Ierland, het land van...

Ierland staat natuurlijk bekend om Guinness en rugby. Ook een leuk weetje is dat Ierland een belangrijk medisch, of eigenlijk moet ik zeggen cosmetisch, belang heeft in de wereld. Alle siliconen ter wereld worden namelijk gemaakt in Ierland. Afgelopen week bracht ik samen met mijn collega Tim een bezoek aan Dublin. Uiteraard bezochten wij deze mooie stad niet voor deze bekende branche, maar verblijdde we als marketeers Google en Facebook met een bezoekje.

Dublin is namelijk niet alleen de hoofdstad van Ierland, maar vooral ook het Europese hoofdkwartier op het gebied van de online tech industrie. De belangrijkste wijk, gevestigd aan een oude haven, wordt dan ook gekscherend Silicon Docks genoemd, naar het gelijknamende Silicon Valley in Amerika. Het kleine ‘onbekende’ stadje groeide tien jaar geleden uit tot een grote speler toen Google er een kantoor vestigde. Inmiddels zijn alle bekende bedrijven aanwezig, zoals: Facebook, Twitter, LinkedIn, PayPal, Zynga en Yahoo.

Buiten een mooie ervaring hebben we helaas niet veel nieuwtjes voor jullie meegenomen. De partijen laten namelijk niet het achterste van hun tong zien. Alles is goed beveiligd en blijft vooral strikt geheim. Een paar voorbeelden: bij binnenkomst werd ons gevraagd een NDA te ondertekenen. Op de gevel was nauwelijks te zien welk bedrijf er gevestigd is en bij Facebook mochten we absoluut niet inchecken uit angst dat ‘Jan en alleman’ in de toekomst om een rondleiding vraagt. De omgeving was goed om inspiratie op te doen, maar leverde ons helaas (of eigenlijk ‘gelukkig’) verder weinig echte nieuwswaardige feiten op.

Om jullie niet voor niets te laten lezen, sluit ik af met een paar interessante weetjes:

  • 70% van de leads is te danken aan sales effort, de rest is marketing (LinkedIn)
  • Facebook maakt de shift naar performance marketing en draagt dit ook uit naar de buitenwereld. En dat is terecht, ook via Facebook wordt het mogelijk om een goede ROI te halen.
  • Desondanks begint Facebook door deze vercommercialisering ook steeds meer irritatie op te wekken.
  • Is dat een kans voor Google+? Het werd ons wederom duidelijk dat Google alles op alles gaat zetten om Google+ te laten slagen. 
  • Google+ gaat vooralsnog geen advertenties binnen Google+ tonen, maar wel de mogelijkheid aanbieden om Google+ berichten op de andere Google diensten te promoten.
  • Google geeft aan dat Google+ een ongelukkige start heeft gemaakt, aangezien het wordt beschouwd als een social media netwerk, en daarmee concurreert met bijvoorbeeld Facebook. Daarmee geeft Google toe dat de introductie van Google+ iets wat ongelukkig is verlopen. De intentie van Google+ is namelijk het creëren van een laag die het werken met de verschillende Google diensten eenvoudiger maakt.

 

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.