De Grote Clubactie

Meer bekendheid door Google AdWords en Facebook

Specialisaties in deze case

De kracht van Social Media en Online Adverteren combineren

Als sportliefhebber of lid van een vereniging ken je ze vast: De Grote Clubactie. De stichting die het verenigingsleven in Nederland ondersteunt met een jaarlijkse loterij. Door middel van Google AdWords en Social Media zorgen we voor bekendheid onder verenigingen en leden en uiteindelijk deelname!

De Grote Clubactie is als goed doel een belangrijke factor in het Nederlandse verenigingsleven en maakt het verenigingen mogelijk om extra inkomsten te verwerven. Het is mooi dat online marketing hier het pad van de Grote Clubactie kruist en dat wij hiermee een bijdrage kunnen leveren aan clubs en verenigingen door heel Nederland.

Etienne van de Boel

Online marketeer

De Grote Clubactie is dé nationale stichting voor het verenigingsleven. Omdat verenigingen de basis zijn voor een gezonde samenleving organiseert de Grote Clubactie jaarlijks een landelijke loterij waarmee verenigingen extra inkomsten kunnen werven.

Verenigingen en clubs kunnen de extra inkomsten goed gebruiken: voor onderhoud aan clubhuizen, vervanging van materialen of extra mogelijkheden voor (nieuwe) leden. En het maakt niet uit of dit nu sport-, muziek- of cultuurverenigingen zijn!

Google Ad Grants inzetten voor de Grote Clubactie

Voor non-profit instellingen heeft Google een speciaal programma in het leven geroepen om hun goede doelen te steunen. Non-profit organisaties zoals de Grote Clubactie kunnen via Ad Grants aanspraak maken op $10.000 maandelijks tegoed om AdWords in te zetten voor hun goede doel.

Door middel van dit tegoed hebben wij de campagnes voor de Grote Clubactie opgezet, zodat de doelgroep optimaal bereikt kan worden. Het doel hierbij is om gevonden te worden op relevante zoektermen voor clubs, verenigingen en verenigingsleden. Hiermee is de Grote Clubactie altijd zichtbaar wanneer er gezocht wordt op termen zoals ‘geld inzamelen vereniging’, of ‘sponsoracties voor verenigingen’. Op deze manier wordt AdWords ingezet om verenigingsleden te laten weten dat zij hún club of vereniging verder kunnen helpen!

Door de advertenties te voorzien van relevante toevoegingen en extensies, hebben we ervoor gezorgd dat (potentiële) deelnemers de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn. Of dit nu een specifieke pagina is of een telefoonnummer.

 

Facebook en Instagram als campagne versterkers

Naast het altijd aanwezig zijn via AdWords, heeft de Grote Clubactie ook speciale acties en campagnes welke een bepaalde tijd lopen. Denk hierbij aan het begin van het sportseizoen, de herfstvakantieactie of het #mooisteuurtje. Om deze acties extra te promoten en onder de aandacht te brengen bij de (online) doelgroep, hebben we samen besloten om de social media kanalen Facebook en Instagram in te zetten.

Door het inzetten van gerichte Facebook en Instagram advertenties, hebben wij de doelgroep – personen met een interesse in sport & het verenigingsleven) – kunnen bereiken. Campagnes met een bereik van 80.000 sportliefhebbers zijn hierbij geen uitzondering!

Naast het bereik en de branding, leveren de social media campagnes ook een grote bijdrage aan website bezoeken en conversies. Door de voordelige CPC (kosten per klik) uit deze kanalen hebben wij conversies kunnen behalen met minimale kosten!

 

Retargeting op Facebook voor een super specifiek bereik

Naast een groot bereik is het belangrijk om de doelgroep aan te spreken die juist een grote kans van converteren heeft. De Grote Clubactie had bijvoorbeeld al e-maillijsten van personen die in het verleden interesse hebben getoond in de Grote Clubactie of zelfs hebben deelgenomen. Op basis van deze lijsten hebben we specifieke Facebook remarketing opgezet.

Deze lijsten zijn vervolgens gecombineerd met de look-a-like audiences functie van Facebook. Op deze manier tonen we advertenties van de Grote Clubactie aan een zo'n relevant mogelijk publiek met een hoge conversie-intentie.

Behaalde Resultaten

Door de combinatie van social media en AdWords zijn we in staat geweest om de doelgroep van de Grote Clubactie op verschillende momenten in de customer journey te bereiken. Met onze Branding campagnes bereiken we tot wel 80.000 personen in de see-fase om het goede doel onder de aandacht te brengen.

Daarnaast bereiken we met de Ad Grants AdWords campagnes personen in de think- en do fase die op zoek zijn naar informatie en uiteindelijk converteren. Uiteindelijk hebben deze bezoekers tot 7.500 extra maandelijkse bezoekers per maand geleid!

Zo helpen wij niet alleen de Grote Clubactie met de online activiteiten, maar zorgen wij er indirect ook voor dat meer clubs en verenigingen geholpen zijn met extra financiering voor hun activiteiten!

Een resultaat waar wij als Fingerspitz trots op zijn.

  • 7.500 AdWords bezoekers per maand

  • Campagnebereik tot wel 80.000 sportliefhebbers

  • Zichtbaar voor 6.000 deelnemende clubs

Dit wil ik ook!
Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.