AutoTrack

Winnaar Dutch Search Awards

Specialisaties in deze case

AutoTrack biedt ruim 170.000 occasions van zowel particulieren als autobedrijven aan op haar website. Binnen dit grote aanbod controleert AutoTrack alle occasions nauwkeurig voordat deze worden aangeboden. Zo kun je bij AutoTrack altijd onbezorgd op zoek gaan naar de occasion die bij je past.

Bij AutoTrack is AdWords een belangrijke verkeersbron. Ons is gevraagd om het verkeer uit dit kanaal zo optimaal mogelijk in te richten, met de volgende 3 doelen:

  1. Minder afhankelijk worden van Dynamische Search campagnes.
  2. Een groter aandeel voor non-branded campagnes in verkeer en conversies.
  3. Op accountniveau meer conversies genereren.
AutoTrack heeft een aanbod van 170.000 occasions. Hierdoor is de campagne inzet en het online zoekgedrag van gebruikers erg divers. Door het optimaal inrichten van het AdWords account en de inzet van feedgebaseerde campagnes via Channable hebben we in een korte tijd meer non-branded verkeer en conversies gerealiseerd.

Ramez Khader

Manager Customer Success; vraag hem advies over online adverteren of webstatistieken

Hoe benaderen we de doelgroep?

Door het grote aanbod van merken en type auto’s hebben we te maken met een grote doelgroep. Binnen deze doelgroep maken we een onderscheid in specifieke fases waarin een gebruiker zich kan bevinden wanneer hij/zij op zoek is naar een auto.

Vanuit AdWords perspectief doen we dit volgens de SEE – THINK – DO fases in de customer journey. De campagnes binnen het account zijn zo ingedeeld dat we alle fases van de customer journey kunnen bedienen. Het is namelijk van uiterst belang om gebruikers aan te spreken op basis van de fase waarin zij zich bevinden. Iemand die zich enkel aan het oriënteren is op een auto heeft een minder grote kans op conversie dan iemand met een koopintentie gericht op een specifiek model.

Iedere fase heeft dan ook passende doelstellingen in de vorm van traffic, conversie en kosten per conversie. In onderstaand overzicht hebben we een voorbeeld advertentie per fase in de customer journey uitgewerkt.

Productfeed gebaseerde campagnes

We hebben ervoor gekozen om op de productfeed gebaseerde long-tail campagnes in te zetten. Het doel hiervan was om het verkeer van de dynamic search campagnes over te nemen en het aandeel non-branded verkeer te laten groeien. Maar hoe hebben we dit aangepakt?

Via een door ons veelgebruikte tool, Channable, is het mogelijk om op basis van een productfeed advertenties te maken voor Google Search. Aangezien iedere aangeboden occasion op AutoTrack is opgenomen in de productfeed kunnen we gebruikmaken van dynamische variabelen in onze AdWords advertenties.

Maar hoe hebben we er voor gezorgd dat het verkeer vanuit de Dynamic Search campagnes over wordt genomen door de feed gebaseerde campagnes?

  1. Allereerst hebben we een overzicht gemaakt van de te creëren dynamische campagnes. Op welke long-tail termen zit veel zoekvolume? Welke combinaties zijn relevant, gelet op de beoogde conversie doelen?
  2. Omdat er informatie vanuit de productfeed wordt gehaald zijn we in staat om dynamische waarden in de advertentieteksten terug te laten komen. Dit stelt ons in staat om de relevantie van de advertenties voor de gebruiker te maximaliseren.
  3. Omdat de feed dagelijks wordt bijgewerkt hebben we altijd up-to-date informatie in de advertenties. Deze worden namelijk bij wijzigingen in de feed onderbroken en vervangen door nieuwe advertenties met de nieuwe waarden.

Zie hieronder een tweetal advertentievoorbeelden waarin dynamische variabelen zijn toegevoegd:

Resultaten om trots op te zijn!

Vooraf hadden we verschillende doelstellingen. Benieuwd welke resultaten we per doelstelling hebben behaald?

1. Minder afhankelijk worden van Dynamische Search campagnes

  • 27% meer non-DSA verkeer gegenereerd
  • 10% verlaging in de kosten per klik
  • 25% meer conversies
  • 10% daling in de kosten per conversie

 2. Groter aandeel en betere prestaties voor non-branded campagnes

  • 29% meer non-branded verkeer gegenereerd
  • 30% meer conversies gegenereerd
  • 15% verlaging van de kosten per conversie

 3. Op accountniveau meer conversies genereren

  • 20% meer conversies gegenereerd
  • 15% verlaging van de kosten per conversie

Winnaar Dutch Search Awards

Naast deze behaalde doelstellingen hebben wij met deze case de Dutch Search Award voor "Beste gebruik van search in Automotive" gewonnen. Met deze onderscheiding mogen wij onszelf het beste online marketing bureau in de Automotive Branche noemen. Nog een doelstelling waar wij trotst op zijn!

      

  • 27% meer non-DSA verkeer

  • 30% meer non-branded conversies

  • 15% verlaging van kosten per conversie

Dit wil ik ook!
Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.