Mobiele app promoten via Facebook met Mobile App Install Ads

Steeds meer bedrijven laten een app ontwikkelen. Vaak wordt het marketingbudget van de app echter vergeten. Zonde. Via Mobile App Install Ads kun je je doelgroep heel goed (en betaalbaar) bereiken.

De app business is booming. In juli 2008 stonden er slechts 500 apps in Apple's App Store. Nu, ruim vijf jaar later, is de teller een miljoen apps al gepasseerd. Zoals in onderstaande grafiek is te zien, heeft deze markt zich razendsnel ontwikkeld:

Steeds meer bedrijven laten een app ontwikkelen. Door middel van een app kun je klanten aan je binden. Bovendien kun je ze een extra service bieden. Zo kan een restaurant een app op de markt brengen waarmee je gemakkelijk een tafel kunt reserveren, maar je kunt ook denken aan een informatieve app of bijvoorbeeld een game.

Een app laten maken is niet goedkoop, dus wanneer je deze investering doet, wil je er ook zeker van zijn dat de app veelvuldig gedownload en gebruikt wordt. Vaak wordt het marketingbudget van de app echter vergeten, en gaat het gehele budget naar de ontwikkeling. Dit is jammer, want hierdoor staan er veel apps in de App Store of in Google Play die weinig tot geen aandacht krijgen, terwijl ze wel leuk, interessant of handig zijn, zonde!

Mobile App Install Ads

Sinds enige tijd biedt Facebook de mogelijkheid om speciale advertenties te maken gericht op het downloaden van apps, ook wel Mobile App Install Ads genaamd. Mobile App Install Ads worden getoond in het mobiele nieuwsoverzicht van Facebook (op je smartphone en/of tablet) en linken door naar de App Store of Google Play, waar je de app direct kunt downloaden. Ideaal.

Vanwege de vele targetingopties die Facebook biedt, kun je via dit kanaal heel eenvoudig de juiste doelgroep bereiken. Wil je je app bijvoorbeeld enkel tonen aan fans van je Facebook pagina die in de buurt van Amsterdam wonen? Of ben je op zoek naar net getrouwde stellen, 20-30-jarige mannen die van auto’s houden of vrouwen met een interesse in fotografie? Via Facebook vind je ze.

Buiten het targetten op interesse, geslacht en leeftijd, kun je de advertenties ook richten op je eigen CRM bestand. Zo kun je een app bijvoorbeeld enkel tonen aan je eigen klanten of mensen die eerder interesse hebben getoond in je product of dienst. De kans op conversie is dan erg groot.

Tevens kun je je richten op gebruikers van een specifiek apparaat of besturingssysteem. Wanneer je app is geoptimaliseerd voor iPhone 5 met iOS 7, dan wil je natuurlijk niet dat iPhone 4 gebruikers met iOS 6 de advertentie te zien krijgen.

Naast het genereren van downloads, kun je Mobile App Install Ads tegenwoordig ook inzetten om het gebruik van je app te vergroten. Veel mensen vergeten een app nadat ze deze hebben gedownload, en voorheen was het lastig om deze mensen alsnog te bereiken. Gelukkig kan dit nu via Facebook. Je kunt Mobile App Install Ads richten op de mensen die je app al hebben gedownload en zo de engagement onder deze gebruikers vergroten.

De mogelijkheden via Facebook zijn dus eindeloos. Er is geen enkel ander platform waar je je doelgroep zo goed kunt bereiken als hier. Dit maakt Facebook Ads niet alleen uitermate geschikt voor het vinden van nieuwe fans voor je Facebook pagina, maar ook voor het genereren van downloads én het verhogen van de engagement binnen je app.

Meten is weten

Wanneer je advertenties inzet, wil je wel weten wat het oplevert. In de App Store en/of Google Play kun je als developer het aantal downloads bijhouden, maar op deze manier weet je niet exact welke downloads zijn gegenereerd dankzij Facebook. Wil je uitgebreide cijfers hebben over het aantal downloads én demografische gegevens van de mensen die je app hebben gedownload, dan moet de developer de Facebook SDK code in de app installeren. Meer informatie hierover is te vinden op de Facebook Developers site.

Ervaringen Mobile App Install Ads

Klinkt interessant die Mobile App Install Ads, maar werkt het ook echt? Inmiddels kunnen wij deze vraag volmondig beantwoorden met "Ja!". Wij hebben Mobile App Install Ads voor diverse opdrachtgevers ingezet, zowel voor het promoten van een iPad game als het promoten van diverse apps voor smartphones. Omdat er vrij weinig over deze advertenties te vinden is op Nederlandse sites, wisten wij van tevoren niet goed wat we moesten verwachten qua conversiepercentage en kosten. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op conversiepercentages variërend van 56 – 97%. Door gebruik te maken van de vele targetingmogelijkheden die Facebook biedt, konden we heel gericht adverteren. Hoe gerichter je adverteert, hoe groter de kans op een download. En dat blijkt wel weer uit deze cijfers.

Voor een download betaalden we overigens tussen de € 0,04 en € 0,69. Wel zeg ik er direct bij dat we die € 0,04 per download hebben gerealiseerd in het buitenland. Daar is minder concurrentie en zijn de kosten dus ook lager.

In Nederland begint de inzet van Mobile App Install Ads te stijgen, maar desondanks is er nog volop ruimte voor groei. Wanneer je je app wilt promoten of de engagement wilt verhogen, is Facebook dan ook onmisbaar als marketingkanaal.

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.