Linkbuilden met een drukke agenda, zo doe je dat!

Wil je ook beter vindbaar zijn in Google? Maar heb je geen tijd om je bezig te houden met zoekmachine optimalisatie en linkbuilding?

Er zijn mogelijkheden om zo hoog mogelijk te scoren, zonder veel tijd te investeren in je drukke agenda. Starten met linkbuilden zonder extra werk in te plannen? Verbeter je bestaande werkzaamheden, schakel je collega’s in en verzamel méér links!

Scoren met links

Ik ben een spits en een pure rechtspoot. Scoren met links dat lukt me niet. Vrienden vinden mij ook een luie spits. Gelukkig is dat op mijn werk anders. Toch is het ook wel lekker om soms wat gas terug te nemen. Scoren zonder daar al te veel voor te doen. Zeker in je werk heb je niet altijd de tijd om in alles goed te zijn. Je moet prioriteiten stellen.

Dat is niet altijd zo.

Alternatief voor linkbuilding

Als je geen tijd hebt voor linkbuilding, kijk dan goed naar je bestaande marketingactiviteiten. Pak het net even anders aan en je realiseert meer links door gewoon je werk te doen. Je hoeft maar 2 dingen te veranderen:

  1. Maak de organisatie bewust van de mogelijkheid om links te plaatsen
  2. Plaats een link waar dat kan

Vraag hiervoor hulp aan je collega’s. Maak afspraken met de PR-afdeling en personeelszaken. Zij zijn namelijk van onschatbare waarde als je meer links wilt realiseren.

Persberichten verspreiden

Neem de PR-afdeling. Persberichten worden vaak vergeten als het gaat om linkbuilding.

Het toevoegen van links bij persberichten is een ideale methode om veel links te realiseren. Persberichten worden vaak gedeeld door de media en zo worden links automatisch verspreid.

Denk naast persberichten ook aan andere artikelen die je extern verspreidt. Zoals bijvoorbeeld een artikel waarin staat dat jij de nieuwe shirtsponsor bent. Of een interview dat over je is geschreven.

Profielen en accounts

Waarschijnlijk heb je meerdere pagina’s op het internet. Vooral sociaal media pagina’s. Ik weet bijna zeker dat je wel een Facebookpagina hebt. En misschien heb je ook wel een Pinterest pagina?

Staat op deze pagina de link naar je website?

Bekijk alle accounts die je hebt en controleer of je overal een URL hebt ingevuld. Kijk eens op YouTube en naar Gouden Gids-achtige websites.

Op deze websites staat vaak contactinformatie met een link naar jullie website. Deze informatie hebben ze gejat van andere websites. Deze sites nemen pagina’s en URL’s van elkaar over. Soms betreft het een follow link en soms niet. Daar moet je even op letten.

Waarom wil je juist follow links? Lees meer over linkwaarde in onze handleiding over linkbuilding.

Vacatures vermenigvuldigen

De afdeling personeelszaken helpt je ook bij het realiseren van links. Zij verspreiden veel vacatureteksten. Vooral als je werkt bij een groeiend bedrijf.

Deze vacatureteksten worden vaak geplaatst op externe websites, zoals een Monsterboard of op één van de gratis vacaturesites. Er zijn ook vacaturesites die vacatures scrapen (pikken) van deze websites. Zij hopen hiermee bezoekers te realiseren en naast deze vacatures relevante advertenties te plaatsen.

Plaatst je HR-manager ergens een vacature dan is de kans groot dat deze op meerdere websites belandt.

Een goede vacaturetekst bevat informatie over de functie en het bedrijf. Als je de mogelijkheid hebt om een link naar je website toe te voegen, doe dat dan!

Wees lief voor je collega’s

Je collega’s zijn de meest waardevolle linkbuilders beschikbaar. Zij hebben vaak persoonlijke sociale media accounts. Hebben zij al een link staan naar jullie website?

