Zoekwoordenonderzoek

Troef je concurrentie af op Google. Analyseer waar je doelgroep naar zoekt, en op welke zoekwoorden je je moet focussen om méér gratis, organisch verkeer naar je website te realiseren.

Zoekwoordenonderzoek: de voordelen

  • Startpunt van je SEO strategie
  • Ontdek waar je doelgroep naar zoekt
  • Ontdek op welke zoekwoorden SEO kansen liggen
  • Méér relevant verkeer naar je website
  • Hogere posities in Google

Je klanten hebben een vraag…

… en het antwoord daarop zoeken ze op Google. Maar liefst 93% van alle online ervaringen beginnen met een zoekopdracht.

Welke zoektermen gebruikt je doelgroep? En welke termen zijn, kijkend naar koopintentie, het meest interessant? Hoe groot is de kans dat je op een bepaalde term op #1 kunt komen te staan?

Een zoekwoordenonderzoek is wat je nodig hebt. Daarin kijken we niet alleen naar zoekvolumes. Minstens zo belangrijk is bijvoorbeeld de concurrentie. Waar zitten je kansen?

In je zoekwoordenonderzoek maak je onderscheid tussen short tail en longtail zoekwoorden:

Zoals je begrijpt zijn het niet alleen de generieke (short tail) termen waar je je op moet focussen. Júist niet, eigenlijk. Het zin de longtail zoekwoorden die uiteindelijk de meeste conversies opleveren.

Thema’s en subthema’s

Aan de hand van het zoekwoordenonderzoek wordt een content plan geschreven. Daarin staat wat de thema’s zijn waar je je op moet focussen, vanwege het zoekgedrag en de potentie binnen zoekmachines. Die thema’s verdelen we weer in subthema’s:

Waarom we dat op deze manier doen? Omdat Google het samenhangen van kwalitatieve content per thema herkent. Push jezelf dus om veel te schrijven over verschillende aspecten van het hoofdonderwerp, want dat laat zien dat je over kennis en kunde beschikt in jouw vakgebied.

Daarnaast maken we nog eens onderscheid in drie typen content:

  • Focus op verkeer
  • Focus op autoriteit
  • Focus op conversie

Het klinkt misschien cru, maar het is niet het belangrijkste dat je content wordt opgemerkt door zoekmachines. Belangrijker is het dat je lezers een actie ondernemen: van het simpelweg lezen van de content, tot het delen ervan, en uiteindelijk converteren. Traffic, autoriteit, en conversie dus.

Google herkent het namelijk als je content wordt gewaardeerd. Als jij belooft dat je kwalitatieve content maakt, en je doelgroep pikt dit op, zul je vanzelf hoger in de zoekresultaten staan. Wel zo eerlijk.

Het startpunt van je SEO strategie

De kennis die je verzamelt over het zoekgedrag van je doelgroep, is essentieel voor je SEO activiteiten. Maar het is moeilijk om betrouwbare én bruikbare data om te zetten in actiepunten. Hoe pak je dat slim aan?

Fingerspitz beschikt over de juiste tools om de perfecte combinatie aan zoekwoorden voor jouw website te vinden. Zo gebruiken we SEMrush, de nummer één tool als het gaat om zoekmachine optimalisatie. Daarmee vinden we niet alleen de perfecte zoekwoorden voor jouw website, maar analyseren we ook de scores van je huidige website en herkennen we problemen sneller. De gecertificeerde SEO-experts blijven het organisch verkeer naar je website continu monitoren, op zoek naar het beste resultaat: zo veel mogelijk én relevant gratis zoekverkeer naar je website.

Start met een zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoordenonderzoek is altijd een goed idee. Voor het bepalen van je lange termijn aanpak, maar ook voor het herkennen van quick wins. Samen doen? Geen probleem.