Je voorbereidingen voor Black Friday & Kerst beginnen nú

De pepernoten liggen alweer een tijdje in de winkel en de eerste kerstliedjes zijn alweer op de radio geweest. En jij? Jij en je webshop gaan gewoon lekker door, zoals altijd.

Je doet er slim aan om binnenkort tóch even een meeting met je marketing team te plannen. Want voor je het weet staan Black Friday en Kerst voor de deur. En om daar het maximale uit te halen, is voorbereiding key.

In deze blog ga ik 7 hands-on tips met je delen over hoe je je voorbereidt op de piek die gaat komen. Zo weet je zeker dat ook jij dit jaar knallend gaat afsluiten:

  1. Vroeg pieken
  2. Voorbereiding is key voor Google Ads
  3. Gebruik Seasonality adjustments
  4. Maak één pagina met al je aanbiedingen
  5. Jouw merk als inspirator
  6. Kraakheldere UBP’s
  7. Later dalen

Ohja: alle statistieken die je in dit blog terugvindt, komen uit exclusieve presentaties en onderzoeken van Google.

#1: Vroeg pieken

Het blijft lastig om nieuwe klanten te bereiken, blijkt uit onderzoek van Google. Nederlanders kennen gemiddeld niet meer dan 8 webshops, en kopen er maar bij 3 daarvan. Dat is dus direct de grootste uitdaging voor webshops in het najaar: nieuwe klanten bereiken.

Veel mensen beginnen in september al met het zoeken naar kerstcadeaus, óók voor zichzelf. Een wake-up call dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met het bieden van de juiste informatie en producten op het juiste moment. In september en oktober zul je dus al aanwezig moeten zijn, wanneer (potentiële) shoppers op zoek zijn naar een specifiek product.

Een simpele manier om al in een vroeg stadium mensen te bereiken met low-funnel content, gericht op de See- en Think-fase. Ofwel: inspirerende en informerende content die nog niet direct gefocust is op conversies. Vervolgens kun je op je landingspagina aankondigen dat je met bijvoorbeeld Black Friday een interessante korting gaat communiceren met leden van de nieuwsbrief. Mensen melden zich aan, en zo kun je ze tijdens het hoogseizoen makkelijker én goedkoper bereiken.

53% van de consumenten weet op voorhand nog niet bij welke shop ze hun product af zullen rekenen. Social media en Display zijn interessant in de See-fase. Pinterest is juist heel interessant om in de Think-fase in te zetten, zeker ook gezien de nog relatief lage CPM’s en CPC’s.

#2. Voorbereiding is key voor Google Ads

Black Friday, het is inmiddels bijna zélf een feestdag. Het zoekverkeer op Black Friday is wereldwijd gemiddeld zelfs 25% hóger dan in de rest van het jaar. Vergeet ook niet dat er veel mensen zijn die voor zichzelf op zoek gaan naar cadeaus op Black Friday.

De laatste jaren is Black Friday behoorlijk gegroeid. Beschouw deze dag trouwens ook niet als een extraatje naar de consumenten. Het is inmiddels een verwachting van de online consument geworden dat jij een aanbieding voor ze in petto hebt. Als je niets doet, stel je je doelgroep teleur en mis je de boot.

Wat interessant is om te weten, is dat 53% van de Black Friday gerelateerde zoekopdrachten een branded term bevat. En op 11% van de gezochte Black Friday-gerelateerde zoektermen werd in 2018 in Nederland nog niet geadverteerd. Gemiste kans!

Ga je met Google Ads aan de slag? Slim, maar zorg dat je je campagnes goed voorbereidt. Voorzie je campagne van input met betrekking tot doelgroepen, e-maillijsten en productcategorieën, bijvoorbeeld. En laat je campagne op deze manier lekker zélf conversies maximaliseren, met een automatische biedstrategie. Vergeet je campagne niet op tijd klaar te zetten, want automatische strategieën hebben drie tot vier weken nodig om te leren.

#3. Gebruik Seasonality adjustments

Heb je vorig jaar gemerkt dat er specifieke pieken van 24-48 uur waren wat betreft conversiepercentage in je Google Ads campagnes? Voeg deze data dan aan je campagne toe via Seasonality adjustments. Daarmee geef je op voorhand een seintje aan Google, die op zijn beurt weet dat er een piek in conversiesnelheid kan ontstaan en daar dus snel op in kan spelen.


#4. Maak één pagina met al je aanbiedingen

Maak voor Black Friday een aparte pagina op je website en voorzie deze van relevante content rondom Black Friday en je producten heen. Hiervoor kun je een aparte DSA-campagne (Dynamic Search Ads) opzetten in Google Ads, waardoor je zoekwoorden waar je in principe niet op target toch kunt afvangen.

