kans is groot dat de advertentie pas net klaar is met leren aanpassen op deze wijziging als de campagne al op zijn eind loopt. Maar wat je wil, is natuurlijk dat de advertentie direct is ingespeeld op voorspelde verwachtingen in bijvoorbeeld het conversiepercentage.

Lucky you! Het is nu mogelijk om het algoritme van Google op de hoogte te brengen van verwachte veranderingen in het conversiepercentage tijdens productlanceringen of dagen zoals Black Friday en Kerst. Met de Seasonality-feature geef je een voorspelde verandering voor een bepaalde periode, en past het hierna weer terug aan.

Waarom is dit belangrijk?

Google zegt: ‘Met seizoensaanpassingen kun je een voorspelde aanpassing van de conversiesnelheid toepassen en Smart Bidding houdt rekening met die aanpassing voor het geselecteerde datumbereik, terwijl u probeert uw doel-CPA te bereiken’.

Het online verkeer bereikt zijn top op promotiedagen zoals deze. En met deze nieuwe feature wordt inspelen op seasonality stukken makkelijker.

Lees meer

Nieuw: Ads in Instagram Explore & lead ads in Messenger

Ads in Instagram Explore

Ads in Instagram Explore, het is er! Instagram heeft al een tijdje terug de gloednieuwe Explore pagina geïntroduceerd, met nieuwe content kanalen, een shopping feed, Instagram Stories en een speciaal gereserveerde plek voor IGTV. In de Explore-tab ontdekken gebruikers content van influencers, creators en merken die ze zeer waarschijnlijk wel leuk zullen vinden.

Het is nu ook mogelijk om te adverteren op deze pagina en je bedrijf een extra stapje naar de voorgrond te zetten.

Waarom is dit belangrijk?

Instagram Explore is dé plek om nieuwe dingen te ontdekken, te kopen en om nieuwe connecties aan te gaan met elkaar. En meer dan 50% van alle accounts op Instagram gebruiken de omgeving wekelijks. Met het platform als een van de hardst groeiende in haar omgeving, is Instagram Explore niet te missen in je online strategie en zeker het testen waard.

Lees meer

Lead ads in Messenger

Facebook kondigt de wereldwijde toegang tot leadgeneratie via Messenger aan. Dit maakt het mogelijk voor bedrijven om een ‘automated question experience’ op te zetten in Ads Manager: je voert dan een heuse dialoog met de gebruiker. Deze advertentie stuurt dan een aantal vragen naar je om je zo verder te helpen in een eventueel aankoopproces. Hierbij zijn leadgeneratie templates erg handig.

Bedrijven kunnen Messenger integreren met hun CRM-systeem om informatie van klanten te verzamelen en gekwalificeerde leads te identificeren. Vervolgens kan Pages het gesprek handmatig voortzetten via Pages Inbox, Pages Manager App, of een derde partij die live chat aanbiedt.

Lees meer

Waarom is dit belangrijk?

Leadgeneratie in Messenger is erg interessant vanwege de interactieve manier van communiceren tussen merken en consumenten. Facebook heeft wereldwijd 1,5 miljard dagelijkse gebruikers.

Facebook test nóg twee nieuwe ad features

Maandag liet Facebook weten dat zij bezig zijn met het testen van twee nieuwe ad features die bij alle marketeers wereldwijd een glimlach op hun gezicht zal toveren. De twee features waar we het dan over hebben:

  • Een in-app checkout experience voor ads die in de feed van Facebook voorbij komen.
  • De mogelijkheid om organic shopping posts op Instagram te veranderen in een advertentie via Ads Manager.

Yes! Eindelijk. Al langer weten we dat het populair is om aankopen te doen via Facebook en Instagram. Deze features zijn dan ook een logische vervolgstap op het huidige gedrag van de gebruikers. Facebook test deze advertenties in de loop van de volgende maanden, dus we zullen ze steeds meer terug gaan zien komen in onze feed.

Waarom is dit belangrijk?

