AA Drink

Meer dan 3 miljoen bereikte sportfans

Specialisaties in deze case

Klantbinding door de inzet van Social Media

Dafne Schippers is momenteel de Nederlandse koningin van de atletiek. Niet alleen op de sprintbaan, maar ook zeker buiten het sporten om is Dafne letterlijk en figuurlijk hard op weg de concurrentie achter zich te laten.

Voorbeschouwing

Als trotse sponsor van Dafne Schippers heeft AA Drink een speciale actie opgezet deze zomer, vooral gefocussed rondom het EK Atletiek en de Olympische Spelen. Tijdens de actie konden de fans van Dafne Schippers door middel van een actiecode - terug te vinden op een fles AA Drink - kans maken op een heuse #Dafnevlag én een Meet & Greet met de sprintkoningin. 

Online ondersteunt de offline activiteiten

Op diverse verkooppunten in het land werden speciale actiedisplays ingericht op de winkelvloer. Daarnaast werd er een speciale Dafnevlag website ontwikkeld door Lukkien. Op deze site konden de actiecodes van de flesjes worden ingevuld. Bovendien was er een apart activatiewebsite waar winnaars van een #Dafnevlag een foto met hun gewonnen vlag konden uploaden en hiermee kans maakten op de Meet & Greet.

Activatie van de doelgroep door Fingerspitz

Iedere campagne begint bij het creëren van awareness. Met de inzet van zoekmachine adverteren, YouTube advertising, display advertising en social media campagnes hebben wij Nederland kennis laten maken met deze toffe actie van AA Drink.

Met slimme targeting mogelijkheden binnen Facebook, Twitter en Instagram én daarbij adverteren op relevante zoektermen binnen Google AdWords en YouTube, hebben wij de juiste doelgroep weten te bereiken.

Aan Fingerspitz de taak om deze bezoekers bekend te maken met de actie én te activeren om mee te doen.

Door meerdere kanalen slim in te zetten, hebben wij alleen al via social media meer dan 3 miljoen Nederlanders bereikt. Door de juiste kanaalmix in te zetten hebben wij ├ęchte Dafne fans, zowel online als offline, weten te activeren. Mooi om te zien dat online en offline marketing hand in hand gaan en elkaar versterkt!

Paul Rombouts

Specialist in display en social advertising

De juiste boodschap tonen

Het is belangrijk dat de juiste boodschap wordt getoond aan de juiste doelgroep. Zo kregen bezoekers die nog niet bekend waren met de #Dafnevlag een andere boodschap te zien dan bezoekers die al op de website waren geweest.

Bezoekers die hun actiecode al hadden geüpload werden geretarget en geactiveerd om daarna ook een foto met hun Dafnevlag te uploaden. Hierdoor maakten ze kans op een Meet & Greet met Dafne Schippers. Retargeting is ingezet, via zowel de social media kanalen als via display banners.

Hieronder zie je een voorbeeld van een van de Display boodschappen. Deze waren onder andere te zien op sportsecties van Telegraaf.nl, AD.nl en Nu.nl.

Awareness Do

Samenwerking met Dafne

Het was ontzettend gaaf dat Dafne zelf een belangrijke rol heeft gespeeld in de campagne. Meer dan 70.000 personen hebben het filmpje van Dafne afgekeken via YouTube advertising. Wij hebben hierin geadverteerd op filmpjes van de Olympische Spelen, het EK Atletiek en andere races van Dafne Schippers die online staan. Via Facebook zijn de filmpjes door bijna een half miljoen mensen bekeken.

Succesvolle activatie

Dat de Dafnevlag een succes is geweest, is één ding wat zeker is. Een van de belangrijkste doelstellingen van AA Drink was om de relatie tussen de atlete en het sportdrankmerk te versterken deze zomer. Er zijn miljoenen sportfans in Nederland bereikt en het aantal deelnemers aan de actie was enorm. Er zijn in totaal zo’n 90.000 #Dafnevlaggen verstuurd. In het Olympisch Stadion kon je tijdens het EK Atletiek niet meer om de vlaggen heen. En ook in Rio de Janeiro is de #Dafnevlag regelmatig gespot. De reacties op deze campagne waren ronduit overweldigend. De AA Drink actie is daarnaast ook terecht gekomen in Adformatie’s lijst met Olympische activaties op een verdienstelijke 15e plaats.

Fingerspitz is al jaren de webcare partner van AA Drink. Dit houdt in dat wij ook gedurende deze actie alle reacties hebben gemonitord. Nikita draaide overuren door enthousiaste fans te woord te staan via Twitter, Facebook en Instagram.

“We krijgen altijd veel berichten binnen via de social media accounts van AA Drink, maar gedurende de actieperiode van de Dafnevlag campagne was het extreem. Zoveel mensen wilden een Dafnevlag of Meet & Greet en hoopten via privéberichten extra kans te maken. Het feit dat we hier zo druk mee zijn geweest laat zien hoe succesvol de actie was. In de zomer van 2016 kon je niet meer om Dafne Schippers heen, en AA Drink heeft hier met de Dafnevlag actie goed op ingehaakt. Ontzettend gaaf om aan deze campagne te hebben meegewerkt!”

Nikita Peeters - Zijlstra – Teamlead online marketing bij Fingerspitz

   

Behaalde resultaten

Binnen een paar weken hebben wij in awareness fase meer dan 3.000.000 sportfans bereikt door de inzet van alleen social media campagnes. Daarnaast zijn er in de Do fase meer dan 90.000 Dafnevlaggen verspreid. Om de campagne extra lading te geven is er doormiddel van display advertising aan branding gedaan. 

  • > 3 miljoen bereikte sportfans

  • 90.000 Dafnevlaggen verspreid

  • Positieve branding

Dit wil ik ook!
Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.