Benchmarking in Google Analytics: een nieuwe feature!

Sinds kort is er een nieuwe feature beschikbaar binnen Google Analytics: benchmarking. Deze feature biedt je de mogelijkheid om je verzamelde Analytics data te vergelijken met:

  • Websites uit dezelfde sector, waarbij er minimaal 100 accounts vertegenwoordigd zijn.
  • Websites van gelijke grootte. Hierbij kun je een keuze maken uit diverse categorieën op basis van dagelijkse sessies.

Dankzij deze nieuwe feature is het mogelijk om alles wat bezoekers doen op je website in relevante context te plaatsen. Denk hierbij aan een vergelijking van het aantal sessies, nieuwe gebruikers, sessieduur, bounce percentage en meer.

Hoe werkt benchmarking?

Benchmarking is alleen beschikbaar indien je je eigen data ook deelt met andere gebruikers, uiteraard anoniem. Nadat je via een opt-in hebt aangegeven dit te willen doen, kan het even duren voordat de benchmark rapporten worden weergegeven. Er moet tenslotte eerst data worden verzameld.

Wanneer je kiest voor benchmarking, kun je aangeven in welke categorie jouw website zich bevindt. De hoofd benchmark categorieën die Google Analytics nu biedt zijn: 

  • Arts & Entertainment
  • Autos & Vehicles
  • Beauty & Fitness
  • Books & Literature
  • Business & Industrial
  • Finance
  • Food & Drink (als standaard ingesteld)
  • Games
  • Hobbies & Leisure
  • Home & Garden
  • Internet & Telecom
  • Jobs & Education
  • News
  • Online Communities People & Society
  • Pets & Animals
  • Real Estate
  • Reference
  • Science
  • Shopping
  • Sports
  • Travel
 

Kies de juiste hoofdcategorie aansluitend op je website en maak vervolgens gericht een keuze uit de verschillende subcategorieën. Daarna is het mogelijk om een vergelijking te maken op basis van de verschillende Kanalen, Locaties en Apparaten. In onderstaand screenshot zie je een voorbeeld van een benchmark uit de subcategorie Food & Grocery Delivery ten opzichte van de verschillende kanalen over de maand augustus.

In bovenstaand screenshot wordt een vergelijking gemaakt op basis van alle landen, maar je kunt ook aangeven dat je alleen een vergelijking wilt maken met websites in Nederland, of bijvoorbeeld met de regio Noord-Brabant.

Onze ervaring

Benchmarking is een leuke nieuwe feature binnen Google Analytics en het is interessant om te zien hoe andere sites binnen dezelfde branche presteren. Pin je hier echter niet op vast. Elke website is tenslotte compleet anders, ook binnen dezelfde branche. Een café en restaurant vallen bijvoorbeeld beide onder de categorie Food & Drinks, maar het gedrag van de bezoekers aan deze websites verschilt wel degelijk. De mogelijkheid om websites van dezelfde grootte te vergelijken is naar ons idee overbodig. De bezoeken aan een webshop verschillen namelijk wezenlijk met de bezoeken aan bijvoorbeeld een corporate site.

Momenteel is benchmarking nog in bèta, wat betekent dat het in ontwikkeling is. De mogelijkheden zullen in de toekomst wellicht dus nog verbeteren. Tot die tijd is het gewoon een leuke feature om eens mee te spelen en te kijken hoe je het doet ten opzichte van de rest van de branche.

Benieuwd hoe jouw website presteert? Log in bij Analytics, ga naar Doelgroep > Benchmarking en leef je uit!

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.