SEO bij migratie website

Nieuwe website? Je wilt geen kansen missen om direct goed te scoren. Met een sterke voorbereiding heb je een enorme voorsprong. Te laat optimaliseren op SEO is erg gevaarlijk voor je positie tussen de zoekresultaten.

Voordelen van SEO bij migratie website

  • Gericht advies voor de webbouwer
  • Minimale daling in organisch verkeer na migratie
  • Bestaande SEO-waardes verhuizen mee naar je nieuwe website
  • Sterkere SEO site-structuur
  • Direct vindbaar

Eerst het technisch skelet, dan de SEO?

Het gebeurt nog steeds: websites worden eerst gebouwd, om pas dáárna over vindbaarheid na te denken. Zonde, want zo maak je het jezelf onnodig moeilijker. Een goede voorbereiding maakt het juist makkelijker voor jezelf én de webbouwer om technische én content-gerelateerde SEO-punten te implementeren. Dat scheelt in developmentkosten.

Waar moet je nieuwe website aan voldoen? Hoe kun je oude, opgebouwde autoriteitsscores meenemen naar je nieuwe website? Hoe maak je het de webbouwer zo makkelijk mogelijk, zodat je later geen extra kosten aan SEO-optimalisatie hebt? Belangrijke vragen bij de migratie naar een nieuwe website.

Op basis van je online strategie is een Request for Proposal (RfP) noodzakelijk om de webbouwer te vertellen waar je website aan moet voldoen. Qua techniek wil je namelijk meteen goed zitten. Kies dus een webbouwer die kan voldoen aan de eisen in je RfP.

Achterover leunen en wachten tot go-live? Dat zit er helaas niet in. Afgezien van het feit dat er waardevolle content moet worden geschreven, moet er ook nagedacht worden over de sitestructuur. Een radicale wijziging vanuit de huidige websitestructuur kan bovendien zorgen voor een flinke SEO dip. Idealiter is de site structuur met bijbehorende URL’s gebaseerd op een recent SEO zoekwoordenonderzoek.

Neem de huidige SEO waarde mee naar je nieuwe site

Je huidige website heeft in het verleden een autoriteitsscore opgebouwd. Dit gaat over de waarde van je domein, maar ook over de pagina’s op zich. Dit noemen we Domain Authority (DA) en Page Authority  (PA).  Als je een nieuwe website krijgt, wil je niet dat deze waarde verloren gaat. Door middel van een migratieschema zorg je ervoor dat de oude URL verwijst naar de best passende nieuwe URL.

De migratie aanpak voor het behoud van je SEO scores ziet er als volgt uit:

  1. Aanpak bepalen: waar bestaat de migratie uit? Wie doet wat? Hoe gaan we het doen, en wanneer?
  2. Nulmeting: wat zijn je huidige SEO-prestaties? Hoeveel backlinks heb je? Welke rankings heeft je website ontvangen?
  3. Acties vóór de migratie: je website registreren, veiligheidscertificaten, redirects checken enzovoorts.
  4. Support tijdens de migratie: configureren van de Analytics-omgeving, certificaten verifiëren, enzovoorts.
  5. Controle na migratie: werkt alles naar behoren? Zijn de opgebouwde autoriteitsscores goed meegekomen?
  6. Evalueren en bijsturen: wat te doen om de SEO-scores te optimaliseren?

Zoals je ziet is het een complex traject. Fingerspitz beschikt over de juiste mensen, kennis & tools om je te helpen met een veilige migratie van je website. Zo hebben we meerdere gecertificeerde SEO specialisten en gebruiken we professionele tools zoals Screaming Frog en SEMrush.

Verlies geen organisch verkeer

Samen met jou en je webdeveloper zorgen we ervoor dat je geen opgebouwde SEO-scores verliest en dus organisch verkeer misloopt. Laat ons weten wat je migratieplannen zijn, we zijn benieuwd!