Mobile first op Digital Marketing Live!

Gisteren barstte het Digital Marketing Live event los in Amsterdam. Voor de derde keer vond dit grootste online marketing evenement van de Benelux plaats, deze keer in de Beurs van Berlage. Tijdens dit event werd de laatste kennis, tactics en best practice gedeeld door middel van kennissessies, paneldiscussies, workshops en round tables. Uiteraard was Fingerspitz ook van de partij.

Mobile first

Een veelbesproken onderwerp door verschillende sprekers, is het gebruik van mobiel. Widespace verzorgde een round table sessie waarin de mogelijkheden van mobiel adverteren duidelijk werden gemaakt. Als marktleider in Zweden en Noorwegen, ontwikkelen zij interactieve branding advertenties.

Rich Media op Mobile

Rich Media is een vorm van display advertising waarbij er optimaal gebruik wordt gemaakt van de interactieve mogelijkheden van internet. De Nederlandse markt werkt nog veel met standaard bannermaten en simpele ontwerpen. Bij Rich Media ben je niet langer beperkt tot deze standaard maten en kun je zelfs animaties toevoegen. We kennen ze allemaal wel, de banners die soms je hele scherm overnemen. Als gebruiker wellicht frustrerend, maar deze interactieve banners zorgen wel voor 3x meer interactie dan standaard banners. Ook op mobiel vlak zijn er steeds meer mogelijkheden, welke werden getoond tijdens een round table sessie.

Interactieve advertenties = engagement !

Door een banner met interactie te ontwikkelen, zorg je voor meer engagement met je doelgroep. De interactie wordt gemeten door het doorklikratio, het aantal swipes of geschud met de telefoon. Deze momenten laten zien dat de doelgroep zich bindt met je merk. Attention en Interest is immers bij hen opgewekt.

Hieronder een leuk voorbeeld van Rich Media ingezet door een bioscoop:

Tijdens Digital Marketing Live werden er verschillende voorbeelden getoond uit diverse branches. Zo ontwikkelde Widespace voor een klant uit de retailbranche een mobiele advertentie, waarbij er een vooraf bepaalde selectie kledingstukken met elkaar gecombineerd kon worden. Door eenvoudig te swipen kon je jouw nieuwe outfit voor deze zomer samenstellen. Een andere praktijkcase betrof  BMW. In deze mobile ad kun je de smartphone op verschillende manieren draaien en schudden waardoor je de nieuwste BMW rondom en van binnen kunt bekijken.

Stemgestuurde advertenties


Een ontwikkeling die nog in de kinderschoenen staat, zijn de stemgestuurde advertenties. Hierbij is het van belang dat je de doelgroep niet lastig valt, maar de gebruiker het initiatief neemt. Er werd een voorbeeld gegeven van een receptenapp. Als de gebruiker klikt op de 'speak' knop en vervolgens een ingrediënt noemt, wordt er een gerecht getoond met dit ingrediënt erin. Daarna heb je de mogelijkheden om verder te swipen als je toch een ander recept wilt.

Mobiel adverteren heeft met deze ontwikkelingen een volgende stap genomen. Gezien de verwachte groei van mobiel verkeer, is dit een interessante manier om aan de slag te gaan met mobiel adverteren.

Lees meer over

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.