Plein

Ruim 45% meer omzet via AdWords

Specialisaties in deze case

Strategisch advies en online ondersteuning

“Wat zit je haar…eh, apart... Shampoo op? Alles op? Ga naar Drogistplein.nl!” Deze radiocampagne heb je de laatste tijd misschien wel op de bekende radiostations voorbij horen komen. Drogistplein, die onder de paraplu van Plein valt, is één van de grootste online drogisterijen van Nederland.

Plein timmert zowel online als offline flink aan de weg en ligt op schema om dit jaar in omzet te verdubbelen. Naast Drogistplein zijn ze ook actief met een aantal andere specialistische webshops, namelijk Huisdierplein, Tandartsplein, Scheerplein, Babyplein en Huishoudplein. Wij ondersteunen hen op verschillende manieren:

Om groei te realiseren richten we ons samen op alle drie de pijlers; traffic, conversie en retentie. Zo gebruiken we Channable om feeds te genereren en optimaliseren voor een groot aantal marketingkanalen zoals Beslist, Facebook en Google Shopping.

Tim van IJsendoorn

Partner / Innovation Manager en verantwoordelijk voor producten en processen

Online strategie, analytics en feeds

Om samen de online strategie en prioriteiten te bepalen en deze te vertalen naar campagnes werkt Tim een aantal keer per maand op locatie bij Plein in Houten. Met het intensieve contact schakelt dit een stuk sneller. Bij het optimaliseren van de groei komen alle kanalen aan bod en ook aan de webshop(s) zelf wordt continu gesleuteld. Ook zijn we onlangs met Criteo aan de slag gegaan om eerdere websitebezoekers op een slimme manier te retargeten. Daarnaast lopen er allerlei initiatieven om de klantbeleving te verbeteren.

Google AdWords voor alle pleinen

Sinds november 2015 mogen Tim en Kristie ook AdWords onderhouden en optimaliseren voor alle pleinen. Dat is een behoorlijke uitdaging vanwege het grote productaanbod wat bovendien continu wijzigt. 

In wekelijkse analyses extrapoleren we de resultaten voor de betreffende maand, zodat we campagnes tijdig en gericht kunnen bijsturen. Dit levert mooie resultaten op. In de eerste 6 maanden van 2016 is de omzet uit AdWords met 45,8% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, terwijl tegelijkertijd de kosten per transactie met 14% zijn gedaald.

Eyetracking

In juni 2016 heeft Desiree een eyetracking onderzoek uitgevoerd. Voor alle pleinen hebben we mensen uit de doelgroep uitgenodigd om de Plein webshops te beoordelen. Begrijpen bezoekers hoe het werkt met de verschillende pleinen? En hoe gaat het cross-plein navigeren en bestellen? Welke verbeteringen zijn er mogelijk om het overgaan tot conversie zo makkelijk mogelijk te maken? Allemaal kernvragen die centraal stonden tijdens dit eyetracking onderzoek.

Met onze eyetracking apparatuur hebben we het kijk- en klikgedrag van de respondenten vastgelegd. In ons usabilitylab hebben we ze vervolgens flink aan de tand gevoeld en. Zowel uit een grondige analyse van de beelden als de diepgaande interviews zijn bruikbare actiepunten voortgekomen voor zowel techniek als design.

 

Mooie resultaten & een hoge klanttevredenheid

Gebruiksvriendelijkheid en aandacht voor de klant staan bij Plein centraal. Dat resulteert in een hoge klanttevredenheid die op Trustpilot met een 9.2 wordt beoordeeld. Met behulp van het strategisch advies en online ondersteuning hebben we o.a. de volgende resultaten behaald in het eerste halfjaar van 2016 (t.o.v. dezelfde periode in 2015):

  • 36,2% meer omzet in totaal
  • 45,8% meer omzet via AdWords
  • 14% lagere kosten per transactie voor AdWords
  • 45,8% meer omzet via AdWords

  • 36,2% meer omzet in totaal

  • Eyetracking voor conversie optimalisatie

Dit wil ik ook!
Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.