Bel ons: +31 (0)76 763 06 00
Content plan

De content op je website trekt geen extra bezoekers. Relevante content realiseert traffic, overtuigt en draagt bij aan het online succes. Een content plan helpt je hiermee op weg.

Een content plan maken we onder andere voor:

  • Notenboom
  • AA Drink

De voordelen van een content plan

  • Een goed begin is het halve werk
  • In één oogopslag zien wat er op de planning staat
  • Rust, voor jou en je collega's
  • Minder ad hoc werken

Content plan: hoe maak je dat?

Wanneer wij aan de slag gaan met een content plan, starten we bij de basis. Hierbij vinden we het belangrijk om vooraf zoveel mogelijk over een bedrijf, de doelgroep, de producten/diensten en doelstellingen te weten. Ook is het handig om te bekijken welke content er al voorhanden is. Mogelijk kun je dit hergebruiken.

Vervolgens gaan we brainstormen. Samen met jou en enkele collega’s. Gekke dingen verzinnen die we over je bedrijf kunnen roepen. Maar ook minder gekke dingen, want die zijn ook belangrijk. Vaak kijken we ook naar een inhaakkalender en de marketingkalender van het bewuste jaar.

Ben je een bedrijf dat zich richt op duurzaamheid of heb je een webshop die truien verkoopt? Doe dan iets met Warme Truiendag. Weet je al maanden van tevoren dat er een productlancering aankomt? Bereid dit voor! Want een productlancering staat of valt met de manier waarop je het lanceert. En daar is content voor nodig. Een social media campagne waarin je toffe filmpjes laat zien bijvoorbeeld.

Hoe ziet een content plan eruit?

Alle input verwerken we in een content planning. Een handig overzicht van de content die je in een bepaalde week, op een bepaalde dag, en op een bepaald kanaal gaat plaatsen. En doe je het zelf, of doet jouw collega dit? Dit kun je er allemaal bij zetten, zodat je in één oogopslag ziet hoe het ervoor staat in een bepaalde week.

Het is ook belangrijk te kijken welke platformen we voor welk onderdeel willen inzetten. Belangrijk zijn natuurlijk je social media kanalen. Welke kanalen zijn voor jou interessant?

  • Wil je zo veel mogelijk mensen bereiken? Maak dan gebruik van Facebook marketing.
  • Maak je gebruik van visuele afbeeldingen, voor bijvoorbeeld meer naamsbekendheid voor een jonge doelgroep? Dan is Instagram meer iets voor jou.
  • Wil je een zakelijke doelgroep bereiken, met name in de B2B-markten? Kijk dan eens naar LinkedIn.
  • Wil je een unieke, jonge doelgroep bereiken die addicted zijn aan hun telefoon? Probeer Snapchat Advertising!

Dit betekent niet dat er geen ruimte is voor onverwachte dingen, maar het is wel prettig om goed voorbereid te zijn op de komende maanden. Of zelfs komend jaar. Zodat je niet steeds ad hoc hoeft te bedenken wat je nou weer kunt plaatsen op Facebook of waar je nu weer over moet schrijven op je blog. Dit kun je voor een groot deel voorbereiden! En dat geeft rust. Voor jou, en je collega’s!

Meer over social media?

Bij Fingerspitz schrijven we veel over online marketing. We zitten bovenop de laatste trends, nieuws, ontwikkelingen en strategieën. Die kennis delen we graag met jou. Lees ons social media blog!

Een content plan voor jouw bedrijf?

Ben je benieuwd hoe zo’n content plan er uitziet? Of wil je graag op weg worden geholpen met je eigen content planning? We gaan je helpen! Alvast zelf aan de slag? Download hier de content channel matrix en creëer een handig overzicht van de content op interne en externe communicatiekanalen.