5 nieuwe online marketing features die je niet mag missen!

Nieuwe Uitbreidingen voor YouTube Advertenties

Google introduceert een drietal nieuwe extensies voor YouTube Ads. Deze nieuwe extensies moeten gebruikers aanmoedigen om meer te doen dan enkel klikken of converteren op de advertentie. Wanneer de nieuwe extensies beschikbaar zijn, kun je ze terugvinden onder het kopje ‘extensions’ in je account.

Locatie

Je kunt gebruikers vanaf nu de weg wijzen naar je fysieke winkel. Om hier gebruik van te kunnen maken, moet je bedrijf wél verbonden zijn aan een Google My Business account. Zodra mensen op de extensie klikken, kunnen zij het adres van je bedrijf, een routebeschrijving en de openingstijden zien. Ook kun je er voor kiezen om de locaties van verkooppunten van je product te tonen via deze extensie. Wees je er wel bewust van dat je hier niet zelf de volgorde van kunt bepalen: de locatie die het meest relevant is voor de kijker wordt altijd als eerst getoond.

Call-to-action

Het primaire doel van call-to-action extensies is het verhogen van het aantal kliks en de traffic naar je website. Deze extensie bevat bovendien een interactief element dat naast je advertentie getoond kan worden. Hiermee laat je kaarten en eindschermen eigenlijk het werk voor je doen. Hoe handig is dat?! Je spoort de kijker direct aan tot actie, bijvoorbeeld om door te klikken naar een video op het kanaal van je bedrijf. Later in het jaar wordt deze extensie ook beschikbaar voor de 6-seconden bumper ads op Youtube.

Sitelink

De uitbreiding met sitelinks is op dit moment nog midden in de testfase. Waarschijnlijk ben je hier al bekend mee voor je search ad campagne. Met deze extensie zijn adverteerders in staat om relevante links, bijvoorbeeld naar product- of promotiepagina’s, te tonen onder een video advertentie.

Waarom is dit belangrijk?

Met deze extensies kunnen adverteerders hun advertenties uitbreiden met aanvullende informatie. Uiteindelijk resulterend in meer kliks, natuurlijk. Google heeft tot nu toe al 30 testen uitgevoerd. En de resultaten mogen er zijn: het toevoegen van extra informatie onder een advertentie resulteerde in 23% meer conversie en 50% meer kliks. Zeker het proberen waard dus!

Een nieuwe betaaldienst: Facebook Pay

Facebook heeft met Facebook Pay (weer) een nieuwe betaaldienst gelanceerd. Voor nu is de dienst enkel beschikbaar voor gebruikers uit de Verenigde Staten, binnen Facebook en Facebook Messenger. Onder andere het uitvoeren van in-game aankopen, opzetten van fundraisers, afrekenen van event tickets en betalingen tussen twee individuen worden ondersteunt.

We verwachten dat Facebook Pay ook portfolio-breed en internationaal gelanceerd wordt: gebruikers kunnen dan ook op Instagram en WhatsApp gebruik maken van de pay-functie. Wanneer dit precies gepland staat, is nog niet bekend. We will keep you posted!

Waarom is dit belangrijk?

Waar grote namen als PayPal afstand deden van Facebooks eerdere betalingsdienst: Libra, wordt Facebook Pay wél ondersteund door PayPal. En het kopen en verkopen van producten via het platform wordt een stuk makkelijker en veiliger. Het is van belang om deze ontwikkelingen te blijven volgen! Of het ook daadwerkelijk door gaat zetten, moet nog blijken.

Instagram haakt in op TikTok-hype

Dat alle social media platformen zich door elkaar laten ‘inspireren’, zijn we inmiddels wel gewend. Ook Instagram kopieert er weer lekker op los met haar nieuwe feature. Door het volledige pakket aan te bieden, wil Instagram er vooral voor zorgen dat bestaande gebruikers de app niet hoeven te verlaten om nieuwe trends te volgen. Want waarom heb je een andere app nodig, als je bij Instagram alles-in-1 hebt?

