Bing Ads tijdens de feestdagen

Hoewel adverteren via AdWords vaak wordt gezien als standaard, is Bing flink in opmars! In de Verenigde Staten heeft deze zoekgigant al een behoorlijk marktaandeel. In diverse Europese landen wint Bing steeds meer terrein en dat gebeurt nu ook in Nederland. Want wist je dat Bing standaard wordt gebruikt in verschillende besturingssystemen van zowel Microsoft als Apple? Om Bing kun je nu dus echt niet meer heen!

Ken je doelgroep

Bing geeft aan in Nederland een market share van 9% te hebben. In België 6.4%, Duitsland 10,2% en in de UK maar liefst 20.5%! Op zoek naar meer landen? Gebruik de Bing Ads Audience Tool. Zo kun je nagaan of er voor jouw doelland genoeg volume aanwezig is.

Met de Audience Demographics Tool kun je specifieker zien waar het volume ligt per geslacht en leeftijd. Werk je in de Retail en verkoop je schoenen in Nederland? Dan ziet de verdeling er zo uit:

Wanneer moet je pieken?

Je kunt ervoor kiezen om je budget over 2 maanden te verspreiden. Maar je kunt ook slimmer inspelen op de dagen waarop het meest wordt gezocht & verkocht. Op basis van afgelopen jaar, heeft Bing een agenda gemaakt met daarop de feestdagen en de top 10 search en shop dagen voor desktop én mobiel. Deze hebben wij voor het gemak omgezet voor 2016. Hierin kun je de data van 2015 zien op de verschillende dagen van 2016. Speel hier dus slim op in!

November wordt gebruikt als windowshopping en cadeau oriëntatie. Ideale kans om je bezoekers later nog eens te retargeten en de buit binnen te halen! December is een spend maand. De piek ligt 2 weken voor kerst. Zo hebben shoppers nog genoeg tijd om de pakketjes in huis te halen, rekening houdend met levertijd.

Vergeet ook niet die last minute ‘paniek’ shoppers. Het is op dat moment namelijk niet meer zo belangrijk dat je de goedkoopste bent, maar dat ze zo goed als zeker weten dat ze hun cadeaus op tijd in huis hebben. Gebruik daarom je verzendtijd zo concreet mogelijk in je advertentieteksten (‘’vandaag besteld, voor 1e kerstdag in huis’’, ‘’woensdag besteld, donderdag binnen’’). Wist je dat je deze ook kunt inplannen? Zo kun je ze van tevoren al klaarzetten!

Tip! Maak gebruik van daily deals. Zo geef je bezoekers net een extra nudge om iets te bestellen! Because people can’t resist a bargain. Maak die schaarste extra prominent, door bijvoorbeeld een aflopende teller. Dan kunnen ze zien hoe lang een bepaalde aanbieding nog geldig is en hoe weinig tijd ze eigenlijk nog hebben om hiervan te kunnen profiteren.

Op welke manieren kun je Bing inzetten?

  • Search Ads

Verrijk je (expanded) tekstadvertentie met alle verschillende extensie mogelijkheden, waaronder:

    • Sitelinks, waardoor bezoekers meteen naar een specifieke pagina kunnen gaan. 
    • Call extensions & locatie extensies, om je telefoonnummer weer te geven en je adresgegevens te laten zien.
    • Image extensies: door middel van foto’s vallen jouw advertenties nog meer op!
    • Callout extensies: vergelijkbaar met de highlights van google. Een goede manier om je USP’s naar voren te laten komen. 
    • Foto extensies: Uniek voor Bing en extra opvallend. Verwerk foto’s om de aandacht van je bezoeker te trekken en voor een hogere CTR te zorgen!

Op basis van de data van vorig jaar, heeft Bing onderzoek gedaan naar welke combinaties het beste werkten (in retail). Zie de afbeelding hierboven. Het beste is dus om een tekst ad met enhanced sitelinks + 2 andere extensies te gebruiken. Zo val je het meest op!

  • Shopping campaigns (bèta)

Een simpele manier om je product ads te optimaliseren:

    • Flexibel: je kunt makkelijk controleren welke producten je toont, welke biedstrategie je gebruikt en welke campagnes je wilt activeren.
    • Dieper inzicht: bekijk performance data op item ID level en zie hoe elk product presteert. 
    • Makkelijk managen: het is netjes opgedeeld in een hiërarchische structuur. Zo kun je goed je inventory bijhouden en biedingen hierop inspelen.
    • Efficiënt instellen & onderhouden: je kunt ze namelijk meteen vanuit Google Shopping importeren.

  • Remarketing

Ongeveer 76.6% van de bezoekers haken af in de winkelwagen, maar deze zijn daarom niet minder waardevol! Je weet immers al waarnaar ze op zoek zijn. Remarketing is een ideale kans om deze bezoekers nog eens te bereiken. En omdat ze je merk al herkennen, voelt het betrouwbaar aan. Je hoeft alleen een universele event tracking (UET) tag op je website te plaatsen, een remarketing lijst aan te maken en deze lijst te koppelen aan advertentie groepen. Voilà.

Afsluitend advies

Open deuren zijn ook deuren. Ze lijken heel simpel, maar vergeet ze niet!

  1. Blijf optimaliseren voor alle apparaten gedurende november & december.
  2. Let erop dat al je extensies ingesteld staan.
  3. Zorg voor voldoende budget op de belangrijkste dagen.
  4. Varieer in advertentie copy om erachter te komen wat voor jouw brand het beste werkt.
  5. Maak gebruik van de Bing editor voor het bulkwerk. Dit scheelt je véél tijd.
  6. Houd ook budget over voor de periode ná de feestdagen. Heb jij een giftcard of cash aangetroffen onder de boom? Grote kans dat je die erna wilt uitgeven. Ook dan wil je zichtbaar zijn!

Fijne (aanloop tot de) feestdagen!

Lees meer over

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.