Wat is Facebook Graph Search en wat betekent het voor bedrijven?

Zoals je misschien al hebt vernomen heeft Facebook een nieuwe zoekfunctie aangekondigd. Met deze interne zoekfunctie, genaamd ‘Facebook Graph Search’ in het Engels en ‘Zoeken in Facebook-sociogram’ in het Nederlands, kun je niet alleen op de naam van je vrienden of op pagina’s zoeken, maar ook op tal van andere dingen. Met zijn 1 miljard gebruikers, 240 miljard foto’s en 1 triljoen onderlinge connecties bezit Facebook een enorme schat aan informatie. Deze informatie gaan ze nu inzetten.

Facebook Graph Search indexeert mensen, foto’s, plaatsen en interesses. Dit betekent dat je bijvoorbeeld kunt zoeken op restaurants in Breda die je vrienden leuk vinden, foto’s van je vrienden in New York, foto’s vóór 1990, cafés in Barcelona waar je vrienden zijn geweest, mensen die fietsen leuk vinden en nog veel meer. Hoe meer connecties je hebt, hoe meer informatie er beschikbaar is. Volgens Facebook’s CEO Mark Zuckerberg moet deze functie iedereen nog meer met elkaar verbinden. 

SEO tips voor Facebook Graph Search

Facebook Graph Search is niet alleen een interessante ontwikkeling voor persoonlijk gebruik, maar ook voor bedrijven. Het belang om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen wordt nu nóg groter. Maar hoe doe je dit? Als de geruchten kloppen moet je nu ook binnen Facebook aan de slag met zoekmachine optimalisatie.

Hierbij alvast een paar tips:

  • Claim een custom URL als je deze nog niet hebt. Bijvoorbeeld: www.facebook.com/Fingerspitz.
  • Optimaliseer je naam en categorie. Let op: je kunt je naam alleen wijzigen indien je minder dan 200 likes hebt.
  • Geef in het ‘About’ stukje een duidelijke omschrijving van je bedrijf. Heb je een lunchroom in Amsterdam en verzorg je ook high teas en borrels, zet dit dan neer.
  • Heb je een fysieke locatie? Zorg dan dat je adres up-to-date is. Wanneer mensen in Amsterdam rondlopen en op zoek zijn naar een leuke lunchroom wil jij natuurlijk wel gevonden worden.
  • Denk aan je EdgeRank. Trek de juiste fans aan, plaats relevante berichten en genereer interactie. Focus niet op kwantiteit maar op kwaliteit.

 En verder:

  • Vraag je klanten om een aanbeveling op Facebook. Hoe meer aanbevelingen, hoe hoger je in de zoekresultaten zult verschijnen.
  • Laat mensen inchecken op je locatie. Hoe meer check-ins, hoe waardevoller. 

Ondanks het feit dat Facebook Graph Search nog niet beschikbaar is in Nederland kan het geen kwaad om alvast te beginnen met het optimaliseren van je Facebook pagina. Zo ben je er ten minste op tijd bij!

Meer weten over Facebook Graph Search of je alvast aanmelden voor de bètaversie? Ga dan eens naar de volgende pagina: https://www.facebook.com/about/graphsearch.

Heb je nog geen Facebook pagina maar wil je er gezien deze ontwikkelingen toch wel graag mee aan de slag? Stuur dan eens een mail naar info@fingerspitz.nl en kijk wat wij voor je kunnen betekenen.

 

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.