Hoe beginnen met social media?

Hoe beginnen met social media?

Steeds meer bedrijven zien hoe belangrijk social media is. Uit ons laatste onderzoek blijkt dat ruim drie kwart van het MKB over social media accounts beschikt. Nederland is niet alleen privé, maar ook zakelijk actief. Succes op social media vergt een sterke visie en strategie. Wil je starten met social media? Hier volgen de belangrijkste stappen om te beginnen.

1.Accounts aanmaken

Wie is de doelgroep? Welke sociale media gebruiken zij? Maak accounts en pagina’s en bekijk zelf wat social media te bieden heeft. Is het geen succes? Dan heb je in ieder geval alvast de juiste naam geclaimd.

2.Kies de juiste strategie

Social media is niet alleen zenden. Egocentrisch berichten plaatsen is geen garantie tot succes. Kies ook voor de dialoog. Sta open voor vragen en kritiek. Maar denk eerst goed na over wat je wilt bereiken op social media. Maak een strategie op basis van de gewenste doelstellingen. Bekijk welke middelen beschikbaar zijn. Analyseer, meet en optimaliseer.

3.Rustig van start 

Net gestart? Ga niet als een gek berichten plaatsen. Dat is zonde. Je hebt immers nog niet direct veel likes en volgers. Zorg eerst voor naamsbekendheid. Promoot je social media door middel van buttons op de website, visitekaartjes en logo’s in je e-mailhandtekening. Overweeg daarnaast om op social media te adverteren. Laat de buitenwereld zien dat je actief en beheerst aanwezig bent.

4.Diversiteit

Plaats verschillende berichten op verschillende netwerken.  Op elk netwerk zitten andere gebruikers en een andere doelgroep. Plaats niet dezelfde inhoud, maar varieer door bijvoorbeeld polls, vragen, tips af te wisselen.

5.Who is in charge? 

Wie is er verantwoordelijk? Voor de communicatie naar buiten toe, maar ook wanneer er gereageerd moet worden? Schrijf een contentplan en bepaal wie er verantwoordelijk is. Daarnaast is het verstandig om na te denken over een social media beleid. Hoe gaat het personeel persoonlijk om met social media? Heeft dit gevolgen voor de organisatie? Er wordt vaak vergeten hoe belangrijk een social media policy is. Geef daarom werknemers richtlijnen met betrekking tot het gebruik van social media. Zij zijn tenslotte het gezicht naar buiten toe!

6.Welke tools?

Berichten plaatsen, verschillende accounts in de gaten houden, reageren, resultaten meten et cetera. Het beheren van social media kost veel tijd. Kies daarom de juiste tools. Zij helpen je efficiënt te werk te gaan.  Advies nodig? Lees meer op onze ‘social media’ pagina of neem contact op met een van onze adviseurs!

 Ben je zelf ondernemer en overweeg je om online marketing in te zetten? Kijk dan eens op onze pagina over online marketing voor het MKB.

 

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.