Fingerspitz heeft nu een Data & Automation-team, lees hier waarom

In 2018 ging liefst 29% van het gemiddelde marketingbudget van organisaties naar MarTech (marketing technology). Dat is een stijging van ruim 31% ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee is het voor het eerst de allergrootste kostenpost voor marketing executives.

Het belang van MarTech om snellere groei te realiseren, is niet meer te negeren. Toch is dit een redelijk nieuw en vaak erg complex gebied binnen de online marketing. Als antwoord op nieuwe uitdagingen binnen deze marketing technology heeft Fingerspitz daarom een nieuw team gelanceerd binnen Fingerspitz: het Data & Automation-team.

Het Data & Automation-team bestaat uit zeven knappe koppen:

Waarom zo’n groot data & automation-team? Hoe ondersteunen zij marketing consultants? En welke uitdagingen en trends verwacht het team voor 2020?

Tijd voor een interview.

Jelmer, waarom start Fingerspitz met zo’n groot Data & Automation-team?

Het team heeft 3 doelen; faciliteren, innoveren en automatiseren. We ondersteunen de andere teams bij technische of complexe marketingvraagstukken, we verkennen nieuwe mogelijkheden binnen digitale marketing en ontwikkelen en implementeren tools en oplossingen om tijdrovende taken te automatiseren.

Welke werkzaamheden verricht het team?

Advies en ondersteuning bij het verzamelen, verrijken, verbinden, centraliseren, analyseren en benutten van data. Zo helpen we klanten onder andere bij het inrichten van Google Tag Manager, A/B testing, dashboarding en het personaliseren van hun website met behulp van een Customer Data Platform.

Hoe gaat de toevoeging van dit team de diensten van Fingerspitz bevorderen?

We zetten data het liefste zélf aan het werk. Met andere woorden: delen van onze werkzaamheden automatiseren we steeds meer en meer, waardoor we meer voor klanten kunnen betekenen in dezelfde tijd.

Mike, welke trends & ontwikkelingen verwacht je voor 2020?

In het MarTech-landschap spraken we in 2018 van meer dan 6.000 tools. De verwachting is dat we volgend jaar de 7.000 aantikken. Eens te meer de uitdaging om in een oceaan van tooling de juiste oplossing te vinden voor jouw vraagstuk. Bedenk dan ook dat er tools zijn die andere tools met elkaar kunnen laten communiceren. Dit wordt meer een must dan een pre.

Ik zie, door tools slim samen te laten werken, op dit moment vooral enorme kansen op het gebied van personalisatie. Dat wil zeggen: oplossingen in de behoefte aanbieden aan de juiste persoon, op het juiste moment. Een CDP biedt volop kansen voor marketeers om te kunnen segmenteren in klantgroepen. CDP's maken grote hoeveelheden data toegankelijk voor marketeers die data lastig behapbaar vinden. Daarmee ben je ook niet meer gebonden aan “stand alone” campagne tooling, want een CDP brengt alles samen.

Gratis download: Personalization 101

Online personalisatie: hoe werkt dat? Welke tools zijn er voor nodig? Je leest alles in de Personalization 101!

Download nu!

Bij welke projecten hebben jullie tot dusver ondersteund?

Als marketeer zorgt de overvloed aan informatie en sterke competitie ervoor dat je (nóg) slimmer te werk moet gaan. Het Fingerspitz development team automatiseert tijdrovende marketingtaken voor een hogere efficiëntie en relevantie. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor strategie en creativiteit. Dit doen we met name voor onze marketeers intern, maar ook daarbuiten bieden we ondersteuning! Denk aan het implementeren van CDP's als Datatrics en BlueConic, en we gaan een stapje verder op A/B testing gebied wanneer daarom wordt gevraagd. Voor klanten als Plein.nl en JohnBeerens.com werken we samen in het partnership met het CDP Datatrics voor nóg betere resultaten.

Stan, Wat zijn veelvoorkomende uitdagingen rondom data bij klanten?

Veel klanten zijn zoekende naar een werkbaar proces om al hun data op te slaan en deze eenvoudig te vergelijken om tot nieuwe inzichten te komen. Neem bijvoorbeeld een klant die gebruik maakt van Social advertising, deze moet van tool naar tool om inzicht te krijgen in de resultaten van zijn campagne. Kliks staan in Facebook, sessies in Analytics en z'n leads waarschijnlijk in een CRM, e-mail- of marketing automation-tool.

Wat zijn veelvoorkomende uitdagingen rondom automation bij klanten?

Andere mogelijkheid is het verwerken van Search Ads-data. We maken steeds meer gebruik van dynamische campagnes, waardoor niet altijd inzichtelijk is hoeveel aandacht een bepaalde landingspagina krijgt, en welk succes daarmee behaald wordt. Door de data ook vanuit SEA-kanalen te exporteren en middels een andere tool, zoals Google Data Studio of BigQuery te verwerken, kunnen correlaties sneller gevonden worden en is er voor de klant direct inzicht in de resultaten.