Content marketing trends 2020: dit zijn ze

Waar content marketing vroeger ‘het kleine broertje’ was, is het inmiddels uitgegroeid tot een vast bestanddeel in elke marketingstrategie. Bijna de helft van het succes van een campagne wordt immers bepaald door het creatieve aspect. Nu het nieuwe jaar voor de deur staat, is het dus hoog tijd om te kijken wat 2020 op het gebied van content in petto heeft.

#1. Video wordt de absolute standaard

Dagelijks wordt er 1 miljard uur aan online video’s bekeken: goed voor ruim 80% van de totale online consumptie wereldwijd. 72% van de consumenten kijkt liever een video over een product dan dat hij of zij een productomschrijving leest.

Video is de nieuwe standaard van content consumeren, in zowel de B2B als B2C. Zeker op mobiel kijken we veel meer video’s dan dat we blogs lezen. Je klanten doen het, dus moet jij er ook zijn: op zowel YouTube als Facebook, Instagram en LinkedIn. Video past in iedere fase van de customer journey: voor bereik, voor de oriënterende klant, voor retentie en frequentie, en meer.

  1. Onderzoek hoe video past in jouw strategie. Waar zoekt en kijkt je doelgroep naar? Hoe kun jij ze helpen door middel van een video?
  1. Besef je dat video (nóg) meer indirecte effecten heeft op je merk dan bijvoorbeeld tekst. Directe sales activatie hoeft niet altijd het belangrijkste doel te zijn met video.
  1. Experimenteer met video’s in je advertenties, op social media én YouTube voor sales activatie. Bouw bumper ads van 6 tot 10 seconden en maak ze responsive: geschikt voor YouTube, nieuwsoverzichten, Stories, enzovoorts.

#2. Merkbeleving voor identificatie & loyaliteit

Authenticiteit. Consistentie. Emotie. Identificatie. Autoriteit. Het zijn KPI’s die moeilijk te meten zijn en waarin we op korte termijn geen verschil kunnen maken, maar allesbepalend zijn voor je brand equity: wat mensen bereid zijn extra te betalen omdat jouw merk ergens op staat. Maar wij datagedreven marketeers houden niet van KPI’s die we niet kunnen meten. Daarom vergeten we ze vaak.

Juist in een groeiende markt, waar concurrenten sterker worden, is het belangrijker om een onderscheidend merk te zijn. We don’t buy products, we buy better versions of ourselves.

  1. Kijk kritisch naar je content uitingen. Komt je identiteit als merk hier goed in naar voren? Is je content niet product-focused, maar customer-focused? Welke emotie roept dit op bij je klanten?
  1. Je doelgroep wilt zich laten horen. Zet interactieve content in om de dialoog met je klanten aan te gaan. Stories op Instagram en YouTube zijn hier perfecte kanalen voor.
  1. Kijk naar je concurrenten en kopieer niet zomaar wat zij goed doen, maar bepaal hoe jij anders bent dan zij. Slechts een handjevol kernwaarden is al genoeg.

#3. Low-funnel content om loyaliteit te boosten

77% van de Nederlandse consumenten geeft aan ontevreden te zijn met het huidige aanbod aan loyaliteitssystemen. Er zijn enorme kansen om je retentie en frequentie te boosten.

Bestaande klanten bereiken is makkelijker én goedkoper dan nieuwe klanten bereiken: adverteerders die op high-converting keywords en doelgroepen adverteren, bieden steeds harder tegen elkaar op. Boost de loyaliteit en gemiddelde CLV (customer lifetime value) met behulp van waardevolle give-aways aan bestaande klanten.

  1. Er zijn tal van loyaliteitsprogramma die je in kunt zetten om bestaande klanten aan te moedigen terug te keren: spaarprogramma’s, voordeelprogramma’s, premiums enzovoorts.
  1. E-mail marketing leeft nog steeds! Creëer een community, en geef leden een incentive als extra reden om zich aan te melden.

#4. Interactieve content

Je fans willen gehoord worden. Ze willen interacteren met je merk. Hoe sneller je ze de mogelijkheid geeft om zich te laten horen, hoe eerder ze geïnteresseerd zijn in de rest van je verhaal.

Een golf van interactieve content ligt aan onze voeten: polls, contests, quizjes, video’s… Enzovoorts. Mensen die interacteren, onthouden beter wat er van ze wordt gevraagd. De mogelijkheid tot interactie met merken is de reden waarom Instagram Stories en YouTube zo goed werken.

  1. Besef je dat interactie aangaan ontzettend simpel is. Daag je community uit om te reageren op social media. Voeg quizjes, polls of tekstboxjes toe aan je posts en ads op Instagram Stories.
  1. Haak in op feestdagen en gebeurtenissen en tover een lach op het gezicht van je volgers. Je posts zal meer mensen bereiken. Let op: niet inhaken om het inhaken. Je moet écht creatief zijn.

#5. Tik-Tok?

Dé hit van 2019 in de app stores in Azië, Amerika en uiteindelijk ook in Nederland: TikTok. 500 miljoen (!) tieners loggen dagelijks in in de app, maar het kan goed zijn dat dat aantal inmiddels is ver-X-voudigd. Het gaat ontzettend hard met deze app.

Op TikTok maak je korte, Snapchat-achtige video’s op het ritme (of niet) van muziek die je zelf uitkiest. Je kunt dansen, lipsyncen, of gewoon korte shots van je dagelijkse activiteiten delen. Híér ontstaan nieuwe hypes, memes en hits. Het succes van de app is dat je zonder al te veel volgers te hebben toch enorm veel mensen kunt bereiken, middels de populaire discovery-feed.

De vraag is natuurlijk: hoe houdbaar is het succes van de app? Waarom lukt het deze nieuwe app wél om door te breken? En hoe serieus moet jij als content marketeer overwegen om aan de slag te gaan met TikTok in 2020?

  1. TikTok is voornamelijk voor tieners, maar het kan zomaar zijn dat de gemiddelde leeftijd met de tijd zomaar opkrikt. Datzelfde zagen we immers gebeuren bij Instagram en Snapchat.
  1. TikTok staat bol van de creatieve content. Adverteren is mogelijk, maar de eerste grote merken beschouwen TikTok meer als kanaal om fun-content te delen met hun doelgroep.

Dit zijn ze, dé Digital Marketing trends voor 2020

35 trends in search, social, content, data, automation en meer. Download nu!

Download nu!