Contentplan schrijven? Gebruik dé Content Channel Matrix

Wel eens gehoord van de begrippen ‘content strategie’ en ‘contentkalender’? Wat betekent dat nou eigenlijk en wat heb je eraan?

Wat is een content strategie?

Een content strategie is een strategisch plan over hoe je als bedrijf omgaat met verschillende informatie- en communicatiestromen. Na de internetbubble zijn er duizenden online platformen én kanalen ontstaan waardoor je als bedrijf, gewenst of niet gewenst, de dialoog moet aangaan met de belangrijkste stakeholders. Het in kaart brengen van deze informatiestromen behoort toe tot de content strategie. Evenals het bepalen van de boodschap, planning en welk poppetje of afdeling de verantwoordelijkheid krijgt. Fingerspitz heeft eerder een whitepaper geschreven met een aantal handige tips.

Waarom aan de slag met een uitgewerkt contentplan?

Het vastleggen van een content strategie zorgt voor rust binnen de organisatie. Het is voor iedereen helder waar wel en niet over mag worden getwitterd, geliked, geschreven, enzovoorts. Daarnaast is het duidelijk wie welke verantwoordelijkheden krijgt. Het uitschrijven van een content strategie is voor marketing en communicatieafdelingen een belangrijke stap in het aanbrengen van structuur. Daarnaast brengt het uniformiteit in de communicatie, inspireert het bij het verzinnen van passende content en ondersteunt het bij creëren van de juiste merkbeleving.

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender helpt bij het bepalen van de content die je wilt verspreiden. Daarnaast geeft deze kalender aan op welk moment je publicaties wilt verspreiden en wie daarin de lead neemt. Een contentkalender ondersteund daarnaast in het creatieve proces. Het wordt namelijk ook toegepast bij het bedenken van content. Wat speelt er rondom een bepaalde periode, bijvoorbeeld feestdagen, en hoe kan ik als bedrijf daarbij iets leuks bij verzinnen?

Waar te beginnen?

Voordat je een start maakt met het uitschrijven van een content strategie adviseren we als eerste een duidelijk overzicht te maken. Wat wil je zeggen, wie moet het zeggen én waar wil je het zeggen. Hiervoor kan je gebruik maken van onze Content Channel Matrix (download). Onze matrix geeft overzicht in het opzetten van een sterke strategie. In de matrix worden de belangrijkste kanalen afgezet tegen dé communicatievorm die je wilt toepassen (tekst, afbeeldingen, filmpjes etc), de boodschap, het doel daarvan en wie er verantwoordelijk is voor deze activiteiten.

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.