Haal meer uit Google Shopping!

Als mensen een koopintentie hebben, dan herkent Google dit meteen. Google speelt hierop in door op zo’n moment de Shopping campagnes te activeren. Dylan Schuyt, Product Expert bij Google, gaf tijdens het Google Partner Event handige tips om de nieuwe Google Shopping campagnes optimaal in te richten.

Shopping?

Google Shopping campagnes zijn volgens Google “een betere manier om advertenties met productvermeldingen te maken, beheren en te optimaliseren”. De nieuwe Shopping campagnes zijn inmiddels al een tijdje uit bèta en vervangen de huidige Product Listing Ads (PLA’s). Eind augustus worden alle PLA’s automatisch omgezet naar Shopping campagnes, maar steeds meer adverteerders zijn inmiddels al overgestapt.
Google is de SERP (Search Engine Results Page) continu aan het aanpassen. De betaalde resultaten, de AdWords- en Google Shopping advertenties, komen steeds prominenter in beeld. Heb je een e-commerce site en wil je graag bovenaan komen te staan in Google? Dan is het volgens Dylan beter om meer prioriteit te geven aan de Shopping campagnes. In veel gevallen is het nu zo dat er eerst Google Shopping advertenties bovenaan staan, en daaronder nog maar één of twee tekstadvertenties. Stond je voorheen op de derde positie met je AdWords advertentie, dan wordt je nu aan de zijkant of onderkant van de pagina vertoond. Het is zelfs mogelijk dat je advertentie helemaal niet meer op de eerste pagina te zien is.

In onderstaand voorbeeld is het zelfs zo dat we eerst vijf Google Shopping-resultaten zien, gevolgd door één AdWords advertentie, dan de afbeeldingen van HP muizen, en dan pas een organisch resultaat. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat je als e-commerce site niet meer om Google Shopping heen kunt. Een ander bijkomend voordeel én een goede reden om hiermee aan de slag te gaan, is dat Shopping vaak goedkoper is dan Search.



Als je een sterke Shopping campagne weet op te zetten, kun je bij een goede optimalisatie volledige zichtbaarheid bereiken. Waar je met tekstadvertenties maximaal één keer wordt vertoond, is het met Google Shopping mogelijk om met meerdere advertenties tegelijk te worden vertoond. Dit zien we ook bij bovenstaand voorbeeld, waarin zowel Staples als Wehkamp twee keer voorkomen. Hoe meer advertenties er van jouw shop staan, hoe groter de kans op conversie.

Verschil tussen de oude Product Listing Ads (PLA’s) & Shopping

Waar je bij PLA’s niet productgericht kon sturen, is dit bij Google Shopping campagnes wel mogelijk. Je kunt je campagne opsplitsen op bijvoorbeeld merk, categorie of productniveau, en ook kun je hier je biedingen op aanpassen. Er zijn bovendien vijf custom labels beschikbaar waarmee je je producten kunt onderverdelen in waarden. Zo kun je in deze kolommen bijvoorbeeld de voorraad, verkoopprijs, omloopsnelheid of marge aangeven. Ook kun je ervoor kiezen om deze labels te gebruiken om aan te geven of een product seizoensgebonden of in de uitverkoop is. Op deze manier kun je de campagne nog beter beheren en optimaliseren.

Een andere belangrijke feature die Google heeft geïntroduceerd, is de mogelijkheid om een campagne een lage, normale of hoge prioriteit te geven. Waar dit voorheen niet mogelijk was, kun je nu wel controle uitoefenen op de producten die worden getoond. Stel dat er meerdere producten in een campagne zitten die gematched worden aan een zoekterm, dan kun je het product in de campagne met de hoogste prioriteit voorrang geven. Een hoge prioriteit is met name interessant voor seizoensgebonden producten. Zo kun je rondom Valentijnsdag rode lingerie prioriteren boven zwarte lingerie. Het prioriteren van producten is één van de belangrijkste kenmerken van Google Shopping. Maak hier dan ook zeker gebruik van.

Als laatste is het belangrijk om eens goed in je feed te duiken en deze te optimaliseren. Hoe specifieker je bent, hoe groter de kans dat je product wordt vertoond. Geef aan of een shirt sleeveless is of een V-neck heeft. Staat dit niet in je feed, dan word je advertentie ook niet getoond wanneer iemand hier naar zoekt. Let er ook op dat je geen irrelevant productnummer vooraan zet, maar het zoekwoord waar ook daadwerkelijk op wordt gezocht. De AdRank bepaalt uiteindelijk of je wordt vertoond. Hoe is je CTR en de omschrijving van je artikel? Is deze beter dan van andere adverteerders? Dan is de kans groot dat jij vijf keer wordt getoond en je concurrenten niet. Doe hier je voordeel mee!

Google Shopping tips van Google:

  • Voeg prioriteiten toe.
  • Maak gebruik van labels.
  • Pas de tekst van de feed aan als deze minder presteert.
  • Zet het beste zoekwoord vooraan, en niet een irrelevant productnummer.
  • Analyseer & optimaliseer!

Eind augustus moeten we allemaal om naar Google Shopping, maar Dylan adviseert om de campagnes nu al om te zetten. Zo heb je een paar maanden de tijd om te testen en te optimaliseren, en ben je er helemaal klaar voor tegen de tijd dat je geen keuze meer hebt. Met alle nieuwe features zou Google Shopping nóg betere resultaten op moeten leveren dan PLA’s. Wij zijn al volop aan het testen en hopen snel iets te kunnen meedelen over de resultaten.

Lees meer over

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.