Slimmere SEO aanpak – Smart Lab #53

leestijd 4 minuten
25 juni 2020

SEO kost veel tijd. En niets is erger dan een grote tijdsinvestering die niet oplevert wat je wilt. Daarom hebben we nagedacht over een duidelijke en duurzame SEO-werkmethode. Zeker bij het maken van de juiste content is dit model ontzettend handig. Jelmer legt in de video uit hoe het model werkt:

 

Video transcript

Kost het jou té veel tijd om het juiste SEO verkeer naar je website te trekken? Of realiseer je wel genoeg bezoekers, maar blijft het aantal conversies van je organische verkeer achter? Ik ben Jelmer Dingemanse en ik ben Lead Search bij Fingerspitz, en in deze aflevering van Smart Lab leg ik je stap voor stap uit hoe wij aan de hand van een framework meer verkeer vanuit SEO realiseren dan anderen.

Niemand vindt het leuk om té veel tijd in SEO te steken, en vervolgens tegenvallende resultaten te boeken. Om dat probleem vanaf nu voor eens en altijd op te lossen, hebben we een super slim SEO model ontwikkeld. We noemen het het TAC-model en het is dé manier om structuur te geven aan je SEO strategie, en betere resultaten te behalen.

Bij Fingerspitz zijn we altijd op zoek naar tastbaar resultaat voor klanten. Naast zoektermen waar men al op gevonden wordt, willen we ook content schrijven voor termen waar we nog geen positie voor hebben. Om dit vanuit een gedegen strategie te doen, hebben we het TAC-model ontwikkeld.

TAC staat voor de drie belangrijkste KPI’s en ook meteen voor de drie typen content die daar het beste bij passen. Geloof me, je kunt hem direct integreren in je huidige content strategie. Ik ga je nu uitleggen wat de belangrijkste KPI’s zijn die bij het TAC-model horen.

Traffic

Allereerst, de T. Die staat voor Traffic. De belangrijkste KPI’s voor traffic is natuurlijk het aantal organische sessies per maand op je website. Hierbij willen we focus hebben op content die ook écht traffic oplevert. Zo hebben we voor Fingerspitz bijvoorbeeld een blog geschreven over de laatste SEO trends.

Authority

De A staat voor Authority. Dat betekent dat je likable content schrijft, waardoor bezoekers jou ook écht zien als autoriteit. Dit zorgt natuurlijk voor een verhoging van je autoriteitsscores. Denk hierbij aan nuttige onderzoeken uit de markt, expert reviews en awardwinning cases.

Conversion

Naast het genereren van verkeer en het schrijven van likable content, wil je je natuurlijk ook richten op conversies. De C staat dan ook voor Conversion. Hierbij focussen we ons op de do-fase in de customer journey, waar bezoekers bijvoorbeeld een leadmagnet downloaden of een aankoop doen op je webshop.

Content plan voor SEO

Goed, dan wil je natuurlijk nog graag weten wat voor content je moet maken om de waarde van deze drie KPI’s te verbeteren. Dat hebben we als volgt omschreven: bij Traffic hoort Inspirational content, bij Authority hoort Linkable content en bij Conversion hoort Actionable content.

Deze drie typen artikelen zijn verschillend, maar werken samen om je doel te bereiken: meer en beter SEO-verkeer, dat ook nog eens sneller converteerd.

Hoe ziet dat er in de praktijk uit? (Begin hier met lezen als je de video hebt gezien!)

Content audit

  • Map je bestaande content en breng in kaart welk doel zij hebben: Traffic, Authority, of Conversion. Ga dus na: is je content likable, inspirationable of actionable?
  • Geef je bestaande artikelen een score, kijkend naar het SEO-doel wat je eraan hebt gegeven. Ofwel: hoe likable, inspirationable en actionable zijn je artikelen? Artikelen met een lage score kun je samenvoegen of redirecten, artikelen met een hoge score wil je graag vernieuwen en verder optimaliseren.

Nieuwe content maken

Er zijn veel belangrijke keywords waar je nog geen goede ranking op hebt.

  • Breng, op basis van een zoekwoordenonderzoek, in kaart waar je nieuwe content voor moet maken om te scoren op nieuwe zoektermen. Deel deze zoektermen onder in thema’s (bijvoorbeeld: ‘Zoekmachine optimalisatie‘ als thema.) Dit thema is je “pillar”, waar je verschillende subthema’s aan hangt.
  • Per thema kijk je welke subthema’s belangrijk zijn om op te scoren.
  • Bepaal de hiërarchie: waar moet je je als eerste op focussen, en wat is minder belangrijk?
  • Verzin per (sub)thema drie soorten artikelen, volgens het TAC-model. Bijvoorbeeld:
    • T (inspirationable): ‘SEO trends voor 2020’
    • A (linkable): ‘Google ranking factors voor 2020’
    • C (actionable): ’20 SEO tips voor WordPress-websites’

Schematisch ziet dit plan er zo uit:

Meer over Jelmer

Je kunt met een website alleen succesvol zijn wanneer je (klant)data weet om te zetten naar commercieel succesvolle acties.

Jelmer Dingemanse
Manager Data & Automation

Lees meer over