Bel ons: +31 (0)76 763 06 00
ROAS

Het voordeel van online marketing is dat je alleen betaalt voor resultaat. Maar je kunt veel meten: vertoningen, klikken, conversiekosten, enzovoorts. Als het aan ons ligt, is er één metric interessant voor alle SEA marketeers: de ROAS.

In platformen als Google Ads kun je waanzinnig veel doormeten. Van CTR's tot vertoningspercentages, en van kosten per conversies tot CPC's.

Als wij bij Fingerspitz één favoriete metric op moesten noemen, dan zou het ROAS zijn. ROAS staat voor Return on Ad Spend:

ROAS = (totale conversiewaarde - totale kosten) / totale kosten

De berekening is dus vrij simpel. Stel, je realiseert binnen één maand 10 conversies. De totale waarde hiervan is €1.000. De advertenties die je hebt ingezet om deze conversies te realiseren, hebben je €200 gekost. De ROAS van deze campagne is dus: (€1.000 - €200) / €200 = 4. Ofwel: voor iedere euro die je in deze campagne hebt gestoken, heb je er 4 teruggekregen als omzet. Uitgedrukt in een percentage heb je dus een ROAS van 400%.

Waarom sturen op ROAS?

We sturen altijd het liefste op conversiewaarde. Dat is namelijk wat je onderaan de streep overhoudt. Vanity metrics zoals een gemiddelde positie of vertoningspercentage zeggen namelijk niet zoveel over wat een campagne nu écht oplevert. Binnen bijvoorbeeld de e-commerce is dat natuurlijk makkelijker dan in veel B2B-omgevingen. Maar door met klanten te sparren over klantwaarde, lukt het ons toch om ook hier te focussen op ROAS. Zo wordt de impact van campagnes beter zichtbaar, maar ook vooral tastbaarder. Wat levert iedere euro écht op?

Daarnaast zijn we bij Fingerspitz dol op technologische vooruitgang. Zo ook de machine learning mogelijkheden binnen advertentieplatformen.

Met de Smart Bidding-strategie Doel-ROAS, of Target ROAS, stel je simpelweg het ROAS-percentage in waar jij voor wilt gaan. Google gaat dan op zoek naar de groep mensen die de hoogste kans hebben om een transactie uit te voeren op bijvoorbeeld je website. Door je Doel-ROAS door te geven aan Google, behoud je dus de volledige controle over je uitgaven, terwijl je het algoritme al het werk laat doen. Want het algoritme weet echt wel beter welke mensen wél gaan converteren, dan jij en ik.

En sturen op ROAS heeft nog een voordeel. De enorme hoeveelheid tijd die je hiermee bespaart, kun je steken in het creatieve aspect van je campagne, dataverrijking, experimenteren, of het verder uitwerken van je strategie. Bij Fingerspitz zien we dat we, door het omarmen van deze automatische strategieën, veel succesvoller kunnen zijn. 

Maximaliseer je Return on Ad Spend

Je wilt de waarde van je advertentiebudget maximaliseren. Dat wil zeggen: zo veel mogelijk omzet genereren uit je budget. Daar willen wij je bij helpen.