Holmatro Rescue

Marketing automation in 28 landen

Specialisaties in deze case

Als de brandweer van koude naar hete leads

Holmatro Rescue ontwikkeld ’s werelds meest innovatieve en krachtige redgereedschappen voor de brandweer. Vorig jaar werd het EVO 3 accuschaar  wereldwijd geïntroduceerd.

Maar zo'n product koop je niet zomaar. Het is een behoorlijke investering, en hij zou jaren mee moeten gaan. Om de doelgroep tot een demo-aanvraag te bewegen hebben we een wereldwijde marketing automation strategie opgetuigd een geactiveerd in 28 landen en in zes verschillende talen, met gebruik van leadgenererende content.

Het doel is om zoveel mogelijk leads te genereren, en deze leads veel informatie te geven over de nieuwe tools om ze te helpen in de buyer journey. Uiteindelijk moeten we ze zo ver zien te krijgen om een demo aan te vragen. Omdat het om een geheel nieuw product gaat, hadden we geen verwachtingen. De campagne werd wereldwijd in verschillende talen ingezet: Engels, Nederlands, Spaans, Frans, Duits, en Portugees.

Celine Merkx

Lead Social

Holmatro Rescue heeft met de redgereedschappen een vrij specifieke doelgroep: brandweermannen en -vrouwen. Aan de hand van functies en interesses binnen Facebook hadden we voor iedere taal de juiste doelgroep geselecteerd. Denk aan: “Brandweer”, “Firefighter.com”, “Fire Captain” en “National Fire Protection Association”.

Om de doelgroep niet alleen te activeren maar ook op te warmen, hebben we verschillende lead magnets gemaakt. Lead magnets zijn stukken exclusieve content, waar de doelgroep basisgegevens zoals een naam en e-mailadres moet opgeven, alvorens dit te ontvangen. Drie lead magnets zijn opgezet en verwerkt in de campagne: een whitepaper, een Q&A, en een brochure.

Inichting op basis van de funnel

Hoe dieper in de funnel, hoe dichter je bij de belangrijkste conversie zit; de allesbeslissende demo-aanvraag. We begonnen daarom de campagne met een indrukwekkende introductie-video, gemaakt door Holmatro Rescue zelf. Ruim anderhalve maand lang hebben we de video, in iedere taal, gepromoot op Facebook en Instagram. Een tweede video werd gemaakt en gebruikt om de doelgroep uit te breiden en aanvullende informatie te geven. Deze video was meer gefocust op de prestatie van de 'cordless' EVO 3-schaar.

Wanneer waren de kijkers van deze video "warm" genoeg? Bij het bekijken van deze video voor minimaal 50%, óf het bezoeken van de speciaal ontworpen landingspagina. Deze activiteiten werden doorgemeten, data werd verzameld en gebruikt als targeting voor leadadvertenties op Facebook en Instagram. Hoe warmer de lead, hoe gedetailleerder de content.

Slim optimaliseren

Een bewezen strategie om de doelgroep te prikkelen om over te gaan tot conversie, is om een sneak-preview te gebruiken. De doelgroep kreeg dus een kijkje in wat hen aangeboden werd (whitepaper, brochure of Q&A). Bovendien is getest met verschillende call to action-buttons bij zowel de video’s als de lead ads. Ook zijn er steeds verschillende afbeeldingen gebruikt, om te kijken welke het beste werkt. Uiteraard gebruiken we deze data voor productlanceringen in de toekomst.

E-mail flows

Maar leads kunnen altijd warmer, en bovendien moet je ze ook warm houden. Achter de downloads hebben we een email-flow gehangen. Deze verschilde per instapmoment: stel dat je alleen de whitepaper hebt gedownload, werd daarna een mail verzonden met een directe link naar de brochure en de Q&A. Als afsluiter van de flow: een aanbiding in de vorm van een gratis demo.

2.800+ conversies in 28 landen

De campagne ging als een dolle. In 16 weken tijd hebben 895.000 mensen de video gezien. 246.000 mensen zijn bereikt met de lead ads op Faebook, waarvan 2.833 geconverteert. Aangevud met 421 downloads door de geautomatiseerde follow-up mails én 133 conversies via landingspagina's was de leadgeneratie campagne een groot succes. Dankzij het slim en automatisch segmenteren van doelgroepen, en het sturen van de juiste content op het juiste moment, hebben de e-mail flows een open rate van ruim 73% gehaald, tegenover een industriegemiddelde van 18.7%.

De engagement op social media deed het daarbuiten ook zeer goed: 9.000 likes en maar liefst 1.700 shares.

Deze campagne bewijst dat je via omnichannel marketing automation zelfs bij dit type product - waarbij het aankoopproces lang duurt - kunt rekenen op marketing automation en social media. Door wereldwijd leads te "nurturen" en ze dus steeds warmer te maken, is met een beperkt budget wereldwijd een enorme impact gemaakt. 

Dutch Search Awards 2018: genomineerd voor Beste Marketing Automation Case

Deze case werd genomineerd in de categorie 'Beste gebruik van Marketing Automation' bij de Dutch Search Awards - dé vakprijzen binnen de online marketing. Tijdens de uitreiking werd Fingerspitz benoemd als beste agency (<50FTE).

  • 890.000+ brandweerlieden bereikt

  • 73% e-mail open rate

  • Slim experimenteren & optimaliseren van ads

Dit wil ik ook!