“Reels” heet de nieuwe toevoeging en het lijkt verdacht veel op het populaire TikTok. De app groeit razendsnel in het aantal gebruikers en dat is ook Instagram niet ontgaan. Met TikTok neem je korte filmpjes op, en daar zet je bijpassende muziek onder. Je kunt hierbij de snelheid en timer van ieder clipje zelf bepalen. ,

Hetzelfde geldt voor Reels: je maakt korte filmpjes en kunt deze vervolgens ‘remixen’. De nieuwe feature, die te vinden zal zijn via de Instagram Stories camera, is nu enkel beschikbaar in Brazilië. Maar dat deze feature zich snel wereldwijd zal uitbreiden, is iets wat zeker is!

Waarom is dit belangrijk?

Binnen het innovatieteam van het platform lijkt al langer het motto ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ te gelden. Ook verschillende features van Snapchat zag je al eerder in een ander jasje terug. Om er nog een schepje bovenop te doen, wordt er binnenkort zelfs een volledig ‘nieuwe’ app gelanceerd: Threads from Instagram. Hiermee wordt het mogelijk om foto’s, video’s of chatberichten met specifieke groepen of één enkele persoon te delen. Gaat er al een belletje rinkelen?

Met meer dan een miljard (!) gebruikers kan Instagram door het kopiëren van features de groei van opkomende apps hard remmen. Zo blijft het platform op een slimme manier altijd de nummer 1.

Pinterest Shop is geboren

Pinterest lanceert een nieuwe ‘shop’ feature. Hiermee kunnen kleine bedrijven die zelf producten maken, deze via de website verkopen (Etsy, is that you?). Met de nieuwe ontwikkeling zet Pinterest weer een stap in het opbouwen van een uitgebreid e-commerce platform. Op dit moment zijn er 17 kleine bedrijven die hun producten aan de man brengen via Pinterest Shop. Wie in aanmerking wil komen voor een plekje op het platform, zal Pinterest eerst moeten overtuigen met zijn bedrijfsverhaal.

Waarom is dit belangrijk?

Steeds meer social platformen springen aan boord van de shopping-boot. Van Etsy tot Instagram: gepersonaliseerde productaanbevelingen en unieke producten zijn we inmiddels wel gewend. Sterker nog: we verwachten het zelfs. Pinterest stroomlijnt met zijn nieuwe feature de klantreis: op het visuele platform haal je ideeën en inspiratie op, bekijk je verschillende pins én doe je gelijk een aankoop.

Voor kleine bedrijven biedt het de mogelijkheid om op een natuurlijke manier in contact te komen met potentiële klanten. Vooral met de feestdagen in zicht een mooie kans voor wat extra verkopen!

Snap introduceert Dynamic Product Ads

Vooral millennials en generatie Z -opgegroeid met mobile first- verwachten gemak, authenticiteit en creativiteit als ze kijken naar advertenties. Snap to the rescue: het bedrijf lanceert nu wereldwijd dynamic ads. Het is een eenvoudige manier om op grote schaal mobiele advertenties te maken, zonder het verlies van authenticiteit.

Adverteerders kunnen zelf een catalogus synchroniseren en een doelgroep bepalen. Snapchat levert vervolgens in realtime advertenties met verschillende templates. Als er veranderingen ontstaan in het assortiment, bijvoorbeeld een prijsverlaging, worden de advertenties automatisch aangepast. Voor gebruikers betekent dit vooral dat ze relevantere advertenties te zien krijgen. Dat klinkt natuurlijk als muziek in onze marketing-oren.

Waarom is dit belangrijk?

Doordat je advertenties niet meer handmatig hoeft te maken, houd je natuurlijk ontzettend veel tijd over die je vervolgens weer in het groeien je bedrijf kunt steken.

Bovendien leveren relevantere advertenties vaak een betere return on investment op. Meerdere bedrijven hebben hier al successen mee behaald. De online fashionstore Princess Polly kon zijn kosten per aankoop bijvoorbeeld verlagen met maar liefst 66% - een indrukwekkend resultaat! Tijd om te experimenteren met Snapchat dus!

Meer weten over adverteren op Snapchat? Houd dan onze website in de gaten! Binnenkort komt er een nieuwe blog online met alle ins-and-outs over Snap Ads en de kansen voor marketing.

Lees meer over