Demografische gegevens beschikbaar in Analytics

Inschakelen van Demografie en Interesses Rapporten

Om de demografische gegevens en interesses van je bezoekers te kunnen analyseren en bekijken, moet je de volgende stappen doorlopen:

  1. Update de Google Analytics trackingscode om display-advertenties te ondersteunen. Eén regel moet hiervoor vervangen worden. Vergeet ook niet de privacy policy aan te passen nu je extra gegevens gaat verzamelen. (instructies)
  2. Schakel demografische en interesserapporten in binnen de Google Analytics rapporten interface. Ga in de linkerkolom naar ‘Doelgroep’ > ‘Demografie’ > ‘Overzicht’ en klik vervolgens op de blauwe knop.
  3. Schakel demografische en interesserapporten in binnen de Google Analytics beheer interface. Ga in de rechterbovenhoek (in de oranje balk) naar ‘Beheerder’ > ‘Property-instellingen’ en zet ‘Rapporten voor demografische en interessecategorieën inschakelen’ op aan. Sla de instellingen vervolgens op.

Demografische en interessesrapporten

Na enige tijd ontvang je de data binnen Analytics. Je kunt dan op 4 dimensies je data analyseren:

  • Leeftijd: de leeftijd van de bezoekers verdeeld over 6 categorieën: 18-24, 25-34, 35-44, 44-54, 55-64 en 65+;
  • Geslacht: uiteraard verdeeld in man of vrouw;
  • Affiniteitscategorieën: lifestyle categorie waar een bezoeker in geïnteresseerd is, bijvoorbeeld: TV liefhebbers, kook fanaten en sport fans.
  • Overige categorieën: interesse categorie waar een bezoeker op het internet veel naar kijkt, zoals: nieuws/weer, muziek & audio en online community’s.

De standaard informatie in deze rapporten is al erg interessant, want je krijgt een veel beter beeld van je bezoekers. Uiteraard kun je deze dimensies ook over de andere gegevens en rapporten heen leggen.

Standaard rapport in Analytics. In dit geval staat weergave van het dimensie ‘geslacht’ aan.

Binnen ieder rapport in Google Analytics kun je een secundaire dimensie toevoegen. Hierin kun je ook één van de vier nieuwe dimensies selecteren.

Het is dus ook mogelijk om de opbrengsten van je webshop uit te zetten tegenover, bijvoorbeeld, leeftijd. Zo zie je in één oogopslag welke groep verantwoordelijk is voor de hoogste opbrengst en welke groep hierin achterblijft. Wie weet richtte jij je met je bedrijf nou net op de groep die achterblijft. In dat geval wordt het tijd dat je wat aan je strategie gaat doen.

ga_leeftijd

Lees meer over

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.