Plein

Ruim 89% meer omzet via AdWords

Specialisaties in deze case

Strategisch advies en online ondersteuning

“Wat zit je haar…eh, apart... Shampoo op? Alles op? Ga naar Drogistplein.nl!” Deze radiocampagne heb je de laatste tijd misschien wel op de bekende radiostations voorbij horen komen. Drogistplein - welke onder de paraplu van Plein valt - is één van de grootste online drogisterijen van Nederland.

Plein timmert zowel online als offline flink aan de weg en ligt op schema om dit jaar in omzet te verdubbelen. Naast Drogistplein zijn ze ook actief met een aantal andere specialistische webshops: Huisdierplein, Tandartsplein, Scheerplein, Babyplein en Huishoudplein. Wij ondersteunen alle pleinen op verschillende manieren:

Om blijvende groei voor Plein te realiseren, richten we ons samen op alle drie de pijlers; traffic, conversie en retentie. Zo gebruiken we Channable om feeds te genereren, en optimaliseren we voor een groot aantal marketingkanalen, waaronder Beslist, Facebook en Google Shopping.

Tim van IJsendoorn

Partner / Innovation Manager en verantwoordelijk voor producten en processen

Online strategie, analytics en feeds

Om samen de online strategie en prioriteiten te bepalen en deze te vertalen naar campagnes werkt Tim een aantal keer per maand op locatie bij Plein in Houten. Dit maakt de samenwerking en communicatie nog intensiever en efficiënter. Bij het optimaliseren van de groei komen alle online marketing kanalen aan bod. Ook aan de webshop(s) zelf wordt continu gesleuteld. Ook retargeten we eerdere website bezoekers op een slimme manier via Criteo. Daarnaast lopen er allerlei initiatieven om de klantbeleving te verbeteren.

Online adverteren voor alle pleinen

Sinds november 2015 onderhouden en optimaliseren Tim en Kristie ook AdWords en voor alle pleinen. Een behoorlijke uitdaging, gezien het grote aanbod aan producten, welke continu wijzigt. 

Tim: "In wekelijkse analyses extrapoleren we de resultaten voor de betreffende maand, zodat we campagnes tijdig en gericht kunnen bijsturen. Dit levert mooie resultaten op. In de eerste 6 maanden van 2016 is de omzet uit AdWords met 46,28% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, terwijl tegelijkertijd het rendement met 8% is verbeterd.

In het eerste half jaar van 2017 ligt de omzet uit AdWords nog eens 89,86% hoger dan het jaar ervoor. Ook is de Return on Ad Spend (ROAS) met 12,38% verbeterd.

Naast AdWords en Criteo adverteren we voor Plein ook op externe platformen zoals Beslist.nl en Vergelijk.nl, en leveren we feeds aan voor affiliate marketing. Ook hier zijn de resultaten positief. We blijven continu sturen op een betere omzet en ROAS uit te halen. Daarnaast zetten we Facebook Lead Ads voor hen in."

Eyetracking

Al eerder heeft Desiree een eyetracking onderzoek uitgevoerd. Desiree: "Begrijpen bezoekers hoe de verschillende pleinen werken? En hoe gaat het cross-plein navigeren en bestellen? Welke verbeteringen zijn er mogelijk om het overgaan tot conversie zo makkelijk mogelijk te maken? Allemaal kernvragen die centraal stonden tijdens dit eyetracking onderzoek. Daarom hebben we voor alle pleinen mensen uit de doelgroep uitgenodigd om de Plein webshops te bezoeken en te beoordelen.

Met onze eyetracking apparatuur hebben we het kijk- en klikgedrag van de respondenten vastgelegd. In ons usability lab hebben we ze vervolgens flink aan de tand gevoeld, en zowel uit een grondige analyse van de beelden als de diepgaande interviews zijn bruikbare actiepunten voortgekomen voor zowel techniek als design. De feedback uit dit onderzoek is onder meer verwerkt in de nieuwe navigeer ervaring, welke sinds augustus 2017 live staat."

 

Mooie resultaten & een hoge klanttevredenheid

Gebruiksvriendelijkheid en aandacht voor de klant staan bij Plein centraal. Dat resulteert in een hoge klanttevredenheid die op Trustpilot met een 9+ wordt beoordeeld. Met behulp van het strategisch advies en online ondersteuning hebben we o.a. de volgende resultaten behaald in het eerste halfjaar van 2017 (t.o.v. dezelfde periode in 2016):

  • 89,86% meer omzet uit AdWords
  • 177,72% meer omzet uit AdWords t.o.v. zelfde periode in 2015.
  • 12% verbetering in ROAS
  • 89,86% meer omzet via AdWords

  • 12% stijging in ROAS

  • Eyetracking voor conversie optimalisatie

Dit wil ik ook!
Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.