De Skyscraper-techniek 2.0 – Smart Lab #54

leestijd 4 minuten
25 juni 2020

Video transcript

Alleen de allerbeste content verdient het om op plek één te staan in Google. Daarom hebben we in het verleden een Smart Lab-aflevering gewijd aan de skyscraper techniek, waarbij je een artikel publiceert dat letterlijk met kop en schouders boven al je concurrenten uit steekt. Maar er blijkt één grote valkuil in deze techniek te zitten. Welke dat is, ga ik je nu uitleggen.

De skyscraper techniek is in theorie vrij simpel. Je kiest een belangrijk zoekwoord waar veel volume op zit, analyseert de best presterende pagina’s op dat zoekwoord en maakt simpelweg content die beter is dan ál deze artikelen bij elkaar.

Het resultaat: een ontzettend lange pagina die soms wel uit meer dan 5.000 woorden bestaat. Tussen al deze woorden verwerk je natuurlijk zo veel mogelijk vergelijkbare zoekwoorden waar je op wilt scoren.

Toch vonden wij zelf dat de resultaten voor één skyscraper een beetje tegenvielen. Het gaat in dit geval om de skyscraper over leadgeneratie in de B2B. Vreemd, want onze pagina was veel langer, completer en beter dan andere pagina’s die beter scoorden. Zelfs pagina’s die van minder hoge kwaliteit waren en ook nog eens minder woorden bevatten, scoorden hoger.

Daarom zijn we kritisch gaan kijken naar de pagina, en hebben we ons afgevraagd: is een skyscraper bestaande uit 5.000 woorden wel écht wat de online lezer, en dus ook het algoritme van Google wil?

Om dit te testen, hebben we één skyscraper aanzienlijk verkort in aantal woorden. En jawel: al snel zagen we de gemiddelde positie op Google toenemen!

Onderstaande afbeelding is een screenshot gemaakt uit SEMrush:

Hieruit hebben we geleerd dat het aantal woorden helemaal niet belangrijk is voor het algoritme van Google. Het gaat echt puur om de ervaring: hoe snel kan een bezoeker het antwoord op zijn vraag vinden? Vergeet daar natuurlijk de andere belangrijke aspecten van een prettige ervaring niet, zoals de snelheid van je website en de mobiele variant ervan.

Nu we het toch over skyscrapers hebben, heb ik nog wat hands-on tips voor je om nóg hoger te scoren in de zoekresultaten. Met deze super simpele tips zijn we binnen no-time nóg een paar plekjes gestegen met onze skyscrapers op de zoekresultatenpagina.

Extra tips om méér uit je skyscrapers te halen

  • Zie je skyscraper als een content pillar. Deze term is door HubSpot in het leveren geroepen en helpt je bij het organiseren van je content. Het helpt je ook om organische vindbaarheid een enorme boost te geven. Naast je content pillar maak je binnen je topic cluster, aanvullende content die een sterke correlatie heeft met dit onderwerp. Zo scoren wij ontzettend hoog op de term ‘social media’ met deze skyscraper, waardoor automatisch ook al onze artikelen over bijvoorbeeld Instagram (zoals deze) hoog scoren.
  • Vanzelfsprekend probeer je alle content die je maakt te linken aan bestaande pagina’s op je website. Internal linking, noemen we dit. Ook is het slim om te onderzoeken hoe je vanuit je oude pagina’s naar je nieuwe pagina kan linken. Twijfel niet om je oude pagina’s een tikkeltje te herschrijven!
  • De allermakkelijkste truc om je “oude” skyscrapers nieuw leven in te blazen: updaten! Klinkt heel logisch, en dat is het stiekem ook. Maar door bijvoorbeeld cijfers en statistieken te updaten, maak je je content weer vers. Ohja, vergeet niet de publicatiedatum van je artikel aan te passen. Google heeft namelijk een sterke voorkeur voor recente content. Extra tip: geef in je title tag duidelijk aan dat het een geüpdate versie is, door ergens ‘September 2019 versie’ te noteren, bijvoorbeeld. 

Bekijk ook Smart Lab 53, waarin Jelmer uitlegt welk framework wij gebruiken om content te creëren die zorgt voor betere autoriteitsscores, hogere posities op longtailzoekwoorden én meer conversies uit organisch verkeer. Skyscrapers zijn hier een belangrijk onderdeel van, maar ook andere content draagt bij aan hogere organische scores voor skyscrapers.

Vergeet je niet te abonneren als je dat nog niet hebt gedaan, en dan zie ik je over twee weken terug in een nieuwe Smart Lab. Tot dan!

Meer over Jaap

Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.

Jaap Jacobs
Managing director

Lees meer over