App Store Optimization, het vergeten onderdeel van app-ontwikkeling!

Het ontwikkelen van apps is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Maar wist je dat 60% van alle apps nooit wordt gedownload? De voornaamste reden is dat men regelmatig vergeet te investeren in App Store Optimization (ASO).

Schokkende cijfers komen uit de verschillende App Stores: 60% van alle apps wordt nooit gedownload en 82% van de gebruikers kijkt nooit verder dan de top 25 resultaten van hun zoekopdracht in de App Store.

Het ontwikkelen van apps is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. De App Store van Apple en de Play Store van Google presenteren ieder meer dan een miljoen apps. De gedachte dat 60% van deze apps nooit gedownload wordt is haast onwerkelijk. De voornaamste reden voor deze cijfers is dat men regelmatig vergeet te investeren in App Store Optimization (ASO).

Hoe werkt App Store Optimization?

ASO werkt vergelijkbaar als Search Engine Optimization (SEO), wat we al langer kennen binnen online marketing. Door optimaal gebruik te maken van zoekwoorden komt je app hoger in de zoekresultaten te staan, wat leidt tot meer traffic naar de pagina van je app en uiteindelijk: meer downloads!

Er zijn vier factoren die van invloed zijn op je ASO score. In volgorde van belang zijn dit:

  • De titel – het is essentieel de juiste zoekwoorden te vermelden in je titel. Let op dat je de titel van je app niet te vaak wijzigt, dit kan je app onvindbaar maken voor gebruikers die gericht zoeken.
  • Zoekwoorden – onderzoek welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt in de verschillende app stores. Het is aan te raden om te controleren op welke zoekwoorden je concurrenten zitten. Zo kun je je prestaties eenvoudig vergelijken.
  • Totaal aantal downloads – hoe vaak je app gedownload is, is van grote invloed op je ranking. Hier heb je echter weinig controle over. Wel kun je dit beïnvloeden door bijvoorbeeld Mobile App Install Ads in te zetten.
  • Beoordelingen en Reviews – een hoge beoordeling en positieve reviews zorgen logischerwijs voor een hogere ranking in de zoekresultaten. Moedig je gebruikers aan een review te schrijven of je app te beoordelen.

App Annie, voor een volledig overzicht van je ASO

App Annie analyseert meta data (titel en app beschrijving) van alle publieke applicaties, om tot een volledig overzicht van zoekwoorden te komen. Vervolgens kan, voor jouw specifieke app, een lijst gemaakt worden van jouw ranking bij al deze zoekwoorden om vast te stellen wat de beste zoekwoorden zijn voor je app. Na het kiezen voor een zoekwoordencombinatie biedt App Annie je de mogelijkheid de resultaten, en gevolgen van eventuele veranderingen, in te zien.

De mogelijkheid deze resultaten te vergelijken met je concurrenten en trends te zien in het zoekgedrag van gebruikers maakt van App Annie een completere tool dan bijvoorbeeld SearchMan of MobileDevHQ.

Conclusie

Investeer niet enkel in de ontwikkeling van je app, maar richt je aandacht ook tot ASO. Doe onderzoek naar het zoekgedrag en de zoekwoorden van je doelgroep. Op deze manier voorkom je dat jouw app onderdeel wordt van de 60% niet-gedownloade apps.

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.