Hoe je met AdCalls de waarde van al je telefoongesprekken verhoogt

Prospects die zélf de telefoon pakken en contact met je opnemen. Het zijn de makkelijkste leads die je ooit zult krijgen. De kans op conversie ligt bij deze leads 10 tot 15 keer hoger.

Nog een belangrijk feitje: meer dan de helft van alle zoekopdrachten worden op smartphones uitgevoerd. En maar liefst 88% van deze zoekopdrachten naar lokale ondernemingen, resulteert in een belletje naar dat bedrijf.

Je wil het zo gemakkelijk mogelijk voor ze maken om jouw telefoonnummer te vinden. Daarnaast moet je prospects dusdanig motiveren om de telefoon te pakken en jou te bellen. Je wil de kwaliteit van die gesprekken bevorderen en uiteindelijk zorgen voor méér conversies via telefoongesprekken. En als het even kan, wil je dit allemaal meetbaar maken én terugvinden in je rapportages en Google Analytics. Juist dan meet je de echte waarde van telefonische conversies.

Is er één tool die je hierbij gaat helpen? Jazeker. Die tool heet AdCalls, en Fingerspitz is officieel partner. AdCalls is ook Bronze partner van het Handpicked Festival.

Benieuwd naar deze tool? Hang on. Ik ga je uitleggen hoe het werkt.

Méér telefonische conversies. Hoe dan?

Bellers zijn onwijs interessant. Mensen die hun mobiel gebruik om te zoeken, doen zelden uitgebreid onderzoek. Ze zoeken juist op mobiel wanneer ze op zoek zijn naar iets wat ze onmiddellijk nodig hebben. Micro-moments, noemen we dat. Daarom is de kans zo groot dat ze direct converteren als ze je bellen.

Niet alleen voor lokale ondernemingen zijn telefonische leads belangrijk. In nichemarkten, vaak met complexe of onbekende producten, hebben oriënterende prospects veel vragen. Jij als expert in een nichemarkt moet klaarstaan om die vragen te beantwoorden.

Dit betekent dat je er klaar voor moet zijn om telefoontjes te beantwoorden. Dus krijg je meer telefonische leads, zorg dat je ze ook converteert! Want heel de dag telefoneren kost je wel een hoop tijd.

Hoe optimaliseer je dat proces? Blijf nog even hangen!

1. Gebruik call tracking

We beginnen met een ware marketing hack. Dit gaat een wereld voor je openen.

Wat betreft telefonische conversies is er, zoals eerder genoemd, one tool to rule them all. We noemen het call tracking en ik leg je uit wat het is aan de hand van een succesverhaal.

Stel, je verkoopt AED-apparaten via een gloednieuwe webshop. Dit is een complex product in een nichemarkt. Bovendien heb je een breed assortiment; er zijn tientallen merken, uitvoeringen, certificeringen, half- en volautomaten. En ga nog maar even door. Om over de prijs nog maar te zwijgen. Er wordt van jou als expert verwacht dat je de klant kan helpen in de oriëntatiefase.

Je begrijpt dat er ontzettend veel verschillende doelgroepen zijn, dus het uittekenen van de customer journey is geen makkie. Ondanks dat hebben deze doelgroepen wel twee dingen gemeen:

  1. ze móeten volgens de wet een AED-apparaat hebben;
  2. maar ze hebben geen flauw idee welke.

Advies op maat is hier natuurlijk van levensbelang. Letterlijk.

En dan nog iets. Na de lancering van de nieuwe webshop en de inzet van online marketing loopt je commerciële binnendienst over van de telefoontjes.

De vraag die ons marketeers dan bezig houdt: waar komen die telefoontjes vandaan, en hoe kunnen we dit nog verder optimaliseren?

Daar hebben we onze partner AdCalls voor ingeschakeld. AdCalls geeft inzicht in alle telefonische conversies, per verkeersbron. Ofwel: alle telefoontjes vanuit de website, Google Ads, Bing Ads en ‘directe’ belletjes worden vastgelegd door middel van een trackable telefoonnummer. Vanaf dat moment is dat nummer te ‘tracken’ via het dashboard in AdCalls, maar ook gewoon in je vertrouwde Google Analytics-omgeving.

