7 tips voor het schrijven van effectieve nieuwsbrieven

7 tips voor het versturen van een effectieve nieuwsbrief

Om meteen met de deur in huis te vallen, e-mail is hét kanaal om te zorgen voor een optimaal behoud van je klanten. Maar hoe zet je dit het beste in? Schiet recht in de roos met het versturen van een effectieve nieuwsbrief. 

Veel bedrijven doen dat door de klanten een nieuwsbrief aan te bieden. Maar wanneer moet je die nieuwsbrief nou versturen? En wat ga je dan precies versturen? Waar zitten je klanten op te wachten? En hoe zorg je voor een optimale, schone database met nieuwsbriefabonnees? Met deze 7 eenvoudige en snelle tips help ik jullie op weg met het maken van een effectieve en doeltreffende nieuwsbrief.

#1. Heb je de juiste toestemming?

Het klinkt als het intrappen van een open deur, maar het gaat nog zo vaak fout… Heb je wel de juiste toestemming om de klant te mogen mailen? Vaak hoor ik: “maar het is toch een klant? Dan mag ik toch mailen?” Ja dat klopt, maar weet je ook precies wát je mag mailen?

Een klant zonder opt-in mag je servicegerichte mails sturen. Dat wil zeggen dat je informatie over het desbetreffende product of de dienst mag versturen. Denk aan terugroepacties of bezorginformatie. Deze informatie mag géén commerciële boodschap bevatten, zoals een vernieuwing of upsell/cross-sell.

Als je e-mails met een commerciële boodschap wilt sturen, zorg dan dat je een opt-in hebt (en het liefst nog een dubbele opt-in, zodat ze zelf hun inschrijving bevestigen). Dat houdt in dat de ontvanger actief moet aangeven dat hij/zij de nieuwsbrief wil ontvangen. Vaak wordt hier een formulier voor gebruikt, waarin een veld is opgenomen om akkoord te gaan met het verwerken van de gegevens om de nieuwsbrief te mogen ontvangen. Zorg ook dat je verwijst naar je privacy statement, waarin staat hoe je deze data gaat verwerken. Zorg er voor dat je dit veld altijd in je aanmeldformulier hebt en zorg dat het vinkje niet automatisch aan staat! Ze moeten namelijk actief hun toestemming geven.

Sla deze opt-in goed op in je e-mail marketing systeem, zodat je altijd kan bewijzen dat ze zelf een actieve opt-in hebben gegeven.

#2. Maak gebruik van segmenten

Een schone lijst met ontvangers die een actieve opt-in hebben gegeven, is natuurlijk ideaal. Maar hebben al deze mensen dezelfde interesse? Als je je nieuwsbrief effectiever wilt maken, zul je ook moeten zorgen voor de juiste segmentatie. Op deze manier kun je de meest relevante boodschappen sturen naar de bezoekers die aangegeven hebben hierin interesse te hebben. Zo bouw je een mooi profiel op van de bezoeker.

De opties om te segmenteren zijn eindeloos. Denk aan productcategorieën, locatie, favoriete winkel of type content die ze willen ontvangen (zoals acties of de nieuwste vacatures).

De makkelijkste manier om te segmenteren is door deze optie simpelweg in een formulier aan te bieden. Je kan dit al doen bij de aanmelding zelf, of eventueel in een later proces bij het aanmaken van een profiel. De meeste e-mail marketing programma’s bieden de mogelijkheid om lijsten aan te maken op basis van deze segmenten.

#3. Ga aan de slag met personalisatie

Als je een nieuwsbrief verstuurt, hoe spreek je de ontvanger dan aan? Beste relatie, klant, ontvanger of zelfs zonder aanhef? Bij e-mail marketing ligt de focus steeds meer op personalisatie, en dat zie je ook steeds vaker terugkomen bij nieuwsbrieven. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat personalisatie zorgt voor een toename van 26% in de open rates! Meer lezen over personalisatie? Download dan onze whitepaper Personalization 101.

De meeste bedrijven zijn al aan het experimenteren door bijvoorbeeld de voornaam in de titel van de mail te verwerken, met de intentie dat de nieuwsbrieven steeds beter geopend worden. Ook worden steeds vaker woorden als “persoonlijk” of “speciaal voor u geselecteerd” gebruikt. Een goed voorbeeld hiervan is de Albert Heijn.

Door gebruik te maken van de voornaam, maar bijvoorbeeld ook van de locatie van de ontvanger, wordt het steeds persoonlijker en word je dus steeds relevanter.

#4. Dynamische content zorgt voor hoge relevantie

Hoe relevanter je bent voor de ontvanger, hoe eerder deze de nieuwsbrief zal openen en in zal gaan op de content die in de nieuwsbrief gecommuniceerd is. Relevantie kun je langzaam gaan opbouwen en nú is de kans om ermee te beginnen!

Zorg ervoor dat je steeds meer van de ontvanger te weten komt. Dat kun je doen door er naar te vragen (zoals ik eerder bij segmentatie heb aangegeven) bij de aanmelding of in een latere fase bij het aanmaken van een profiel, maar je kan dit ook op basis van gedrag gaan meten. Er zijn e-mail marketing programma’s die op basis van gedrag in de mail (opens & clicks) of zelfs op de website (bezochte pagina’s of producten) content in een nieuwsbrief kunnen laten zien. Verdiep je vooraf dus goed in de doelgroep: wat ze voor content verwachten, en welke data je daarvoor wilt verzamelen.

