Het implementeren van een mobiele AdWords strategie; noodzaak of overbodige luxe?

Tegenwoordig is iedereen altijd en overal verbonden met het internet. De consument maakt geen bewust onderscheid meer tussen verschillende apparaten, hij pakt wat er op dat moment voorhanden is. Dat er een toename is in het gebruik van mobiele devices mag duidelijk zijn en deze trend zal je hoogstwaarschijnlijk ook wel herkennen uit je eigen internetgebruik en apparaatvoorkeur. Maar welke rol vervult onze smartphone in het online aankoopproces?

Markt trends mobiel internet gebruik

Google stelt dat smartphones voor een groot deel de bron zijn waar het aankoopproces begint; de online aankoopervaring start vaak met het mobiel zoeken naar en exploreren van merken en mogelijkheden. 65% van de smartphone eigenaren zoekt naar productreviews, artikelen en/of video’s op een smartphone. Hierna switcht men meestal naar een desktop of tablet. De smartphone wordt dus voornamelijk voor oriënterend bezoek gebruikt, waarna de daadwerkelijke aankoop in een e-commerce omgeving vaak op een tablet of desktop computer plaatsvindt.

Mobiel shoppen gebeurt de hele dag door, maar het vaakst in de avonduren of ’s nachts. Zoals in onderstaande afbeelding is te zien begint men al vroeg met internet gebruik op hun mobiele telefoon. De desktop domineert gedurende werktijden, maar als men 's avonds thuis is gaat de voorkeur vaak naar tablet in de vorm van 'couchsurfing' of in mindere mate de mobiele telefoon.
 
 
Ook kunnen we stellen dat mobiele shoppers meer gefocust zijn. 88 procent van de mensen die mobiel zoekt, gaat binnen 24 uur over tot conversie. Dit kan een aankoop zijn, een contactopname of een bezoek aan een fysiek winkeladres. 

Het belang van een mobiele AdWords strategie

Alhoewel het aandeel internetgebruik nog steeds het grootst is voor een desktop pc, neemt mobiel steeds meer voor zijn rekening. Het zal ook niet lang meer duren voordat het mobiele gebruik het desktop gebruik overschrijdt. Zoals eerder geconstateerd vormt de smartphone een belangrijk aandeel in het zoek- en oriëntatieproces. Is jouw business dus niet goed zichtbaar wanneer de consument op zijn mobiel zoekt naar jouw product of dienst, dan is de kans erg aannemelijk dat je hierdoor klanten misloopt.

Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden om je online vindbaarheid op smartphones te vergroten, maar de inzet van een gedegen mobiele AdWords strategie mag daar natuurlijk niet bij ontbreken. Maar hoe zet je nu een goede mobiele AdWords campagne op? 

Inzet cross-device advertising

Sinds vorig jaar wordt er binnen AdWords standaard gebruikgemaakt van ‘enhanced campaigns’. Hierdoor is het voor campagnes niet meer mogelijk om mobiel, tablet en desktop apart van elkaar te targeten. Deze campagne gedachte is gezien het apparaat gebruik van de consument natuurlijk logisch, maar het is wel van belang dat je binnen deze enhanced campaign aan de juiste knoppen draait en je focus op de juiste statistieken ligt.

Google zoeknetwerk

Voor een search campagne is het niet mogelijk om desktop- of tabletweergave uit te schakelen. Wel is het mogelijk om de advertentieweergave op mobiele apparaten te sturen. Je kunt namelijk een bodaanpassing maken voor mobiele apparaten. Wanneer je met je advertenties niet vertoond wilt worden op een mobiel apparaat, verlaag je je bod met 100%. Hierdoor bied je dus in principe € 0,- en worden je advertenties niet vertoond. Het is ook mogelijk om je zichtbaarheid juist te vergroten door agressiever te bieden en je bod voor mobiele apparaten te verhogen, met een maximum van +300%.

Google Display Netwerk

Voor een display campagne is het wel mogelijk om alleen te targeten op mobiele apparaten of tablets. Dit is onderdeel van de optie “Geavanceerde opties voor mobiele apparaten en tablets” in de campagne-instellingen. Hierbij is het zelfs mogelijk om een specifieke besturingssysteem-, apparaat- of modelvoorkeur op te geven. Let op; wanneer je kiest voor deze geavanceerde optie wordt je automatisch afgemeld voor desktopcomputers en laptops. Deze optie kan natuurlijk erg handig zijn wanneer je een mobiele app promoot voor verschillende besturingssystemen of apparaten, maar is minder van toepassing op een e-commerce website.

Meetbaarheid cross-device advertising

Het effect van cross-device advertising is meetbaar via de “Estimated cross device conversions” waarde. Deze statistiek is in te zien bij accounts waar conversietracking actief is en waar minimaal 50 meetbare conversies per dag plaatsvinden. Hierbij weet Google hoeveel verbonden mensen op een advertentie hebben geklikt op één apparaat en geconverteerd hebben via een ander apparaat of een andere browser. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt om de “Estimated cross device conversions” te berekenen.

Maar hoe weet Google nu wie er op welk apparaat een advertentie heeft aangeklikt en vervolgens op een ander apparaat een aankoop doet? Eigenlijk vrij simpel. Google meet op basis van een sample van gebruikers die zijn ingelogd op hun Google account (YouTube, Google+ of Gmail) op verschillende apparaten en browsers. Je stelt deze meting in door het toevoegen van een kolom met deze metric. Deze is zichtbaar op account-, advertentiegroep- en campagneniveau. De betreffende waarde omvat cross-device, many-per-click, en telefonische oproep conversies. Als het systeem niet genoeg data heeft voor een schatting zal deze kolom dezelfde waarde weergeven als de many-per-click conversie kolom.

Conclusie

Gezien het stijgende gebruik van smartphones voor het zoeken naar producten en diensten én de mogelijkheden die AdWords biedt om te meten wat de invloed is van verschillende apparaten in een koopcyclus, is het zeker raadzaam om goed na te denken over je mobiele AdWords strategie. Voor een business in vrijwel iedere branche is het belangrijk om ook mobiel goed zichtbaar te zijn. Een bodaanpassing voor mobiel is snel ingesteld. Wil je een display campagne specifiek voor mobiel? Dan vergt het meer tijd om deze op te zetten en te optimaliseren. De mogelijkheid om cross-device conversies te kunnen meten is interessant, maar lang niet voor iedereen weggelegd. Het vereiste om minimaal 50 gemeten conversies per dag te hebben is voor veel bedrijven lastig haalbaar. Daarnaast valt de betrouwbaarheid van het sample ook te betwisten wanneer alleen de gegevens van consumenten met een Google account worden meegenomen. 

Wil je meer weten over mobiel adverteren binnen AdWords of wil je dit werk over laten aan specialisten, neem dan contact met ons op!

 

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.