Ook beoordeel je de kwaliteit van je telefoontjes en of deze uiteindelijk wel of geen conversie hebben opgeleverd. Dat ziet er zo uit:

 

Het resultaat? Nieuwe inzichten, meer online én offline omzet en vooral ook een verbetering van de interne processen. De volgende inzichten zijn uit de inzet van call tracking gekomen:

  • Met call tracking is er gemiddeld 40% van de totale omzet inzichtelijk gemaakt.
  • De customer journey is nu duidelijker. Zo blijkt dat afnemers van een AED-apparaat vaak eerst een offerte toegestuurd krijgen. Of nog wat extra informatie verzamelen voor ze daadwerkelijk overgaan tot een aankoop.
  • De gemiddelde orderwaarde in Nederland was 289% hoger via telefonisch verkeer dan de gemiddelde orderwaarde van de reguliere e-commerce transacties.
  • De call tracking-data heeft ervoor gezorgd dat meer dan 34% van de online omzetdoelstelling inzichtelijk werd.
  • Zoekwoorden die voorheen onderbroken waren omdat ze niet rendeerden, bleken door de inzet van call tracking toch van toegevoegde waarde te zijn.

Fingerspitz is officieel partner van AdCalls. Heb je vragen over bovenstaand succesverhaal of wil je weten hoe call tracking ingezet kan worden voor jouw organisatie? Bel ons dan!

2. Gebruik netnummers

Het aanschaffen en doorschakelen van netnummers is een kleine investering welke je direct terugverdient. Onderzoek toont aan dat het succespercentage de hoeveelheid leads verdubbelt, voor het gebied waar je op adverteert.

Overweeg om meerdere lokale netnummers te gebruiken in je communicatie en advertenties. Je kunt dit gebruiken op je landingspagina’s of door oproepextensies toe te voegen aan je Google Ads-advertentie.

3. Toon je telefoonnummer overal

Klinkt als een open deur? Misschien, maar ik durf echt te stellen dat bijna niemand dit doet. Als je een offerte-, informatie- of contactformulier hebt, toon daarop je telefoonnummer. Zo heeft de bezoeker twee opties om contact op te nemen.

Vergeet ook je andere plaatsingen op het internet niet. Je contactinformatie op Google My Business is misschien zelfs wel belangrijker dan de contactinformatie op je website. Bovendien wordt deze snippet getoond aan mensen die al actief op zoek zijn naar jouw organisatie. Dichterbij een telefonische conversie krijg je ze niet.

Ohja: vanzelfsprekend wil je de waarde van telefoontjes vanuit Google My Business ook maximaliseren. Wees dus slim, en zet óók daar call tracking via AdCalls voor in.

Checklist voor plaatsen waar je je telefoonnummer moet tonen:

  • Footer van je website
  • Header van je website
  • Contactpagina
  • Google My Business
  • E-mailhandtekening
  • (In de buurt van) al je formulieren
  • Branded Google & Bing Ads-advertenties (zie tip 4!)
  • Social media

Tip: als je er zeker van bent dat telefonische leads meer conversie opleveren, dan kun je zelfs overwegen om een incentive te geven: ‘Bel ons op 076-7630600 en ontvang €100 euro korting op je offerte!’

4. Google Ads call extensions

Call extensions (of oproepextensies) zijn de ‘Bel’ buttons die getoond worden bij je Google Ads-advertenties. Deze zijn belangrijker dan ooit.

Waarom?

Pak je smartphone en zoek via Google bijvoorbeeld naar ‘fingerspitz’. Het eerste wat je zeer waarschijnlijk ziet is niet de snippet die wordt gegenereerd door Google My Business, maar een (of twee) advertentie(s). Soms staat dááronder zelfs nog een normaal zoekresultaat.

Nu we weten dat meer dan de helft van álle zoekopdrachten plaatsvindt op smartphones, zijn branded ads belangrijker dan ooit. Concurrenten kunnen namelijk op jouw bedrijfsnaam adverteren, zonder dat je het doorhebt.

Kleine moeite om een advertentie (met call extention!) af te schieten op jouw eigen bedrijfsnaam als zoekwoord. Je relevantiescore is immers toch stukken hoger dan die van de concurrent. Ook de call extension in Google Ads is te meten via call tracking van AdCalls, zodat je ook de échte waarde van dit kanaal en deze extensie kunt meten.

5. Maak je nummers clickable

Zorg ervoor dat mobiele bezoekers op je telefoonnummer kunnen klikken, en dat je via call tracking al deze telefoontjes bijhoudt in je overzicht.

Het is voor de gebruiker namelijk ontzettend irritant als je een telefoonnummer moet overtypen, of copy-pasten.

Hoe maak je een telefoonnummer clickable? Simpel.

Je plakt er een ahref link achter, zoals hier:

076 - 763 06 00

Belvriendelijk = meer leads

It’s a wrap. Zorg ervoor dat contact opnemen zo eenvoudig mogelijk is! Met een paar kleine aanpassingen zorg je ervoor dat je organisatie belvriendelijk is. Mobiele sites zijn namelijk veel meer dan alleen een website op een kleiner scherm. En: meten is weten!