Filmpje!

Dit artikel is geschreven in opdracht van het modevakblad Textilia.

Internetgebruikers willen zo min mogelijk lezen. Stiekem zijn ze een beetje lui. En toegegeven, als ik een website bezoek waarop veel tekst staat, klik ik zo weer weg, want: geen tijd. Het internet staat vol met content waardoor we voortdurend worden geprikkeld. We raken steeds visueler ingesteld omdat we informatie sneller willen begrijpen. Een video van een minuut vertelt meer dan honderd teksten. Daarom kun je met een filmpje sneller en makkelijker producten verkopen. Bewegend beeld ondersteunt de geloofwaardigheid van een artikel en zal de consument sneller overtuigen. Het laat zien waar je merk of winkel voor staat en wat de consument ervan kan verwachten.

Gratis publicatie

In het verleden was het maken van video’s misschien duur, maar nu niet meer. Camera’s zijn overal te koop en betaalbaar. Door platformen als YouTube en Vimeo, waarop je gratis filmpjes kunt publiceren en delen, is het maken van video’s ook voor de kleinste ondernemers lucratief. Zonder veel kosten kun je een video onder de aandacht brengen. Met de hulp van een goede zoekmachineoptimalisatie-expert zorg je voor goede vindbaarheid in de zoekmachines. Voeg social sharing-buttons toe aan je video’s, zoals ‘vind ik leuk’ en ‘share this’, zodat gebruikers deze kunnen delen. Wil je meer? Denk verder ook eens aan user-generated content. Er zijn genoeg ‘vloggers’ (video bloggers), die gratis of in ruil voor een product video’s maken en zelf verspreiden. Je vindt ze door te googlen op fashion blogs.

Neem de regie

Waar te beginnen? Schrijf eerst op wat je wilt vertellen of laten zien. Maak het natuurlijk en overdrijf niet. Internetgebruikers houden niet van reclamefilmpjes. Zorg dat je vooral duidelijk laat zien wat voor winkel je hebt en hoe de kleding eruitziet. De consument ziet graag voorbeelden. Maak verschillende shots, close-ups en varieer met camerastanden. Zorg voor een afwisselend en fris effect waardoor je kijkers blijft boeien. Ondertiteling is overbodig. Wel belangrijk zijn de juiste belichting en de kwaliteit van de audio. Last but not least: houd het kort! Zorg dat je video binnen de minuut blijft, bij voorkeur zelfs vijftien seconden. Korte filmpjes worden beter bekeken en leiden tot de meeste interactie. Take one and… action!

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.