De status van Marketing Automation in Nederland (Benchmarkrapport)

 

In 2018 droegen maar liefst 363 Nederlandse marketeers bij aan het benchmarkonderzoek 'De status van Marketing Automation in Nederland - 2018'. De antwoorden zijn inmiddels geanalyseerd en de resultaten op papier gezet!

Download het gratis benchmarkrapport als je...

  • ... wilt weten wat de status van marketing automation in Nederland is;
  • ... benieuwd bent naar wat de redenen zijn om géén marketing automation te gebruiken (en dat is niet omdat we het niet nodig hebben!);
  • ... je afvraagt of marketing automation al ver geïmplementeerd is bij organisaties zoals die van jou - kijkend naar bijvoorbeeld branche en bedrijfsgroote;
  • ... wilt weten welke software het populairst is, en voor wie;
  • ... hulp nodig hebt bij het kiezen van de juiste software;
  • ... en nog veel meer!

Marketing automation is uitgegroeid tot een topprioriteit voor Nederlandse marketeers. Dat blijkt uit het benchmarkonderzoek ‘De status van Marketing Automation in Nederland - 2018’. Maar liefst 96% geeft het toe: marketing automation is onze topprioriteit.

De cijfers uit de Verenigde Staten kennen we: Daar gebruikt maar liefst 90% van de bedrijven (binnenkort) een vorm van marketing automation. Dat is nog altijd een flinke voorsprong ten opzichte van Nederlandse bedrijven - maar ook hier groeit marketing automation. En hard ook.

Op dit moment is de B2B al wel verder dan de B2C. In de B2B gebruikt 80% (binnenkort) marketing automation, tegenover 73% in de B2C.

Dit soort cijfers kun je verwachten

Van de groep mensen die geen plannen heeft om te beginnen met marketing automation, geeft slechts 18% (B2B) en 16% (B2C) aan het niet nodig te hebben. De ambitie om te starten is er dus wel degelijk. Kijkend naar het totaal aantal deelnemers, is dit slechts 4%. De voornaamste redenen om niet te starten, blijkt een tekort aan resources, budget of personeel.

In de ICT is de implementatie van marketing automation op dit moment het verst: 70%, en nog eens 23% start binnenkort.

Het verschil met traditionele branches is enorm. Het percentage zakt daar tot niet meer dan 20%. In meer dan de helft van de branches zit het percentage nog onder de 30%.

Toch gebruikt in vrijwel iedere branche binnenkort de meerderheid marketing automation - op één branche na. 

Nog meer interessante cijfers bekijken?

Download gratis het complete benchmarkrapport en lees alles over de status van marketing automation in Nederland in 2018!