Als je die Black Friday-pagina hebt gemaakt kun je die een aantal weken vóór Black Friday al op actief zetten. Zo kun je ook alvast gaan zorgen voor een organische positie op voor jouw relevante zoekwoorden, die uit het zoekwoorden onderzoek zijn gekomen.

Kijk naast Google Ads ook naar (voor jou) nieuwe platformen waar je doelgroep zich mogelijk bevindt en de laatste features van bijvoorbeeld social.

#5. Jouw merk als inspirator

Terwijl shoppers met Black Friday voornamelijk voor zichzelf shoppen, worden met kerst vooral cadeaus gekocht voor een ander. Als marketeer kun je hier goed op inspelen om naast pure shopping door, met creatieve content, je merk heel goed onder de aandacht te brengen als inspirator.

Denk bij creatieve content voor Kerst aan een mogelijkheid om een verlanglijstje te maken, tips voor hem/haar, of cadeaupakketten. Maak hiervoor ook een aparte pagina op je website, begin daar nu al mee. Ook hiervoor kun je een aparte DSA-campagne opzetten (zoals hierboven omschreven) en deze een aantal weken vóór Kerst al wat organisch verkeer te laten genereren.

Buiten het genereren van traffic en conversies, zijn de feestdagen ook hét moment om mensen te verbinden aan je merk. Plaats Stories op Instagram waarbij je uitnodigd te interacteren met je merk, en voeg een kerstliedje toe.

Zet een YouTube campagne op (een video hoeft niet moeilijk of duur te zijn!) waarin je je brand story communiceert. Mensen oriënteren zich namelijk ook op YouTube wanneer ze op zoek zijn naar cadeau’s. Met TrueView for Action is het mogelijk om consumenten te targeten die op specifieke zoekwoorden hebben gezocht. Upload meerdere video’s, YouTube kiest dan de ad die het meest geschikt is voor jouw doelgroep.

Daarnaast is een Smart Display-campagne interessant, die kun je namelijk al met één afbeelding opzetten. Een Instant Experience op Facebook en Instagram werkt ook perfect om als inspirerende aanbieder aanwezig te zijn.

Waardevolle bezoekers zijn zich nu al, bewust of onbewust, aan het oriënteren voor Kerst. Interessant om hier remarketing-lijsten voor te maken, op basis van bezoekers die meerdere pagina’s hebben bekeken of bijvoorbeeld een sessieduur van boven de 3 minuten hebben. Deze kun je dan twee weken vóór Kerst targeten.

#6. Kraakheldere UBP’s

Google Ads is natuurlijk hét kanaal om in de Do-fase op aanwezig zijn. Gebruik en benadruk in je campagnes voornamelijk je zogenaamde “holiday UBP’s” geen Unique Selling Points, maar Unique Buying Points.” Wat kun jij hen bieden tijdens dit seizoen? Hoe zit het met je levertijd? Heb je nog aanvullende speciale acties of kortingen?

Oh, nog een héél belangrijk feitje: tijdens de feestdagen wordt twee-derde van alle zoekopdrachten uitgevoerd op smartphones. Zeker in de zoektocht naar cadeaus. Overweeg je campagne hierop aan te passen en zorg natuurlijk voor een mobielvriendelijke check-out ervaring. Ook dit is voor online consumenten een reden om voor jou te kiezen, in plaats van de concurrent.

Toch koopt 66% van de consumenten uiteindelijk bij een andere retailer dan verwacht. Consumenten zijn egocentrisch, ze hebben een probleem en zoeken een oplossing. Of ze hebben al een product in gedachten en zullen zelf altijd op zoek gaan naar de beste shop, met de mooiste deals en de prettigste service.

Het is dus belangrijk dat jouw shop de beste informatie biedt en daarmee bedoelen consumenten:

  • Een heldere prijsinformatie
  • Informatie over beschikbaarheid
  • De snelheid en gemak van het betalen
  • De veiligheid van betalen
  • En vergeet daarbij ook het retourneren niet te benoemen

De online consument van vandaag gaat voor gemak. Laat zien dat je dit biedt, het liefste al in je advertentie!

#7. Later dalen

19% van de shoppers komt nóóit meer terug op de webshop waar ze eenmalig product hebben aangekocht. Zonde, want juist bij bestaande klanten kun je de gemiddelde CLV flink opwaarderen.

Vaak zijn consumenten niet tevreden over de hulp of de service gedurende de customer journey. Zeker in de laatste fases zijn kansen te winnen. Houd rekening met een druk bezette klantenservice (via telefoon of chat). Optimaliseer je FAQ-pagina en tackle alle problemen die consumenten kunnen hebben in hun route naar een aankoop.

