Een sterk merk verkoopt zichzelf

Ik geef het toe: ik ben redelijk saai in mijn kledingkeuze en grijp vaak naar dezelfde merken. Laatst was mijn broek aan vervanging toe en zocht ik online naar een nieuw exemplaar. Hoewel ik altijd opensta voor veranderingen, kwam ik toch uit bij mijn favoriete merk en het model broek waarvan ik weet dat-ie lekker zit. Dat hij prijzig is, neem ik voor lief. Herkenbaar?

Sterke merken

Iedereen is er gevoelig voor: sterke merken. Brand love is een bekend begrip. Een merk is onderscheidend, heeft autoriteit en geldt als makkelijk lokkertje om onbekendere merken te verkopen. Een webshop met uitsluitend onbekende merken verkoopt minder makkelijk producten dan een webshop met bekende merken. Bovendien bevorderen sterke merken de conversie en online vindbaarheid van een website. Zo kan het zijn dat je als bezoeker via een bekend merk op een website belandt, maar de site verlaat met een product van een onbekend merk in je winkelmandje.

Merknamen verkopen

Het juiste assortiment levert dus bedoeld of onbedoeld bezoekers op vanwege je goede online vindbaarheid. Gebruikers zoeken specifiek op bepaalde producten met zoekwoorden die daarbij aansluiten. In fashion wordt er met name gezocht op merknamen. Retailers moeten van tevoren goed bedenken wat zij verkopen en welke zoekwoorden daarbij horen. Een goede tool voor het vinden van de juiste zoekwoorden is het hulpprogramma voor zoekwoorden van Google. Hier zie je precies hoe vaak er wordt gezocht op een specifiek merk, en of het ook de moeite is om dit op te nemen in je assortiment. Het zoekvolume geeft meteen een indicatie of er vraag is naar dit merk.

Beschermde zoekwoorden

Voordat je start met de verkoop van een merk worden er inkoopafspraken gemaakt. Het is raadzaam om van te voren te controleren of er in Google op de merknaam mag worden geadverteerd. Gebruikers die zoeken op een expliciete merknaam zijn namelijk bovengemiddeld geïnteresseerd en kopen sneller. Wanneer je niet op de merknaam mag adverteren, wordt het moeilijker om het merk goed onder de aandacht te brengen. Wij zien dat er daarom in steeds meer gevallen tussen retailers en merken onderhandeld wordt over de advertentiemogelijkheden. Een merk kan bij Google, wanneer het advertenties laat blokkeren op haar merknaam, namelijk ook uitzonderingen toevoegen.

Lees meer over

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.