Pronto Wonen

Omnichannel attributie

Specialisaties in deze case

Online versterkt offline

Pronto Wonen is een franchiseformule van de Internationale Meubel Groep met inmiddels meer dan 35 winkels gelegen door heel Nederland. Naast Pronto Wonen zitten ook andere bekende retailformules in deze groep, waaronder Profijt Meubel en SuperKeukens. Pronto Wonen richt zich op lifestyle en is de meeneemformule bij uitstek! Het motto luidt niet voor niets ‘Veel uit voorraad’. Pronto Wonen inspireert en biedt bij elk bezoek nieuwe, verrassende ideeën voor de inrichting en de nieuwste woonaccessoires. Het mooie is dat Pronto Wonen veel van haar collectie zelf ontwerpt en de consument bijstaat met een persoonlijk en vooral deskundig advies.

Nieuwe meubels koop je niet elke dag. Sterker nog, dat doe je slechts een aantal keer in je leven. Kijk maar naar je ouders of grootouders. Hun bankstel staat waarschijnlijk al jaren in hun woonkamer op dezelfde plek. Naast dat ene hoektafeltje met die foto’s van vroeger. Met andere woorden: je wilt er als woonwinkel zijn op de spaarzame momenten dat het ertoe doet.

Kristie Beliën

Online project manager en helpt je om van jouw site een succes te maken

Traditionele markt, nieuwe eisen

Online of offline, via de computer, smartphone of in de showroom. Het kanaal mag niet uitmaken. Het is maar net wat de voorkeur is van de consument. Pronto Wonen wil een duidelijke merkbeleving uitdragen naar de buitenwereld. Al vanaf het begin van onze samenwerking zijn we het erover eens: online speelt offline niet uit; het versterkt elkaar juist.

In samenwerking met Pronto Wonen is het gedrag van de meubelzoekenden in kaart gebracht: inspiratie wordt gedaan op het internet door vooral de vrouwen. Tijdens het tweede of zelfs derde winkelbezoek wordt pas de portemonnee getrokken - en bij die eindbeslissing zijn de mannen weer aanwezig. Redelijk traditioneel.

Toch gaan de hoge eisen van het winkelend publiek mee met de tijd: vandaag besteld, morgen in huis. En anders zo snel mogelijk. Het zijn geen USP's meer, maar verwachtingen van de online consument.

Pronto Wonen ging samen met Fingerspitz de uitdaging aan: hoe kunnen we ervoor zorgen dat online en offline elkaar niet uitsluiten, maar juist versterken? En kunnen we de communicatie tussen winkels en voorraden professionaliseren, om ervoor te zorgen dat het eindproduct sneller in huis is?

Snellere levering, hogere klanttevredenheid

In 2017 zijn er continu wijzigingen doorgevoerd aan de website, die gericht zijn op de lokale showrooms. Voorbeelden zijn productpagina’s die de lokale winkelvoorraad benadrukken en het toevoegen van labels bij producten die direct op voorraad zijn. Het resultaat? Een snellere gemiddelde levertijd en een hogere klanttevredenheid. Bovendien zagen we bijna maandelijks een nieuw record in het aantal winkelbezoeken.

Uit onderzoek van Google blijkt dat mensen die op een Search-campagne klikken voordat ze een winkel bezoeken, 25% meer geneigd zijn om over te gaan tot aankoop. Bovendien spenderen ze gemiddeld 10% meer. Maar hoe combineer je de data van de “oude”, fysieke winkel met data van online campagnes, op een manier dat het de bedrijfsbeslissingen positief beïnvloedt?

Offline aankopen zijn onwijs belangrijk voor Pronto. Daarom is het van groot belang om te meten wat een bezoek aan de winkelpagina nu écht waard is.

Google Store Visits

Fantastische inzichten én resultaten

Door het doorvoeren van slimme scripts en het optimaliseren van AdWords, Store Visits en de winkelpagina zijn nieuwe inzichten tevoorschijn gekomen. De offline omzet die voortkomt uit online effort is nu inzichtelijk geworden. De waarde van de online kanalen kan nu dus écht worden begrepen. In het komende jaar wordt hier nog veel verder op doorontwikkeld.

Maar liefst 38,4% van de bezoekers die via AdWords naar de website zijn gekomen, bezochten de showroom. Dat zijn ruim 17.000 winkelbezoeken in 3 maanden tijd. Dit leidde tot 11% méér klanten en 14% méér offline omzet ten opzichte van het jaar ervoor.

  • 17.000 winkelbezoeken uit AdWords

  • 11% méér klanten in de winkel, 14% hogere omzet

  • Snellere levertijden, hogere klanttevredenheid

Dit wil ik ook!