Google Shopping CSS-bonus keldert: dit moet je weten

Google's Shopping CSS-partners hebben zojuist belangrijk nieuws te horen gekregen. Want een paar maanden na het introduceren van haar oplossing voor de megaboete die ze van de Europese Commissie opgelegd kregen, wordt de "bonus" alweer teruggedraaid. In Nederland alleen al gaat het inmiddels om ruim 60 partijen.

Comparison Shopping Services-partners, ofwel CSS-partners, zijn door Google het leven in geroepen om het retailspelletje bovenaan de zoekresultatenpagina weer eerlijk te maken. Dit natuurlijk op aandringen van de Europese Commissie. Zij trakteerden Google eerder op een recordboete van 2,42 miljard euro.

Sinds de invoering van CSS profiteren webwinkeliers enorm van het gebruik maken van CSS-partners. Die partners zijn dus degenen die niet 'Van Google', maar bijvoorbeeld 'Van discount24.nl' of 'Van beslist.nl' onder een Shopping-advertentie hebben staan. Als je via zo'n partner met je advertentie de veiling in gaat krijg je blijvend 20 procent korting op je CPC ten opzichte van concurrenten die dit nog rechtstreeks via Google doen. Daar bovenop introduceerde Google echter nog een tijdelijke extra bonus, waarbij er - afhankelijk van de spend - iedere maand nog eens 20% tot 30% van de shoppingkosten in mindering werd gebracht op je Google factuur. Dit kon oplopen tot maximaal €32.000 per maand.

De CSS-bonus keldert naar 5%

Met deze bonus maakte Google het voor adverteerders van webshops extra aantrekkelijk om te switchen naar een CSS-partner. Maar daar komt nu verandering in: Google verlaagt de bonus voor webwinkeliers op 1 november naar 5%. Wel gaat de maximum factuurkorting van €32.000 naar zo'n $100.000 (ruim €86.000). Zeker voor de allergrootste adverteerders is dit natuurlijk een enorm voordeel. Je moet wel een kleine 1,7 miljoen per maand aan Google Shopping uitgeven om de maximale korting van € 86.000 te krijgen.

Is dit een verrassing? Nee, niet echt. Waarschijnlijk is de machtspositie die Google nu op Shopping heeft al bijna acceptabel. Tijd dus om de cadeautjes weer in te trekken, vonden ze.

Wat nu?

De vraag is: wat is slim, om als e-commerce ondernemer te doen?

Het is nog steeds interessant om gebruik te maken van een CSS-partner. Buiten het feit dat je tijdelijk nog 5% terug kunt krijgen van Google (tot €86.000), blijf je in de veiling wel het voordeel behouden. Als je bij Google blijft ga je tegen een 20% lager bod de veiling in. Stap je zelf wel over naar een CSS en je concurrent niet, dan moet je concurrent bijvoorbeeld 20 cent bieden om jouw bod van 16 cent te overtreffen.

Je kunt er dan voor kiezen om je biedingen 20% te verlagen om ongeveer evenveel klikken binnen te blijven halen. Maar als je campagnes rendabel zijn kun je er ook voor kiezen om extra bereik te realiseren, zonder uiteindelijk je budget te hoeven verhogen. 

Houd hoe dan ook je vertoningsaandelen, CPC's en updates van Google extra in de gaten de komende tijd!

Smart Lab #32: hogere ROI met Shopping CSS

Over Google Shopping CSS

In juni 2017 trakteerde de Europese Unie Google op een recordboete: 2,4 miljard euro. De reden: oneerlijk spel in de markt van prijsvergelijkers. Google Shopping had namelijk inmiddels een dusdanig prominente en belangrijke positie - bovenaan de zoekpagina -, dat het oneerlijk werd bevonden dat zij 20% marge pakken in Shopping, aangezien dit ook een soort prijsvergelijker is. Websites als Beslist.nl en andere vergelijkingssites, waar e-commerce organisaties hun producten ook op verkopen, lopen hier veel omzet mee mis. Daarbij is het natuurlijk zo dat Google zijn éigen vergelijkingsplek - Google Shopping - helemaal zelf beheert. Beetje oneerlijk dus.

Daarom zie je nu, zodra je zoekt op een product, onder de producten niet alleen 'Van Google', maar ook weleens 'Van Beslist.nl'. En zo zijn er nog ruim 60 andere vergelijkingssites die meedoen in de prijsvergelijker van Google: Google Shopping.

Extra leuk voor ons marketeers is dus dat de 20% marge die Google bovenop je CPC legt, verdwijnt. Sterker nog: om het gebruik van een CSS aan te moedigen, kreeg je dus tot voor kort 20 tot 30 procent van je CPC terug. Die keldert nu naar 5%, maar het maximum bedrag dat je terug kunt krijgen neemt wel fors toe.

Lees meer over