Facebook wil een efficiënt e-commerce proces in al haar apps creëren; het aanbieden van naadloze online aankoop ervaringen voor bedrijven en adverteerders. Facebook heeft de in-app checkout functie al op Instagram geïntroduceerd voor organic posts. De introducering van de in-app inkoopmogelijkheden op je Facebook nieuwsoverzicht advertenties geeft het bedrijf meer adverteerders toegang tot een gebruiksvriendelijke winkelervaring. En dit blijft allemaal in het Facebook ecosysteem, wat natuurlijk drempelverlagend is voor de consument.

Meer dan 130 miljoen gebruikers klikken op tags in Instagram Shopping-posts. Als je ziet dat een Shopping-post het goed doet op het gebied van engagement, zal deze nieuwe feature het makkelijker maken om die post om te zetten in een advertentie. En zo je bereik ervan nóg meer te vergroten.

Instagram kopieert ook TikTok’s features

Kopiëren. Kopiëren. Kopiëren! Als er iets is wat er gebeurd binnen social media is het het overnemen van features van andere apps. Toen TikTok populair werd, wist Instagram wat er op de planning stond: het kopiëren van de features die aanslaan bij het publiek, maar dan nóg beter. Zo trekken ze extra publiek naar de app en voorkomen ze dat mensen de app verlaten.

Met TikTok neem je korte filmpjes op, en daar zet je bijpassende muziek onder. Je kunt hierbij de snelheid en timer van ieder clipje zelf bepalen. De opkomst en de populariteit van het platform is je vast niet ontgaan. Instagram ook niet. Zij werken nu aan een zelfde feature, maar met een andere naam: “Clips”.

Waarom is dit belangrijk?

Elke keer dat je een nieuwe app voorbij ziet komen of dat er nieuwe features geïntroduceerd worden, kun je verwachten dat andere platformen dit in no-time zullen kopiëren. Dit doen zij natuurlijk om er zelf beter van te worden, maar ook om de concurrentie tegen te gaan. En het werkt.

Nieuwe apps kunnen dan wel de aandacht trekken met de nieuwe feature, maar Instagram heeft meer dan een miljard (!) gebruikers en is beschikbaar in regio's waar veel andere apps nog niet actief zijn. Door de features te kopieren kan Instagram de groei van de nieuwe apps tegenhouden. En Instagram brengt ze dan op de markt in de regio’s waar de feature nog niet bekend is. Tja, beter goed gejat dan slecht bedacht.

Ook Snapchat’s features zijn in het verleden schaamteloos gekopieerd. Binnenkort is zelfs een compleet nieuwe app beschikbaar: Threads from Instagram. Hiermee kun je ook naar selecte groepen of naar één persoon foto’s, video’s en chatberichten sturen. Behalve Stories zijn dit dus alle andere features van Snapchat die Instagram zich nu ook eigen maakt. Daarover later meer.

Lees meer

Google test: zoeken in video’s

Google laat al vaak video’s zien wanneer je op zoek bent naar informatie. Maar nu is Google bezig met het tetsen van zoeken ín video’s naar specifieke informatie. Je kunt dan zoeken in een timeline waar verschillende subtopics van de video naar voren komen.

Hoe activeer je deze functie dan? Simpel. Er verschijnt een snippet in de Google zoekresultaten genaamd “in this video”. Wanneer je hierop klikt, verschijnt automatisch de timeline waarin je kunt zoeken naar een subtopic.

Dat ziet er zo uit:

Waarom is dit belangrijk?

80% van al het internetverkeer bestaat uit het kijken van video’s. Een lichtpuntje in de SEO strategie van je video. Google wordt steeds slimmer en ziet nu precies waar het in de video over gaat. Google stuurt je direct naar de subtopic in de video die je wil zien en horen. En op deze manier structureer je de video-inhoud helder en duidelijk, zodat mensen en de Google-bots het formaat van de video gemakkelijk kunnen analyseren. Verschijnen in meer relevante zoekopdrachten dus!

Lees meer

Lees meer over