Adblockers in 2015: Facts & Figures

leestijd 4 minuten
18 oktober 2019

“Het is de ondergang van kwalitatief goede journalistiek”. Dat is de mening van de media wanneer er wordt gesproken over adblockers. Zie jij dit onderwerp ook constant terugkomen op nieuwswebsites, tv en kranten? We geven je antwoord op wat een Adblocker is, of ze een probleem vormen, en zo ja, wat de omvang hiervan is. Benieuwd? Lees snel verder.

banner adblocker

Wat is een Adblocker?

Iedereen ergert zich wel eens aan advertenties op het internet. Je YouTube filmpje wordt vanuit het niets onderbroken voor een automerkreclame, of je complete beeldscherm wordt ineens gevuld met een pop-upadvertentie. Zeker wanneer advertenties totaal niet relevant zijn kan dit je humeur een flinke deuk geven. Vanuit deze frustraties zijn Adblockers ontstaan. Het zijn plug-ins voor je webbrowser die alle advertenties uit de code van een website filteren. Hiermee ben je dus in 1x van deze ergernissen af.

Adblockers bestaan al een aantal jaren. Het aantal gebruikers is sinds 2010 gestegen van 21 miljoen naar bijna 200 miljoen gebruikers wereldwijd in juni 2015. Daarnaast is het sinds kort mogelijk om Adblockers vanuit de Apple App Store te installeren. Het klinkt eigenlijk wel fijn toch, zo’n Adblocker? Waarom is dit zo’n een probleem?

 

Het probleem achter Adblockers

He grote probleem achter Adblockers zijn de inkomsten die worden misgelopen. Websites met een informatieve functie zoals nieuwssites en branchesites hebben vaak maar één inkomstenbron; het aanbieden van advertentieruimte. Wanneer deze advertenties niet gezien worden door bezoekers, verdienen deze media niet meer. En waar moet de journalist dan zijn brood mee verdienen? Het aantal misgelopen dollars op advertentie uitgaven is voor 2015 tot op heden bijna 22 miljard dollar wereldwijd.

Met de stijgende lijn in het aantal Adblock-gebruikers neemt ook de misgelopen omzet toe. De omvang is per land verschillend, maar de stijgende lijn is op mondiaal niveau goed waar te nemen. Gemiddeld is het aantal gebruikers van Adblockers het afgelopen jaar met 41% gestegen. Wat betekent deze explosieve groei voor nieuwsredacties?

De gevolgen van Adblockers

Nadat Apple de eerste Adblockers toegang heeft gegeven tot de App Store zijn een aantal toonaangevende nieuwssites de verdediging gestart. The Washington Post berichtte bezoekers met een Adblocker dat ze journalistiek hiermee benadelen en test ook de aanpak om deze bezoekers de toegang tot artikelen te ontzeggen. The Guardian heeft deze bezoekers gevraagd om steun door middel van een donatie. De media moet bezoekers ervan bewustmaken dat Adblockers negatieve gevolgen hebben voor de kwaliteit van de nieuwsartikelen en journalistiek.

 

Een aangedragen oplossing is het creëren van een eigen app. Hierin kunnen uitgevers wel advertenties vertonen op mobiele apparaten.

Een andere oplossing voor het probleem is het gebruik van gesponsorde artikelen. Nu.nl gebruikt deze strategie als alternatief voor advertentieruimte en er wordt verwacht dat deze manier van inkomsten vergaren een prominentere rol gaat spelen.

Het verdienmodel van een Adblocker

Waarom schieten de Adblockers als paddenstoelen uit de grond? Is het puur om ergernissen te voorkomen? Zeker niet, het beheren van een veelgebruikte Adblocker is lucratief. Adblock Plus, de grootste Adblocker voor op je desktop maakt gebruik van ‘Acceptable Ads’. Dit is een techniek om de grote bedrijven in de online advertentiewereld alsnog door te laten in de Adblocker, als ze maar genoeg betalen. Het bedrijf achter Adblock Plus verkoopt deze techniek aan Adblockers voor mobiele apparaten en pikt zo een graantje mee. Zo zie je af en toe nog enkele advertenties.

De toekomst rondom Adblockers

Op dit moment is het aan te nemen dat het aantal gebruikers van Adblockers blijft toenemen en de inkomsten van uitgevers blijven dalen.

Naar mijn idee een slechte zaak. De uitgeverswereld heeft met alle digitale ontwikkelingen een zeer bewogen en lastig decennia achter de rug. Daarnaast wordt er veel waarde gehecht aan relevante en kwalitatieve content. Niet voor niets heeft Alexander Klöpping met Blendle, waar de lezer tegen een kleine vergoeding kwalitatieve artikelen kan downloaden, een zeer succesvol concept opgestart.

Beredeneerd uit het perspectief van adverteerder en bureau maken wij ons nog niet al teveel zorgen. Er is gelukkig genoeg advertentieruimte beschikbaar. Een forse toename in Adblockers betekent echter minder bereik en het risico dat de kosten flink worden opgevoerd. Er is minder aanbod, maar de vraag blijft hetzelfde.

De uitgevers zijn aan zet. Op welke wijze gaan websites zichzelf wapenen? Krijg je geen content te zien bij het gebruik van een Adblocker, of gaan ze op zoek naar een alternatief verdienmodel zoals gesponsorde artikelen?

Ik hoop dat de lezer inziet dat dit slecht is voor de media, de adverteerders en daarmee slecht voor onze economie. De toekomst zal het ons leren.

Lees meer over