Slaapkenner Beuningen

120% meer omzet uit SEO in 4 maanden

Specialisaties in deze case

Online en offline in perfecte balans

Al ruim 10 jaar is Slaapkenner Beuningen topspeler in slapen. Uitsluitend de allerbeste merken op slaapgebied worden sinds mei 2006 verkocht door de beddenspeciaalzaak: Pullman, Auping, Tempur… Enzovoorts.

 

 

Met deze case was Fingerspitz in 2017 genomineerd voor een Dutch Search Award, in de categorie SEO.

In december 2016 werd Slaapkenner Beuningen klant van Fingerspitz. Samen zijn de doelstellingen voor de komende jaren bepaald: online kanalen meer aandeel geven in de gehele groei. Zo transformeert Slaapkenner Beuningen van een regionale speler met een fysieke winkel, in een nationale online beddenzaak voor premium merken. Kortom: offline en online moeten elkaar niet uitsluiten, maar juist perfect ondersteunen.

Wie is de doelgroep?

De eerste stap in het opzetten van een solide online aanpak, is het begrijpen van de doelgroep. Die doelgroep hebben we op een slimme manier weten leren kennen: op basis van data die we al beschikbaar hadden in onder andere Google Analytics. Uit die analyses bleek dat we ons vooral moeten focussen op mannen en vrouwen vanaf 35 jaar, binnen het hogere segment.

Jelmer Dingemanse

Online marketeer

Zijn alleen demografische gegevens, zoals geslacht en inkomen, geanalyseerd? Nee. Buiten leeftijd en geslacht zijn ook technische inzichten verzameld: apparaattypes, browserversies, etcetera. Die inzichten zijn ten eerste gebruikt voor het ontwerpen van de landingspagina’s - de look & feel -, maar ook om zo goed mogelijk in te kunnen spelen op de zoekintentie van de bezoeker.

SEO: de rode draad van de online aanpak

Zoekmachine optimalisatie is de duurzame rode draad van de online aanpak. Doel was om, binnen het marketingbudget met verschillende SEO-optimalisaties een organische groei van 25% te realiseren, en een omzetgroei van 15%

Een goed begin is het halve werk. Daarom is er voor Slaapkenner Beuningen een SEO adviesrapport opgesteld. De nieuwe inzichten en analyses gepresenteerd in dit rapport zijn de eerste slagen in het werken naar een website die klaar is voor kwalitatieve online ervaring. In het rapport worden de drie belangrijkste pijlers van SEO gepresenteerd: techniek, content, en autoriteit. Belangrijke noemers in dit adviesrapport waren onder andere de aspecten sitesnelheid, crawlability, indexatie, on-page optimalisatie van de headers, opmaak, en de mobielvriendelijkheid van de website.

Het tweede belangrijke onderdeel van de SEO-aanpak, is een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Hierin is gekeken naar welke woorden het beste de focus kunnen hebben op de website, op basis van zoekintenties van de doelgroep op Google. Daarbij is niet alleen gekeken naar de interessantste zoekvolumes, maar ook naar de verschillende intent-fases waarin de zoeker zich bevindt, getuige de zoekopdracht.

Organische prestaties compenseren prestaties buiten "offline" hoogseizoen

In de winkel zijn de zomermaanden de rustigste periode van het jaar. Op basis van de gestelde KPI’s is gekeken hoe we online tóch de gewenste omzetgroei kunnen realiseren.

Daarbij is succesvol gebruik gemaakt van een zeer succesvolle AdWords-campagne (met een ROAS van 491%). Niet alleen is er een beroep gedaan op de resultaten, maar ook op de data:

  • Data vanuit AdWords is gebruikt voor extra inzichten in de zoekintentie, concurrentie en demografische gegevens, voor een effectievere SEO-optimalisatie

  • AdWords-campagnes hebben ook de CTR, vertoningen, en brand awareness vergroot, als ondersteuning voor groei in linkpopulariteit

Implementatie

De analyses hebben ruim voldoende inzicht verschaft om de website, op het gebied van SEO, aanzienlijk te professionaliseren. Op basis van de concurrentieanalyse, en daarbij de online kansen, is er een autoriteitsscore opgesteld. Met behulp van die score wordt bepaald of het wel of niet zinvol is om te optimaliseren op bepaalde zoekwoorden. Daaruit bleek dat voornamelijk merknamen, zoals Tempur, interessante kansen bieden.

Vervolgens is de website geoptimaliseerd op veel SEO-punten:

  • Paginatitels en meta descriptions zijn geoptimaliseerd

  • De content op de pagina’s is verrijkt met hoogwaardige pagina's, die goed moeten scoren op SEO-gebied

  • De interne linking is flink onder de loep genomen; minder waardevolle pagina’s zijn uit de sitemap gehaald en via de robots.txt zijn filters ingesteld voor de juiste indexatie van de pagina's die de meeste focus hebben

  • Naast verschillende on-page optimalisaties, hebben we gekeken naar off-page elementen, zoals het verzamelen van links van leveranciers, partners, etcetera

  • Gebroken externe links zijn zo veel mogelijk verholpen

  • Structured data is, op productniveau, toegevoegd om organisch extra goed op te vallen met beoordelingen, prijzen en beschikbaarheid

  • Crawlability verhoogt door het optimaliseren van de sitemap.xml en het herstructureren van de robots.txt

Award-waardige resultaten

In slechts 4 maanden tijd is Slaapkenner Beuningen van regionale seller getransformeerd tot nationale online aanbieder. Ook buiten Nederland: ruim 60% van de matrassen wordt verkocht aan Belgische consumenten. Zonder een sterke online positionering, en vooral vindbaarheid, was dit niet mogelijk.

Met name op de merknaam Tempur boekt de online aanpak succes: er is 130% meer organisch verkeer via zoekwoorden gerelateerd aan de merknaam Tempur binnenkomen. De gehele online campagne heeft geleid tot 75% meer transacties, 120% groei in omzet en een aanzienlijke gemiddelde stijging (12,6 hoger) in zoekwoordposities.

  • 130% meer organisch zoekverkeer

  • 75% meer transacties

  • 12,6 plaatsen hoger in Google

Dit wil ik ook!
Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.