Offline kleding verkopen zonder webshop?!

Dit artikel is geschreven in opdracht van het modevakblad Texilia.

Ja! Niet alle winkeliers hebben een webshop, maar dat betekent niet dat het internet geen kansen biedt voor deze ‘traditionele’ verkopers. Sterker nog: online marketingmiddelen vormen in veel gevallen een sterke stimulans om offline producten te kopen. Dit blijkt uit een onderzoek onder Amerikaanse retailers. Om uiteindelijk meer verkopen te realiseren, moet de consument de juiste motivatie hebben om een product te kopen. Daarnaast moet alles aanwezig zijn om het kopen zo makkelijk mogelijk te maken. Met online marketing zorg je ervoor dat de consument definitief overtuigd raakt. De vraag is hoe je hier praktisch invulling aan geeft. Hoe creëer je een succesvolle connectie tussen online? Hoe zorg je ervoor dat je via online marketing meer offline verkopen in je winkel realiseert?

Offline meer kleding verkopen via online advertenties

Online kanalen hebben volgens het onderzoek een grote impact op in-store verkopen. Dat is niet vreemd. 88% van de consumenten oriënteert zich namelijk eerst online, om vervolgens offline het product in de winkel te kopen. Volgens Forrester zal in 2017 in de VS 50% van de verkoop beïnvloed worden door het web. Een ander onderzoek wijst verder uit dat er meer verkoop in de winkel wordt gerealiseerd wanneer bedrijven adverteren op Google. Om het verschil in kaart te brengen werden verschillende advertentiecampagnes ontwikkeld gericht op verschillende regio’s en productcategorieën. Het resultaat? In de winkels werden binnen deze segmenten uiteindelijk meer verkopen gemeten. Dit betekent ook dat je bij het uitrekenen van je rendement van je online advertenties ook de offline omzet die het heeft gegenereerd moet meerekenen.

Claim zichtbaarheid

Er zijn verschillende methodes om via het online kanaal meer winkelverkoop te realiseren. Eén van de mogelijkheden is adverteren en zichtbaarheid claimen. Om op te boksen tegen de grote spelers is het verstandig om te kijken naar een collectieve samenwerking. Een goed voorbeeld hiervan zijn de 9straatjes in Amsterdam, waarbij de winkeliers gezamenlijk een webwinkel zijn gestart. Behalve zichtbaarheid claimen zijn er ook oplossingen voor een kleinere portemonnee. Je kunt hierbij denken aan het verspreiden van kleurplaten, die de kinderen samen met mama in de winkel kunnen inleveren. Of iets minder geraffineerd: het verspreiden van kortingsbonnen. Op dat vlak zijn er legio websites die daar in Nederland goed op inhaken. Daarbij kun je denken aan verschillende korting- en couponwebsites, zoals Actiecode.nl of Fashionchick.nl.

Lees meer over

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.