Meer mobiele transacties - Smart Lab #35

Video transcript

38% van alle Nederlanders gaf aan in 2018 weleens te shoppen op hun mobiele telefoon: een stijging van 31% ten opzichte van vorig jaar. Onder millenials shopt zelfs 70% op mobiel.

Nog even, en de mobiele versie van je webshop is veel belangrijker dan de desktop-versie. Zorg dus dat je zoveel mogelijk bezoekers van je mobiele webshop laat afrekenen. Met dit simpele trucje zagen we een increase in transacties van bijna 9%!

In Smart Lab hebben we het vaak over gebruikerspercepties. Dit zijn kleine, psychologische dingetjes zoals woorden en afbeeldingen die een enorme impact op onze hersenen hebben.

Hét perfecte voorbeeld is natuurlijk het woordje ‘kosten’. Ook al geef je aan dat er géén kosten zijn, toch doet dat woord iets met ons. Zeker als we niet duidelijk genoeg aangeven dat er géén kosten zijn, zoals hier. Onthoud dat mobiele shoppers het liefst zo snel mogelijk naar de check-out gaan, en zo weinig mogelijk willen weten over eventuele kosten. Dit is wat we hebben gedaan om de perceptie te veranderen, en meer transacties te realiseren.

In de mobiele check-outbox veranderden we simpelweg het regeltje ‘Verzendkosten: gratis’ in ‘Gratis verzending’, en zetten dit in zijn geheel aan de linkerkant. In één oogopslag ziet de mobiele shopper dat verzending hartstikke gratis is.

Daarnaast hebben we de kleur van de boodschap helemaal in het groen gezet. Een positieve kleur natuurlijk, en extra opvallend. Met deze supersimpele aanpassing hebben we dus 9% méér transacties gerealiseerd.

Tip: kijk eens goed naar de mobiele ervaring van de checkout-pagina van je webshop, en maak een lijst van eventuele verbeterpunten. Laat je webshop ook aan anderen zien. Test de verschillende varianten, en je ziet vanzelf wat het beste werkt.

Abonneer je nu op Smart Lab!

Bekijk alle Smart Lab video's!