Veel hoogseizoen-shoppers zullen voor de eerste keer bij je bestellen. Een gemiste kans dus, als je deze bezoekers simpelweg “vergeet” voor de rest van het jaar. Daarvoor zijn loyaliteitsprogramma’s ideaal, en online nog niet veel ingezet. De Nederlandse consument geeft aan dat de aanwezigheid van loyaliteitsprogramma’s wordt gewaardeerd, maar erg matig wordt beoordeeld (slechts 22% is tevreden)

En verder?

Niet alleen Black Friday is over komen waaien naar Nederland. Naast Black Friday heb je ook nog:

  • Green Monday; dit jaar 9 december
  • Singles day; dit jaar 11 november
  • Super Saturday; dit jaar 21 december

Black Friday in Nederland is zo ontzettend gegroeid. Dat kun je van deze dagen nog niet zeggen, maar denk hier ook alvast over na, want er wordt dit jaar een groei verwacht van 37%.

Singles day spreekt voor zich, natuurlijk op 11-11. Green Monday is de laatste maandag in december met minstens 10 dagen voor kerst. De term Green Monday is bedacht door eBay en staat voor de beste verkoopdag in December. Super Saturday is de laatste zaterdag vóór Kerst, waarop nog veel aankopen gedaan zullen worden voor de kerstdagen. Dit zijn dagen waar nog niet veel bedrijven op inspelen, voor jou dus een mooie kans om dit wel te doen en nog wat extra shoppers te vangen. Wat levertijden betreft, valt Kerst ook gunstig dit jaar: op woensdag en donderdag.

Checklist: ben jij al goed voorbereid?

Veel ideeën opgedaan om je campagnes tiptop klaar te zetten voor het hoogseizoen? Mooi! We zetten alle actiepunten nog één keer voor je op een rijtje:

  1. Vroeg pieken is noodzakelijk. Zorg dat je al minstens een paar weken in the picture bent en laat je doelgroep merken dat ze zich moeten voorbereiden op de feestdagen. Een slimme manier om dat te doen, is door een unieke korting te bieden aan mensen die zich aanmelden voor de nieuwsbrief.
  2. Google Ads gaat een belangrijk kanaal voor je worden. Wat zou het zonde zijn als je bepaalde input niet tijdig aanlevert, en daardoor omzet misloopt. Zorg dat al je doelgroepen up-to-date zijn en maak vervolgens gebruik van een automatische biedstrategie.
  3. Op welke dagen in 2018 zag je conversiepieken? Met Seasonality adjustments laat je Google weten welke piekmomenten je verwacht, zodat het algoritme zich daarop aanpast.
  4. Met Dynamic Search Ads kun je verkeer naar een algemene Black Friday-pagina trekken, waar al je producten met kortingen opstaan.
  5. De online consument mag jouw merk als inspirator beschouwen. Geef ze een reden om voor jou te kiezen.
  6. Communiceer je UBP’s zo vroeg mogelijk in de customer journey. Niets is vervelender dan verkeer naar je website trekken, en vervolgens bestellingen mislopen omdat de concurrent betere UBP’s heeft. Denk ook eens aan YouTube en Display.
  7. Vergeet niet dat je ook ná het hoogseizoen nog veel uit je nieuwe klanten kunt halen. Loyaliteitsprogramma’s zijn een geweldige kans om méér bezoekers aan te trekken!

So the conclusion is… Be there at the right moment, for the right gift, on the right screen.

Begin nu met het bedenken van je strategie, kanalen, budgetten en doelgroepen om je voor te bereiden op alle feestdagen die eraan zitten te komen. Kijk daarbij terug naar het afgelopen jaar en verzamel de data die je daarvan hebt. Denk ook eens na over de op komende dagen of je daar iets mee wil doen. Zet traffic-campagnes op om nieuwe consumenten te bereiken. Denk daarbij ook eens aan YouTube (trueview for action). Voorzie deze doelgroep van de juiste boodschap waardoor ze getriggerd worden om toch een aankoop bij je te doen. Geef consumenten op je shop de juiste informatie die ze nodig hebben om een product te bestellen.

Zorg ervoor, wanneer het feestdagen seizoen erop zit, dat je shoppers terug komen naar je shop. Dit kun je doen door een loyaliteitsprogramma op te zetten. Zorg er ook voor dat de consumenten die wel op je shop zijn geweest, maar geen aankoop hebben gedaan, je uiteindelijk weer vinden. Doe dit door middel van retargeting.

Lees meer over