Niet, hè?

Dat is geen onwil. Het is waarschijnlijk nooit gevraagd. Vraag je collega’s daarom om een link naar je bedrijfswebsite toe te voegen.

Aangezien ook sociale signalen meetellen in het algoritme van Google is het verstandig om collega’s te vragen content te delen, liken en retweeten. Houd je collega’s goed op de hoogte van nieuwe content.

Bijvoorbeeld middels een interne nieuwsbrief waarmee je direct collega’s informeert over nieuwe content. Vraag ze natuurlijk ook om de socials te volgen.

Reacties en reviews

Plaats je wel eens een reactie op een blog? Of laat je wel eens een beoordeling achter? In veel gevallen krijg je de mogelijkheid om je website te vermelden.

Vrijwel altijd is dit een no-follow link. Dit betekent dat het niet direct linkwaarde geeft. Toch is dat niet zo erg. Gewoon invullen.

Als je een waardevolle beoordeling plaatst wordt het misschien door een andere website overgenomen. In dat geval heeft je link misschien wel follow-waarde.

PDF downloads

Heb je verder documentatie online staan? Zoals bijvoorbeeld brochures? Is dit in een PDF-formaat?

Plaats een link in de PDF naar je website met meer informatie. Dit is prettig voor de bezoeker en zorgt ervoor dat deze link wordt geïndexeerd. Als de documentatie op een externe site belandt, dan ontvang je verder een externe link.
De waarde is nihil, maar het kost nauwelijks tijd. De moeite waard dus!

E-mail handtekening

Iedere verzonden e-mail is een kans op een nieuwe link. De e-mail handtekening gebruiken wij altijd voor het vermelden van onze laatste interessante content. Zoals bijvoorbeeld de promotie van een nieuw boek.

Slim, hè?

Wij vinden van wel. Op een dag sturen jij en je collega’s namelijk honderden e-mails. Stel je voor dat je iets hebt gemaakt dat waardevol is voor de lezer. Waarom zou hij dat niet graag met anderen willen delen?

Share buttons

Het is verstandig het leven van je lezers zo makkelijk mogelijk te maken. Dit doe je door gebruik te maken van share buttons. Het gebruik van share buttons stimuleert de verspreiding van je content.

Dit zorgt voor link signalen op sociale media, zoals bijvoorbeeld op Facebook, en kan hierdoor ook worden opgepakt door andere media. Met de kans op meer links.

Sociale signalen leveren autoriteit op en hebben hierdoor invloed op je organische posities. Ga snel naar www.addthis.com en maak zelf je eigen share buttons!

Link attraction

Populair onder ervaren linkbuilders is link attraction. Dit betekent dat je op een natuurlijke wijze links verzamelt als je waardvolle content maakt.

Waardevolle content vergroot de kans op natuurlijke links. Dit is het punt waar contentmarketing en linkbuilding samenkomt.

Wat betekent dit voor je?

Omdat jij niet te veel tijd kwijt wilt zijn met linkbuilding moet je goed kijken naar de kwaliteit van je content. Dit levert een schat op aan ‘onverwachte’ linkjes. Waarschijnlijk doe je al veel voor het verkrijgen van links zonder daar stil bij te staan. Vraag je eens af:

  • Staat er op mijn blog geliefde content?
  • Maak ik how-to content?
  • Schrijf ik whitepapers?
  • Verspreid ik wel eens onderzoeksresultaten?
  • Stuur ik enquêtes naar respondenten?
  • Maak ik wel eens webinars? 

Beantwoord je deze vragen met ja? Wat kun je eraan doen om hiermee links te realiseren?

Doe je dit niet? Bekijk dan de mogelijkheid om hiermee de eerste stappen te maken.

En nu? Plan een afspraak in met je collega’s. Leg ze uit over het belang van linkbuilden, wat ze kunnen doen om jou te helpen, and get that party started!

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.