Coolblue speelt hier al op in. Ze weten bij Coolblue dat ik interesse heb in Domotica, omdat ik verschillende pagina’s heb bezocht op de website. De content van hun nieuwsbrief is helemaal afgestemd op mijn gedrag op de website:

Dit noemen wij “dynamische content”. De nieuwsbrief bestaat eigenlijk uit een model van blokken, die allerlei content bevatten met bepaalde condities. Als aan bepaalde condities is voldaan, wordt alleen die specifieke content getoond. Je maakt dus niet voor elke productcategorie een aparte nieuwsbrief (dat doe ik je echt niet aan ;) ), maar je maakt één nieuwsbrief met dynamische content.

Dynamische content is een feature welke niet door iedere e-mail software wordt aangeboden. Let dus goed op bij het acquisitietraject als je hiermee aan de slag wilt gaan.

#5. Geen standaard, maar dynamische verzendtijden

Verzend je je nieuwsbrief altijd op een vaste dag en tijd, en zie je al wekenlang dezelfde of zelfs mindere resultaten? Dan adviseer ik je om eens goed na te denken over de verzendtijden van je nieuwsbrief.

Begin eerst met het in kaart brengen van je doelgroep. Gaat het om een B2B of B2C markt? Wat is het profiel van de ontvangers? Hebben ze een 9-tot-5 baan of werken ze juist in het weekend? Wanneer wordt de nieuwsbrief het best geopend en wanneer is de doorklikratio het grootst? Daar kom je achter als je gaat testen, maar gelukkig wordt er ook regelmatig onderzoek naar gedaan. Voor dit onderwerp kan ik jullie het DDMA Nationale E-mail Benchmark 2019 onderzoek aanraden. In dit onderzoek komen een aantal mooie conclusies naar voren:

  • Maandag en vrijdag laten een positieve stijging van 0,3% zien in CTR
  • De open rate is het beste rond 7 uur, 12 uur en in de avonduren. Dit geldt ook voor de CTR, alleen is het verschil beduidend groter. Mensen nemen tijdens deze uren meer de tijd om content te lezen dan in de tussenliggende uren.

De statistieken zijn per branche en per doelgroep anders, maar ze geven een helder beeld van hoe de prestaties over het algemeen zijn. Wil je graag wat meer inzicht in de open rates en CTR’s per branche? Deze cijfers kun je allemaal terugvinden in het onderzoek.

Ga vooral testen met de verzendtijden. Probeer de nieuwsbrief eens in het weekend of in de avonduren te verzenden en kijk wat er gebeurt!

#6. Mobile wordt groter en groter...

In 2018 werd 37% van alle e-mails geopend op een mobiel apparaat. Het aandeel binnen B2C is 45% en binnen B2B zit het op 20%. Opvallend is dat het aandeel mobiel buiten kantoortijden vaak veel hoger is, zelfs rond de 70%! Deze statistieken laten zien dat je mobiel niet meer kunt negeren en er juist grote kansen liggen bij mobile als kanaal (dus ook in B2B).

Zorg er dus voor dat je nieuwsbrief ‘responsive’ is, zodat de nieuwsbrief geschikt is voor zowel mobiel als desktop. De meeste e-mailprogramma's bieden deze functie in standaard templates aan. Heb je een compleet custom template gemaakt? Test dan de look van je mail via bijvoorbeeld Litmus tests. Hiermee kun je voor een klein bedrag testen hoe de mail op diverse apparaten en ook binnen diverse e-mailprogramma’s binnenkomt. Zo zie je in één oogopslag of je e-mail juist weergegeven wordt.

Naast de e-mail moet je ook goed opletten op de call-to-action. Waar stuur je de bezoeker naartoe? En is deze pagina ook geschikt voor mobiele weergave? Om dit te testen, zou je Hotjar kunnen gebruiken. Hiermee zie je hoe mensen gebruik maken van de landingspagina en hoe je deze eventueel voor mobiel kunt optimaliseren.

#7. Testen, testen en nog eens testen

Statistieken van onderzoeken geven een houvast, maar dat wil niet zeggen dat die uitkomsten ook allemaal voor jouw doelgroep of sector gelden. Daarom heb ik het beste advies voor het laatst bewaard, en dat is testen, testen en nog een testen…

Stel een doel dat je wil bereiken met een test (een hypothese) en ga hiermee aan de slag. Denk aan het testen van verzendtijden, kleuren van buttons, positionering van bepaalde content, call-to-action teksten, onderwerpregels maar ook de doelgroep en de segmentatie. Belangrijk is wel dat je de test op één onderdeel uitvoert, zodat de resultaten zo zuiver mogelijk te analyseren zijn!

Ook adviseer ik je om met de landingspagina aan de slag te gaan. Hier komt een stukje CRO om de hoek kijken, maar deze pagina is als onderdeel van de journey ook ontzettend belangrijk!

De meeste e-mailprogramma’s bieden de mogelijkheid aan voor een A/B of split run test. Mocht je een kleinere database hebben, kun je het beste met een A/B test aan de slag te gaan. Mocht de database groter zijn, dan is een split run test een goede optie. Hierbij wordt eerst een klein percentage van de doelgroep getarget voor de test, voordat de rest van de ontvangers de mail krijgt.

Ik hoop dat je de theorie in praktijk gaat brengen en je nieuwsbrief met deze 7 praktische tips nog effectiever gaat maken. Zo schiet je met je nieuwsbrief recht in de roos! Veel succes, maar ook veel plezier met het optimaliseren van je nieuwsbrieven!

Lees meer over