Social media trends 2020: dit zijn dé trends

Nog een paar keer met je ogen knipperen (of je Instagram Feed refreshen) en dit jaar is alweer voorbij. Is jouw contentstrategie al klaargestoomd voor 2020? Waarin moet je op het gebied van social media echt investeren, en wat kun je links laten liggen?

De wereld van social media verandert sneller dan de Premier van het Verenigd Koninkrijk. Dus: belangrijk dat je niet achterblijft, de trends in de gaten houdt en snel schakelt. Om dat een stuk makkelijker voor je te maken, hebben we vijf onmisbare social-trends voor je op een rijtje gezet.

#1. Ephemeral content is de nieuwe maatstaf

Ephemeral content is content die na een bepaalde tijd verdwijnt, zoals Stories op Instagram. Deze vorm van content groeit, qua hoeveelheid, 15x sneller dan geplaatste content in de feed. 98% van de mensen op Instagram gebruikt Stories, waarvan 1/4e van de merken Stories zelfs dagelijks gebruiken. Deze vorm van content vormt de nieuwe maatstaf. De authenticiteit is hoog, het is laagdrempelig en roept op tot interactie. Daarnaast kun je veel elementen toevoegen aan bijvoorbeeld een Instagram Story waarop je kan reageren, zoals een poll of bijvoorbeeld een vragen(v)uurtje.

Wie de boot niet wilt missen, voegt de volgende twee punten toe aan zijn social to-do-lijstje:

  1. Pas de contentstrategie van een bedrijf aan op het inzetten van Stories of andere ephemeral content en leg niet meer puur de focus op het creëren van tijdlijn-posts,
  2. Experimenteer met instant experiences. Deze fullscreen advertentiemogelijkheden worden steeds belangrijker en steeds beter uitgeserveerd op Facebook en Instagram.

#2. Groepen en communities zijn terug van weggeweest

Mensen proberen steeds meer met elkaar te delen hoe ze over bepaalde tools, features, ideeën en onderwerpen denken. Groepen op social media bieden daar de uitkomst voor. Zo ontstaan er eigenlijk mini social networking communities. Grote kanalen als LinkedIn en Facebook voeren nieuwe features door die groepen ook steeds meer aan het licht brengen. Het is nu bijvoorbeeld ook mogelijk om als merkpagina deel te nemen aan een groep.

Tijd om op onderzoek uit te gaan dus! Zijn er groepen waarin je de discussie aan kunt gaan met je doelgroep? Welke groepen zijn interessant om te targetten? Vooral op LinkedIn werkt het targeten van groepen erg goed. Hier bevinden zich namelijk de mensen die het meeste engagen met die specifieke content!

#3. Social wordt het platform voor research én e-commerce

28% van de online gebruikers geeft aan dat zij social media gebruiken om onderzoek te doen naar een bepaald product voordat ze deze gaan kopen. 84% van de online gebruikers vertrouwen online reviews.

Daarnaast zien we dat er steeds meer mogelijkheden zijn om direct te verkopen op social media. Vooral op Facebook, Instagram en Snapchat zie je dit terugkomen, waarbij je producten kan taggen, waar de Marketplace is geïntroduceerd en waar je shopping advertenties kan opzetten. Op dit moment kun je in de Verenigde Staten zelfs direct producten afrekenen bij een selecte groep merken en influencers, via Instagram Check-out. De drempel om door te klikken naar een website neem je daarmee dus weg.

  1. Houd de ontwikkelingen rondom e-commerce op shopping goed in de gaten. Denk aan de introductie van afrekenen in de app, of de cryptomunt Libra, die Facebook misschien gaat inzetten. Dit kan veel kansen bieden en misschien wel een stuk van je marketing strategie veranderen.
  1. Zorg ervoor dat je zowel aan je betaalde advertenties werkt als aan je online presence op social media; dat wil zeggen dat je een mooie, professionele en geoptimaliseerde feed en pagina moet hebben om de juiste indruk achter te laten en je bezoeker te helpen in zijn/haar zoektocht naar het juiste product.

#4. De opkomst van conversational commerce

Conversational commerce refereert aan de interactie die mensen hebben met diensten en bedrijven via chat, zoals WhatsApp of Facebook Messenger. Hiermee vermijden we zoekfuncties, vervelende dropdowns en gaat de klant rechtstreeks het contact aan met het bedrijf of, in veel gevallen, het algoritme.

Echter is de chat op dit moment niet alleen meer een middel om vragen te beantwoorden; het is een punt waar je een conversatie begint om je conversie te verhogen. Door middel van AI in chatbots kunnen chatvensters geopend worden om de klant aan te sporen om een bepaalde actie te ondernemen. Stel je voor dat je advies kan geven over een bepaald product door simpelweg een paar vragen voor te leggen in een chatbot. Grote kans dat de conversie hierdoor wordt verhoogd, omdat je advies (en tegelijkertijd je product) perfect aansluit bij de wensen van de bezoeker.

Het is dus belangrijk om uit te zoeken hoe je chat kan inzetten om niet alleen je customer service te verbeteren, maar ook je conversie te verhogen. Probeer hierbij verschillende tools uit en zoek uit welke het best werkt voor jouw bedrijf.

#5. Live streaming & video

Video is naast ephemeral content een van de meest geliefde content types online. Het is niet voor niets dat YouTube de op een na grootste zoekmachine ter wereld is. Daarnaast geeft 80% van de mensen aan dat ze liever een video kijken dan een blog lezen, en 82% geeft dan ook nog eens de voorkeur aan live video. Facebook en Instagram hadden het al een tijdje, LinkedIn heeft het sinds september ook geïntroduceerd. Een echte kans voor B2B bedrijven om seminars te hosten, of bepaalde events uit te lichten.

In 2020 zal video ingezet worden voor persoonlijke interactie, wat perfect aansluit bij de opkomst van live streaming. Mensen op social media blijken ook 3x zoveel tijd te besteden aan het kijken van live video’s dan vooraf opgenomen video’s. Waarom? Het wordt vaak gezien als een persoonlijkere aanpak, en het is transparant. Bekijk dus of er seminars, trainingen of evenementen zijn die je live kan hosten. Wees ook niet bang om te investeren in video: het levert je uiteindelijk meer engagement en reach op je socials op.


Dit zijn ze, dé Digital Marketing trends voor 2020

35 trends in search, social, content, data, automation en meer. Download nu!

Download nu!
Lees meer over