Contentmarketing: Ben je er klaar voor?

Wil je als organisatie aan de slag met contentmarketing? Of heb je nog twijfels? Dat is niet vreemd. Zeven op de tien marketeers vindt zichzelf niet succesvol in contentmarketing, aldus Joe Pulizzi, oprichter van het Content Marketing Institute.

Ben jij dat straks wel?

Vraag jezelf eens af: is er de juiste vibe en zijn er de nodige resources beschikbaar? Niets is zo vervelend als een verkeerde investering. Content maken waar niets mee gedaan wordt. Dat is niet motiverend, toch? Zeg jij ‘JA’ op de volgende vragen, dan maak je een goede kans.

  • Heeft iedereen hetzelfde resultaat voor ogen?
  • Help je graag klanten?
  • Is er tijd voor het maken van content?
  • Is er genoeg discipline?
  • Heb je voldoende kennis?
  • Krijg je ruimte om te experimenteren met content marketing?

Het start allemaal bij:

Wat is het gewenste resultaat?

Voordat je start met content marketing is het belangrijk dat iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft. Wat wil je met contentmarketing bereiken? Is dat meer engagement? Service richting bestaande klanten? Of is het uiteindelijk meer traffic en misschien ook verkoop?

Voordat je content gaat ontwikkelen moet het doel met elkaar afgestemd zijn. Anders weet je niet welke content je moet ontwikkelen. Om het doel te bepalen is het van belang dat alle stakeholders op de hoogte zijn van de betekenis van contentmarketing

Het moet ook duidelijk worden wat het resultaat moet zijn. Dat kan alleen als jij hetzelfde over succes denkt als je collega’s. Bepaal key performance indicators en maak targets! Waar wil je over een aantal maanden staan? Het bepalen van succes is de eerste stap voor het maken van een succesvolle contentmarketingstrategie.

Dealer of entertainer?

Je eigen ambitie, en die van collega’s, bepaalt of je klaar bent voor contentmarketing. Wie ben je nou eigenlijk en ben je klaar voor het werk dat op je afkomt?

Past het inzetten van content marketing bij de persoonlijkheid van je bedrijf? Het verloopt erg moeizaam als niet iedereen hetzelfde denkt over de inzet van content marketing. Een aantal tips over de implementatie binnen je organisatie vind je hier.

Uiteindelijk is er in ieder geval één doel voor iedereen van belang. Het bedrijfsresultaat. Dit betekent dat het maken van content in het teken moet staan van je organisatie. Je wilt iets bereiken en je lezers verleiden. Schrijftechnieken en beïnvloedingsprincipes worden hiervoor veelvuldig gebruikt.

Dit voelt soms als manipulatie. Je probeert de gedachten te beïnvloeden van de lezer. Marketeers hebben daar meestal niet zo veel moeite mee. Zeker niet wanneer zij kunnen inzien dat de lezer ook kan helpen. Gebruik het onderstaande model om te kijken of het maken van attractieve content bij je past. Wie ben je?

Matrix: klaar voor contentmarketing? Gebaseerd op de manipulation matrix van Nir Eyal

Vind je het oké om manipulatie toe te passen als het in het belang van de lezer is? De matrix helpt je om antwoord te geven. Past het bij jouw bedrijf? Waar je voor staat?

Heb je voldoende tijd?

Contentmarketing is zeer tijdsintensief. Helaas is daar geen oplossing voor. Tenzij je van plan bent om veel uit te besteden. Wat je ook van plan bent, er moet content gemaakt worden. De content moet van toegevoegde waarde zijn en dat kost veel werk. Doe je dat niet, dan wordt het niet geconsumeerd. Als je geluk hebt dan heb je collega’s die je helpen bij de ontwikkeling van content.

De complexiteit van de klantreis zorgt ervoor dat je voor iedere lezer, afgestemd op zijn motivatie van dat moment, andere content moet maken. Dat kan een tekst op je website zijn, een video, of bijvoorbeeld een infographic.

Kennis

Content marketing wordt een succes zodra je de juiste strategie hanteert.
Verdiep jezelf in contentmarketingstrategieën. Welke kanalen heb je nodig? Waar bereik je het meest mee? Hoe vaak moet je content publiceren? Ga zo maar door.

Kennis bepaalt het succes. Kennis over contentmarketing is vereist, anderzijds de kennis over je organisatie, producten en diensten. Dit betekent dat de content afgestemd moeten worden met productspecialisten en waarschijnlijk ook met de salesafdeling.

Het is verder belangrijk om je eigen tekortkomingen te kennen. Je hebt waarschijnlijk collega’s nodig om sterke content te creëren. Heb je die niet dan moet je werken met freelancers en bureaus.

Wie heb je nodig voor een content team? Denk aan marketeers, content designers en copywriters. Dit alles zorgt ervoor dat je ook verstand moet hebben van het aansturen van een team. De persoonlijke motivatie speelt hierin een belangrijke rol. Wat is het belang van iedereen om van contentmarketing een succes te maken?

Discipline

Het gebruik van content wordt bepaald door een aantal factoren.

  • Klopt de structuur en wordt het begrepen?
  • Is het geschreven voor de doelgroep?
  • Is de doelgroep in staat om zich in het verhaal te verplaatsen?
  • Komen de woorden overeen met hoe de lezer zelf communiceert?
  • Weet je waar klanten naar op zoek zijn?
  • Met welke informatie kun je ze verder helpen?

Is dat niet bekend, dan moet je aan de slag met onderzoek. Vraag het je klanten. Maak daarnaast een zoekwoordenanalyse, content research en social media onderzoek. Welke content is nu al favoriet?

Dat is wat je wilt weten.

Verplaats je in de doelgroep. Voorbereiding is dan ook het belangrijkste van je content marketing strategie.

Frequent content maken zorgt ervoor dat je hierin groeit. Frequentie is ook belangrijk omdat de lezer gevoelig is voor actualiteit. Net als zoekmachines. Door actuele content te maken weet je de doelgroep te raken. Creëer iets waar zij niet zonder kunnen. Ben jij facilitator of entertainer?

Er is maar één sleutel tot succes. Werkethos. Discipline. Dat vergt een voorbereiding en een duidelijk plan. Een schema waardoor je van tevoren goed bedenkt wat je wilt communiceren. En frequent aan de slag gaat met het maken van content.

Download de inhaakkalender!

Om jou hierbij verder te helpen kun je alvast de inhaakkalender downloaden. Hiermee zie je in één oogopslag op welke dagen je kunt inhaken. Succes!

Lees meer over

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.